۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 83030358
T T
۰ نفر

برداشت پسته از باغ هاي خراسان شمالي آغاز شد

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۵۴
کد خبر: 83030358
برداشت پسته از باغ هاي خراسان شمالي آغاز شد

بجنورد- ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي از آغاز برداشت پسته در اين استان خبر داد و گفت: پيش بييني مي شود يك هزار و 100 تن محصول از سطح سه هزار و 178 هكتار باغ پسته برداشت شود.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اين سازمان محمدعلي شريكيان اظهار داشت: از باغ هاي پسته استان دو هزار و 22 هكتار غيربارور و يكهزار و 156 هكتار بارور است.
وي ميانگين عملكرد پسته در استان را 930 كيلوگرم در هكتار عنوان كرد و افزود: شهرستان هاي جاجرم و اسفراين به ترتيب بيشترين سطح زيركشت و توليد پسته را به خود اختصاص داده اند.
وي اظهار داشت: ارقام پسته استان نيز شامل اوحدي، احمد آقايي، اكبري و كله قوچي است كه سازگار به شرايط آب و هوايي استان است.
اين مسئول گفت: وقوع سرماي ديرس بهاره و گرماي بيش از حد در زمان گرده افشاني سبب كاهش پتانسيل عملكرد باغ هاي پسته در سال جاري شد.
به گزارش ايرنا پارسال يكهزار و 880 تن پسته در اين استان توليد و برداشت شد.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: هم اكنون دو واحد فرآوري پسته با ظرفيت فرآوري سالانه 500 تن در شهرستان جاجرم مشغول به فعاليت است.
وي افزود: پسته سرشار از مواد معدني آهن، مس، منيزيم، پتاسيم و انواع ويتامين‌هاي گروه B است كه دستگاه ايمني بدن را تقويت كرده و از بيماري‌هاي بسيار پيشگيري مي‌كند.
شريكيان گفت: مصرف پسته به ساخته شدن مناسب گلبول‌هاي قرمز خوني كمك مي‌كند، اين مغز دانه سرشار از ويتامين E است كه براي پوست بسيار مفيد است.
وي اظهار داشت: همچنين پسته بيشترين مقدار فيبر غذايي را در خود دارد و مي‌تواند علاوه بر بهبود گوارش به كاهش ميزان كلسترول و قند خون كمك كند.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: پسته كاري سرمايه گذاري بلند مدت است بهره برداران با آگاهي دقيق از نياز هاي اكولوژيكي، داده هاي اقليمي منطقه و شرايط فيزيكي و شيميايي خاك و آب و توجيه فني و اقتصادي اقدام كنند تا از هرگونه ريسك جلوگيري شود.
شريكيان افزود: بهره برداران قبل از ساخت باغ مطالعات كافي و مشورت هاي لازم را با متخصصان و كارشناسان جهاد كشاورزي به عمل آورند.
استان خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه بيش از دو ميليون و 500 هزار تن انواع محصول زراعي، باغي و دامي در آن توليد مي شود.
3007/ 6042