به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مراسم اختتامیه نهمین المپیاد دانش آموزی نانو، با حضور مدیر دبیرخانه و مدیر كارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، همچنین مدیر باشگاه دانشآموزی نانو دیروز -سه شنبه- در تهران برگزار شد.
دكتر محمدرضا زارعی مدیر باشگاه نانو در این مراسم درباره فرایند اجرای نهمین دوره المپیاد دانش آموزی نانو صحبت كرد و سه مرحله ای شدن این دوره را به عنوان ویژگی بارز آن، سبب گزینش بهتر افراد شایسته برای حضور در مرحلهی عملی المپیاد نانو دانست.
همچنین دكتر علی محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد توسعه فناوری نانو با تقدیر از زحمات باشگاه دانش آموزی نانو گفت: «هدف از همه این فعالیتهای ترویجی، پیشرفت كشور است. این فعالیتها ابزارهایی هستند تا موجب تقویت فرد شوند و به پیشرفت كشور كمك كنند.»
وی با اشاره به اینكه مهمترین عامل پیشرفت نیروی انسانی است، افزود: «در كلاس و دانشگاه، دانش را یاد میگیریم ولی نیاز به مهارتهای نرم هم داریم، مانند مهارت خوب صحیت كردن، خوب گوش دادن، كار گروهی و غیره كه یكی از دستاوردهای این دوره برای شما تمرین كار گروهی بود.»
مدیر دبیرخانه ستاد توسعه نانو با طرح این سؤال كه نیروی انسانی در زمینهی نانو چه باید بكند؟ اظهار داشت: كشور ما نیاز به شركت هایی در این زمینه دارد كه بدرخشند. حتماً تعدادی از شما در آینده مدیران و كارمندان این شركتهای توانمند خواهید شد. در حال حاضر شركتهای بزرگی در این حوزه در كشور فعال هستند و محصولات خود را به خارج از ایران نیز صادر میكنند؛ مانند نانوالیاف، دستگاه پوششهای سخت، رنگهایی با خواص خاص و غیره.» دكتر سلطانی در پایان افزود: «هر شخص برای پیشرفت كشور باید دارای چهار ویژگی دانش، مهارت، اخلاق و اعتماد به نفس باشد.»
در این مراسم از استانها، دبیرخانهها و نهادهای ترویجی برتری كه در برگزاری آزمون مرحله اول این دوره از المپیاد دانشآموزی نانو مشاركت فعال داشتند، تقدیر و تشكر شد.
در پایان ضمن تقدیر از اساتید و پشتیبانهای علمی دوره، مدالآوران نهمین المپیاد دانشآموزی نانو معرفی شدند و از آنها تقدیر به عمل آمد.
مرحله سوم نهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو از دهم تا بیستم شهریور ماه با حضور 30 نفر از برگزیدگان نهایی، در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی برگزار شد.
پس از برگزاری مرحله اول و دوم نهمین دوره المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو، 30 نفر از منتخبین، وارد مرحله سوم به عنوان مرحله نهایی المپیاد شدند؛ مراسم اختتامیه این دوره، روز سه شنبه بیستم شهریور ماه با معرفی برترینها برگزار شد. شایان ذكر است در این مرحله، برگزیدگان در قالب گروه های سه نفره زیر نظر 10 نفر از اساتید خبره این حوزه به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به صورت عملی پرداختهاند.
در مرحله سوم المپیاد، فعالیت هایی نظیر انجام آزمایش كاربردی فناوری نانو به همراه انجام آزمون های علمی با موضوع گوگردزدایی از نفت؛ برگزاری كارگاه های عملی سنتز و كاربرد نانومواد در آزمایشگاه، برگزاری دوره شبیه سازی در فناوری نانو؛ برگزاری بازدیدهای تخصصی و عمومی از مراكز تحقیقاتی و شركت های دانشبنیان نانو؛ آموزش های شیوه ارایه، نوشتن گزارش كار و مقاله نویسی علمی انجام شده كه در نهایت آزمون كتبی و شفاهی به صورت ارائه گروهی از شركتكنندگان گرفته شد.
استان های خراسان رضوی با هفت نفر و مازندران با پنج نفر، بیشترین سهم را در میان برگزیدگان دارند. آذربایجان شرقی با چهار دانش آموز، بوشهر با سه ، كردستان و هرمزگان هركدام با دو و استان های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان جنوبی، فارس، كرمان، كرمانشاه و یزد هركدام با یك دانش آموز در مرحلۀ نهایی المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو حضور دارند.
بنیاد ملی نخبگان پس از هشت دوره برگزاری المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو، امسال این رویداد را مورد تایید و حمایت خود قرار داده است. بر این اساس برگزیدگان دوره ششم به بعد میتوانند از تسهیلات این بنیاد بهرهمند شوند. همچنین برگزیدگان ادوار مختلف المپیاد نانو میتوانند در كانون برگزیدگان باشگاه نانو عضو شوند و به فعالیتهایشان در حوزه فناوری نانو ادامه دهند.
این كانون با هدف توانمندسازی و ارتقای برگزیدگان تا محقق و فناور برتر شدن اعضا، پشتیبان آنها خواهد بود.
**المپیاد دانشآموزی علوم و فناوری نانو
این المپیاد فعالیتی است كه ابتكار برگزاری آن با این عنوان متعلق به كشور ماست و شناسایی استعدادهای برتر دانشآموزی، كمك به پایدارسازی جریان تربیت نیروی انسانی در زمینه فناوری نانو و كمك به پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در آموزش پایه نانو از جمله اهداف آن است.
علمی (1) ** 1201 **2017
تهران- ایرنا- نهمین المپیاد دانش آموزی نانو با اهدای مدال های طلا، نقره و برنز به برگزیدگان، به كار خود پایان داد.