۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۴۰
کد خبر: 83029163
T T
۰ نفر
فني و حرفه اي بر اعتبار توانمند سازي زنان سرپرست نظارت كند

ياسوج- ايرنا- استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: 10 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته به توانمند سازي زنان سرپرست خانوار حاشيه شهر هاي اين استان به تفكيك هر شهرستان و مستندات آن توسط سازمان فني و حرفه اي كهگيلويه و بويراحمد مشخص شود.

به گزارش ايرنا، با انعقاد تفاهم نامه همكاري بين سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و وزارت كشور سازمان ‌هاي فني و حرفه ‌اي پنج استان كهگيلويه و بويراحمد، گلستان، خراسان رضوي، خراسان شمالي و همدان مكلف به آموزش زنان سرپرست خانوار در مناطق حاشيه نشين شده ‌اند.
اين تفاهم نامه با هدف ارتقاي مهارت‌ هاي شغلي و توانمندسازي زنان بي سرپرست و بدسرپرست منعقد شده بود.
مدت استفاده از اعتبار در نظر گرفته شده براي توانمند سازي زنان سرپرست خانوار از بهمن سال گذشته تا پايان فروردين ماه 1397 بود.
علي محمد احمدي روز دوشنبه در نشست كارگروه اجتماعي و فرهنگي كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج، اظهار داشت: 10 ميليارد ريال براي توانمندسازي زنان سرپرست خانوار ساكن در مناطق حاشيه نشين استان اختصاص يافت كه اين ميزان اعتبار ابلاغ شد.
وي افزود: معيارهاي اصلي براي توزيع اين ميزان اعتبار شامل جمعيت حاشيه نشين شهرهاي ياسوج، دوگنبدان و دهدشت و ميزان استقبال زنان سرپرست خانوار آن مناطق از طرح توانمندسازي بوده است.
احمدي بيان كرد: ارائه گزارش كامل از نتيجه و ميزان بهره مندي و توانمندسازي زنان سرپرست خانوار ساكن در مناطق حاشيه نشين استان ابهامات موجود در راستاي هزينه كرد اين اعتبار را رفع خواهد كرد.
وي عنوان كرد: در بررسي نشست امروز مشخص شد مبلغ 2 هزار و 200 ميليون ريال از اين اعتبار در شهر گچساران هزينه شده اما تعداد زنان سرپرست خانواري كه از آموزش بهره مند شده اند و نوع حرفه ها مشخص نبود.
دوره هاي آموزشي براي توانمندسازي زنان سرپرست خانوار كهگيلويه و بويراحمد از بهمن سال 1396 آغاز شد و تا اواخر ارديبهشت امسال نيز ادامه داشت.
15 هزار و 476 خانوار معادل بيش از 50 درصد از مددجويان كميته امداد كهگيلويه و بويراحمد را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي دهند.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به افزايش آمار طلاق در اين استان، گفت: در راستاي كاهش تعداد پرونده ها و آمار طلاق بايد براي سال 97 هدفگذاري و برنامه ريزي شود.
احمدي تصريح كرد: با ارائه مشاوره هاي ازدواج به زوجين مبناي درست ازدواج به جوانان آموزش داده شود.
وي ابراز داشت: مقرر شود هيچ دفتر خانه اي در كهگيلويه و بويراحمد بدون ارائه گواهي ژنتيك حق ثبت ازدواج را نداشته باشند.
مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: امسال از مجموع 460 پرونده بررسي شده 47 درصد آن ها به دليل نبود تناسب ميان زوجين در مواردي از جمله شغل، تحصيلات و موقعيت هاي اجتماعي و فرهنگي، 11 درصد اعتياد، هشت درصد ناباروري، 2.5 درصد بيكاري و ديگر عواملي همچون دخالت خانواده ها، خيانت زوجين و عوامل اقتصادي منجر به طلاق شده اند.
حجت الاسلام سيد علي فتح ميرمحمدي اظهار داشت: مراكز مشاوره ازدواج در اين استان بايد افزايش يابند و اهميت مشاوره پيش از ازدواج به خانواده ها گوشزد شود.
وي تاكيد كرد: حلقه مفقوده در كاهش آمار طلاق در اين استان آموزش هاي پيش از ازدواج است.
معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كهگيلويه و بويراحمد نيز تصريح كرد: آمار ثبت شده پرونده هاي دعاوي حوزه خانواده اين استان در پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه گذشته 38 درصد افزايش يافته است.
الماس گشتاسبي افزود: طي سال 96 از مجموع يك هزار پرونده ارجاعي به مراكز مشاوره دادگستري كهگيلويه و بويراحمد حدود 23 درصد به مصالحه انجاميدند.
وي بيان كرد: در حوزه اعتياد، دستگاه هاي متولي در امر مراقبت هاي اجتماعي معتادان پس از رهايي از زندان، مغفول مانده است.
گشتاسبي از جمله دلايل افزايش آمار طلاق در اين استان را اعتياد به مواد مخدر، فضاي مجازي، ناباروري و مشكلات مادي عنوان كرد كه در اين ميان مشكلات اقتصادي از بقيه موارد سهم كم تري داشته است.
وي با اشاره به فعاليت هاي انجام شده براي رفاه حال فرزندان طلاق و جلوگيري از آسيب هاي رواني بر روي آن ها، تصريح كرد: در اين راستا مراكز ملاقات فرزندان با خانواده ها به عنوان مراكز مهر خانواده ويژه فرزندان طلاق در كهگيلويه و بويراحمد ايجاد شده و ملاقات به جاي كلانتري در اين مراكز انجام مي شود.
يك هزار و 562 واقعه طلاق در سال 96 در اين استان به ثبت رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 6 درصد كاهش را نشان مي دهد.
سال 1395 يكهزار و 750 واقعه طلاق در استان به ثبت رسيد.
بر اساس آمار ثبت احوال اين استان آمار طلاق در سال 94 حدود 35 درصد رشد، در سال 95 با 10 درصد كاهش به 25 درصد رسيده و در سال 1396 روند كاهشي داشته است.
ميانگين سن طلاق در استان به نسبت مرد و زن به ترتيب 34 و 29 سال است.
كهگيلويه و بويراحمد بر اساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن 1395 بيش از 713 هزار نفر جمعيت دارد.
9868/1662