۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۳۸
کد خبر: 83030570
T T
۰ نفر

ظرفيت ترانزيت اينترنت در كشور بيش از 5 برابر شده است

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۳۸
کد خبر: 83030570
ظرفيت ترانزيت اينترنت در كشور بيش از 5 برابر شده است

اروميه- ايرنا- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ظرفيت ترانزيت اينترنت در دولت دوازدهم از 580 گيگابيت بر ثانيه به سه ترابيت بر ثانيه رسيده و بيش از پنج برابر شده است.

به گزارش ايرنا محمدجواد آذري جهرمي سه شنبه شب در جلسه شوراي اداري آذربايجان غربي افزود: البته با هدفگذاري هاي اين بخش در برنامه ششم توسعه كشور كه 30 ترابيت بر ثانيه است، هنوز فاصله زيادي وجود دارد.
وي اضافه كرد: آذربايجان غربي يكي از استان هاي موثر در ترانزيت اينترنت در كشور به شمار مي رود و بخش اعظمي از ترانزيت اينترنت كشور به عراق از پيرانشهر انجام مي شود.
وي توسعه زيرساخت هاي ارتباطي را زيربناي توسعه ديگر بخش ها عنوان كرد و ادامه داد: بانكداري، انرژي، كشاورزي، سلامت و حتي امنيت كشور با پيشرفت هاي فناوري اطلاعات عجين شده و نيازمند توسعه اين بخش است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از 2 برابر شدن شهرهاي داراي اينترنت پهن باند در كشور طي مدت فعاليت دولت دوازدهم خبر داد و بيان كرد: طبق برنامه ششم توسعه بايد 90 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار كشور داراي شاخص هاي ارتباطي مناسب باشد و براي رسيدن به اين هدف راه زيادي باقي مانده است.
آذري جهرمي با اشاره به اينكه آذربايجان غربي از جمله استان هاي مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال هاي فعاليت دولت تدبير و اميد بوده، گفت: تجهيز 42 شهر اين استان به نسل 3 و 4 اينترنت همراه، ارتقاي جايگاه اين استان در بهره بري از فضاي توسعه اطلاعات به رتبه پنجم، احداث 380 سايت نسل سوم و 270 سايت نسل چهارم در يك سال گذشته از جمله اقدامات حوزه فناوري اطلاعات در اين استان بوده است.
وي رتبه بيست و هشتم آذربايجان غربي در شاخص هاي فناوري اطلاعات را نامناسب دانست و افزود: بخش اعظمي از اين توسعه نيافتگي به نامناسب بودن شاخص سوادآموزي به ويژه در روستاهاي اين استان مربوط است.
وي از سهم 28 درصدي روستاهاي آذربايجان غربي در بهره مندي كامل از خدمات ارتباطي شامل اينترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه خبر داد و اضافه كرد: اين سهم در كشور 44 درصد و در روستاهاي بالاي 20 خانوار كشور 54 درصد است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بيان كرد: چهار درصد روستاهاي آذربايجان غربي فاقد هرگونه زيرساخت ارتباطي است كه بيشتر اين روستاها كمتر از 20 خانوار جمعيت داشته و بخش مهمي از آنها در شهرستان چالدران قرار دارد.
وي اجراي سه طرح ارتباطي تا پايان سال در آذربايجان غربي را يكي از مهمترين برنامه هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي توسعه بخش ICT اين استان عنوان كرد و ادامه داد: اين طرح ها شامل احداث 80 سايت جديد براي تكميل پوشش 200 كيلومتر از جاده هاي استان، اتصال 600 روستا به نسب 3 و 4 اينترنت همراه با احداث 149 سايت جديد و اتصال 170 روستاي اين استان به شبكه تلفن خانگي است.
آذري جهرمي بر استفاده از فناوري اطلاعات در راستاي توسعه گردشگري به عنوان ظرفيت مهم آذربايجان غربي تاكيد كرد و گفت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي مشاركت در ارتقاي شاخص هاي سواد در آذربايجان غربي با استفاده از وسايل ارتباطي آمادگي دارد.
به گزارش ايرنا وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه روز گذشته با حضور در جلسه شوراي اداري خوي سفر خود به آذربايجان غربي را آغاز كرده بود، امروز نيز پيش از جلسه شوراي اداري آذربايجان غربي در شهرهاي اشنويه، مهاباد و مياندوآب حضور يافت و وضعيت حوزه هاي زيرمجموعه خود را در اين شهرستان ها مورد بررسي قرار داد.
2093/3072