۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83031515
T T
۰ نفر

اخطاريه هواشناسي:

توفان 100 كيلومتري در راه زابل است

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83031515
توفان 100 كيلومتري در راه زابل است

زاهدان- ايرنا- رئيس گروه پيش بيني و هشدار هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: همزمان با افزايش شدت وزش بادهاي 120 روزه در شمال اين استان، اداره كل هواشناسي با صدور اخطاريه جوي هشدار داد كه توفاني با بيش از 100 كيلومتر سرعت در ساعت منطقه سيستان را در برمي گيرد.

علي ملاشاهي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بر اساس آخرين بررسي نقشه هاي پيش يابي هواشناسي و حاكم شدن گراديان شديد فشار هوا در شرق كشور، از امشب بر شدت وزش باد و گردوخاك در شمال استان (زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز) افزوده مي شود به طوري كه احتمال دارد بيشينه سرعت وزش باد به بيش از 100 كيلومتر بر ساعت نيز برسد.
وي ادامه داد: وزش اين باد شديد سبب خيزش گردوغبار و كاهش كيفيت هوا شده و در نقاط مستعد، وقوع پديده توفان و گردوخاك انتظار مي رود.
رئيس گروه پيش بيني و هشدار هواشناسي استان خاطرنشان كرد: روزهاي پنجشنبه و جمعه وزش باد در شهرستان هاي زابل، زهك، هيرمند، هامون و نيمروز خيلي شديد است به نحوي كه سرعت باد بين90 تا 100 كيلومتر بر ساعت و گاهي بيش از 100 كيلومتر بر ساعت و سبب توفان گردوخاك و كاهش شديد ديد مي شود.
ملاشاهي ادامه داد: در اين مدت غلظت ذرات معلق در هوا نسبت به روزهاي عادي به طور قابل توجهي افزايش يافته و توصيه مي شود از ترددهاي غير ضروري در فضاي باز در زمان كاهش كيفيت هوا خودداري شود.
وي با بيان اينكه وزش باد شديد و گردوخاك تا اواسط روز شنبه در شمال سيستان و بلوچستان ادامه دارد، افزود: در اين مدت، با توجه به شدت وزش باد و خيزش گردوخاك، در جاده هاي ارتباطي زابل- نهبندان، زاهدان- نهبندان، زاهدان- زابل، زاهدان- بم و ايرانشهر– بم بيشترين كاهش ديد را خواهند داشت و احتمال اختلال در حوزه حمل و نقل هوايي در شهرهاي شمالي استان نيز وجود دارد.
ملاشاهي گفت: طي اين مدت علاوه بر نفوذ گردوغبار به نواحي مركزي، مرز شرقي و نيمه جنوبي استان، وزش باد با شدت كمتر نسبت به شهرهاي شمالي منجر به خيزش گردوخاك و كاهش ديد در اين مناطق خواهد شد.
9908 **6081