۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۲۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85230090
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ درصد افزایش برداشت پسته در خراسان‌شمالی پیش‌بینی شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت ۶ هزار و ۱۰۰ تن محصول پسته در این استان پیش بینی شد که نسبت به سال زراعی پارسال ۲۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

صفدر صفدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز برداشت پسته در خراسان شمالی خبر داد و اظهار کرد: در مجموع باغ های پسته این استان ۲ هزار و ۳۵۱ هکتار بارور و سه هزار و ۵۹۵ هکتار غری بارور را شامل می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت پسته در استان مربوط به شهرستان های بام و صفی آباد، اسفراین و جاجرم است تصریح کرد: ۶ واحد فرآوری پسته در استان ایجاد شده است که باعث ارزش افزوده در این محصول خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت:‌ ارقام پسته استان شامل اوحدی، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی است که سازگار به شرایط آب و هوایی استان نیز است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی رتبه هشتم کشوری را در عملکرد پسته در واحد سطح دارد تصریح کرد: به طور متوسط هزار و ۲۰۰ کیلوگرم پسته از هر هکتار باغ در شرایط مساعد آب و هوایی تولید خواهد شد.

صفدری گفت: بخش زیادی از محصولات کشاورزی استان به ویژه محصولات باغی از جمله پسته پاک و سالم است که این امر می‌تواند به عنوان نمونه مناسبی به بازارهای داخلی و خارجی معرفی شود.

وی بر تجاری سازی محصولات پاک و سالم استان تاکید کرد و افزود: بهره برداران می توانند با برند سازی باعث افزایش درآمد شوند و باید در این زمنیه تشکل ها و انجمن هایی ایجاد شوند تا این تولیدات پاک و سالم را به بازار عرضه کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پسته کاری سرمایه گذاری بلند مدت است و بهره برداران با آگاهی دقیق از نیازهای اکولوژیکی، داده های اقلیمی منطقه و شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک و آب و توجیه فنی و اقتصادی اقدام کنند تا از هرگونه ریسک جلوگیری شود.

صفدری افزود: برداشت پسته در این خطه از نیمه اول شهریور آغاز و تا نیمه مهرماه در مناطق مختلف استان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۸ هزار و ۶۶۹ هکتار اراضی زراعی و باغی آبی و ۱۲۷ هزار و ۱۱۱ هکتار اراضی زراعی و باغی دیم است، از مجموع باغ های استان ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار دیم و ۳۵ هزار و ۴۹۶ هکتار آبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha