۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 83033600
T T
۰ نفر

تاثیر ضعیف ال نینو بر بارش های پاییزه امسال در ایران

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 83033600
تاثیر ضعیف ال نینو بر بارش های پاییزه امسال در ایران

تهران-ایرنا-رییس پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی گفت: پدیده ال نینو (ترسالی) تاثیر ضعیفی بر بارش های پاییزه امسال در ایران دارد كه البته آنهم به شرطی كه سایر عوامل مانند «دورپیوندها» با آن هماهنگ باشد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا ، سازمان جهانی هواشناسی از احتمال 70 درصدی وقوع پدیده ال نینو در زمستان امسال خبر داد؛ در سال 2015 - 2016 نیز ال نینو رخ داد اما پدیده امسال به شدت مورد مشابه قبلی نیست.
ال نینو به طور عادی هر پنج تا هفت سال رخ می دهد؛ بر این اساس بازگشت زود هنگام آن در امسال و كم بودن فاصله دو رویداد قبلی و جدید،حاكی از تبعات گرمایش هوای زمین است كه در حال تغییر الگوهای «ال نینو» و «لانینا» و نیز تاثیرات آنها است.
ال ‌نینو به طور ساده عبارت است از یك رخداد اقلیمی كلان كه در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام است و نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب ‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.
معمولا ال نینو بر روی آب و هوای مناطق مختلف دنیا به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می گذارد كه بنا به گفته ایمان باباییان رییس پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی این پدیده امسال بر روی بارش های پاییز ایران تاثیری ضعیف آنهم به صورت غیر مستقیم خواهد داشت، در واقع عامل اصلی بارش ایران نیست.
وی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: پدیده «اِنسو» شامل ال نینو (ترسالی )، لانینا ( خشكسالی ) و خنثی ( نرمال ) است كه امسال سازمان جهانی هواشناسی ال نینو یعنی بخش ترسالی آنرا پیش بینی كرده است.
اِنسو پدیده‌ای جوی - اقیانوسی است كه شكل ‌گیری فازهای مختلف آن مستلزم نوسان دمای آب در سطح و اعماق اقیانوس آرام استوایی است كه با تحول در جریان‌ های بزرگ مقیاس جوی همبستگی دارد.
رییس پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی اظهار داشت: وقتی ال نینو رخ می دهد احتمال افزایش بارش باران زیاد می شود كه در ایران بستگی به شرایط سایر «دور پیوندها» به ویژه نوسان اطلس شمالی (NAO)، نوسان شمالگان(AO) و نوسان مادن جولیان(MJO) دارد كه با ال نینو هماهنگ باشند.
دور پیوند به این معنا است كه این پدیده در بخشی از كره زمین رخ می دهد اما روی تمام زمین تاثیر می گذارد.
باباییان ادامه داد: ال نینو امسال هم ضعیف است و هم اینكه تاثیر چندانی بر بارش ندارد چون موجب افزایش حداكثر یك درجه ای دما در شرق اقیانوس آرام استوایی می شود یعنی در زمره ال نینو های ضعیف قرار می گیرد كه تاثیر مثبت دارد اما خیلی قابل توجه نیست.
رییس پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی گفت: اما به هر حال به افزایش بارش ایران در پاییز كمك می كند آنهم به شرطی كه سایر دورپیوندها با آن هماهنگ باشند.
وی اظهار داشت: ایران جزو مناطقی از خاورمیانه است كه ال نینو به طور غیر مستقیم بر روی آن تاثیر می گذارد در واقع تاثیر مستقیم آن بر همسایگان ال نینو است یعنی سواحل غربی امریكای جنوبی و سواحل شرقی آسیا مانند ژاپن، كره ، استرالیا و اندونزی كه استرالیا و اندونزی بیشترین تاثیر را می گیرند و بقیه مناطق كه از ال نینو دورتر می شوند مانند ایران تاثیر غیر مستقیم می گیرند.

*** چشم‌انداز وضعیت پدیده اِنسو در نیمه دوم سال 1397
باباییان گفت: بیشتر مدل‌های پیش بینی اقلیمی شكل‌ گیری ال نینوی ضعیفی را از اوایل پاییز سال 1397 پیش بینی می‌ كنند كه در بیشتر فعالیت خود، نابهنجاری مثبت دمای سطح آب در بخش شرقی اقیانوس آرام استوایی به یك درجه سلسیوس می ‌رسد، بیشینه فعالیت ال نینوی یاد شده در اواخر پاییز 1397 بوده و پس از آن در ابتدای زمستان به تدریج تضعیف می ‌شود.
رییس پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی افزود: فاز گرم این پدیده با افزایش دمای سطح آب اقیانوس آرام استوایی همراه است كه به ال نینو شناخته می‌ شود و فاز سرد آن لانینا نام دارد و عملكرد آن عكس پدیده النینو است. انسو دارای سه حالت النینو، خنثی و لانینا است.
اِنسو با تاثیر روی امواج بزرگ مقیاس جوی، الگوهای بارش در بسیاری از مناطق كره زمین به ‌ویژه مناطق حاره‌ای و جنب حاره‌ای را تغییر می‌ دهد و به همین علت به عنوان یك پدیده دور پیوندی شناخته می شود.
وی با اشاره به اینكه انسو یك پدیده دور پیوند است گفت: دوره برگشت انسو بین 3 تا 7 سال است و هر یك از فاز‌های النینو و لانینا می ‌توانند حالت ‌های ضعیف، متوسط و قوی داشته باشند كه سبب تغییر شدت اثرگذاری آنها بر بارش و دمای هوا می‌شود.
بابائیان ادامه داد: در فاز گرم انسو (النینو) در مناطق مركزی اقیانوس آرام استوایی تا غرب قاره امریكای جنوبی، مقدار بارش‌ بیش از معمول ولی جنوب ‌شرق آسیا، اقیانوسیه و شمال ‌شرق استرالیا با كم ‌بارشی و خشكسالی مواجه می ‌شوند اما عملكرد انسو در فاز سرد (لانینا) برعكس است.
رییس پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی تاكید كرد: اگر سایر دورپیوندها با ال نینو هم‌ فاز نباشند، حتی وقوع ال نینوی قوی نیز لزوما با افزایش بارش در ایران همراه نیست، از آنجا كه بسامد ( زمان وقوع ) دورپیوند انسو (بین 3 تا 7 سال) با بسامد دور پیوندهای منطقه ‌ای مانند MJO(حدود 45 روز) متفاوت است، هم‌ فازی آنها موجب افزایش بارش و قرارگرفتن آنها در فاز مخالف سبب كاهش تاثیر آنها بر بارش در ایران می ‌شود.
رییس پژوهشكده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی گفت: مهمترین دور‌پیوندها مانند NAO, AO, MEI, MJO و همچنین مانسون هندوستان اثر مستقیم روی ایران دارند ولی ال نینو اثر غیر‌مستقیم داشته و با تاثیر روی امواج جوی بزرگ مقیاس، مقدار و توزیع زمانی و مكانی بارش و دما را متاثر می كند به همین دلیل پیش ‌بینی‌ های فصلی با لحاظ اثرات همزمان پدیده انسو و سایر واداشت‌ های اقلیمی منطقه ‌ای صادر می‌ شود.
وی اظهار داشت: سازمان هواشناسی كشور با به كارگیری روش‌ های دینامیكی و آماری، پیش‌ بینی ماهانه و فصلی را در هفته اول هر ماه تهیه می ‌كند كه با جزئیات از طریق وب ‌سایت ‌های سازمان هواشناسی كشور و پژوهشكده (مركز ملی) اقلیم شناسی مشهد در دسترس مسئولین و عموم مردم قرار می ‌گیرد.

*** آغاز بارش های پاییزه از مناطق شمال غرب و غرب كشور
بابائیان گفت: مطابق آخرین پیش بینی، بارش‌های پاییزه از مهرماه به تدریج از مناطق شمال غرب و غرب كشور آغاز خواهد شد، بارش ماه ‌های مهر و آبان در بیشتر مناطق كشور در محدوده نرمال تا بیش از نرمال پیش بینی شده است و به ویژه انتظار می ‌رود بارش آبان ماه در نیمه غربی كشور بیشتر از نرمال باشد.
وی اظهار داشت: بارش در استان ‌های ساحلی دریای خزر در روزهای باقیمانده ماه شهریور متمایل به كمتر از نرمال است، از اواخر آذر تا نیمه اول زمستان انتظار می ‌رود بارش به ویژه در غرب كشور كاهش یابد.
علمی 9014**1440
۰ نفر