۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83033931
T T
۰ نفر

سوريه عضو شوراي حكام ميراث ناملموس آسياي غربي شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83033931
سوريه عضو شوراي حكام ميراث ناملموس آسياي غربي شد

تهران- ايرنا-در چهارمين نشست عادي شوراي حكام مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي كه در تهران برگزار شد، سوريه رسماً به عضويت اين شورا درآمد.

به‌گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اين نشست به رياست محمدحسن طالبيان معاون ميراث‌فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، به عنوان رئيس شوراي حكام مركز و نماينده‌ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و جمهوري اسلامي ايران در شورا برگزار گرديد.
هم چنين اين نشست با حضور نعمت‌الله امامزاده سفير تاجيكستان در ايران، حجت الله ايوبي دبيركل كميسيون ملي يونسكو در ايران، ژانت بليك و گائورا منچاچاريتا ديپورا و راهول گوسوامي اعضاي متخصص شوراي حكام مركز و نمايندگان كشورهاي عضو به مدت دو روز در هتل فردوسي تهران برگزار شد.
رضا سجودي سرپرست مركز شوراي حكام مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي و محمد حسن طالبيان رئيس شوراي حكام در سخنان خود بر نقش مؤثر اين مركز در گسترش صلح و دوستي در منطقه از طريق توجه به مواريث فرهنگي ناملموس مشترك تأكيد كردند.
در اين نشست، علاوه بر ايران، نمايندگان كشورهاي ارمنستان، افغانستان، تاجيكستان، تركيه، سوريه، قرقيزستان، قزاقستان و لبنان حضور داشتند.
در نشست يادشده علاوه بر تصميم‌گيري درباره برنامه‌هاي جاري و آتي مركز، سوريه رسما به عضويت مركز درآمد و براي نخستين بار در اين نشست‌ها حضور يافت.
كشورهاي ارمنستان و لبنان در پي اختتام دوره عضويت دو كشور قزاقستان و تاجيكستان در شوراي حكام مركز با اجماع آرا به عنوان اعضاي جديد به اين شورا پيوستند.
همچنين برخي از كشورها درخواست برگزاري كارگاه‌‌هاي تخصصي و يا فعاليت‌هاي تخصصي مركز در كشور متبوع‌شان را مطرح كردند.
فعاليت‌هاي سال جاري مركز بر انجام چند پروژه تخصصي در موضوع ميراث فرهنگي ناملموس و برگزاري دوره‌هاي آموزشي در كشورهاي منطقه متمركز است و همه كشورهاي عضو مركز آمادگي كامل خود را براي هر گونه همكاري در انجام اين فعاليت‌ها اعلام كردند.
به گزارش ايرنا، جمهوري اسلامي ايران در سال 2006، به عنوان چهلمين عضو، به كنوانسيون پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس (كنوانسيون 2003) پيوست. در 28 آوريل 2010، توافق­نامه‌اي براي تأسيس مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي تحت نظارت يونسكو، ميان دولت جمهوري اسلامي ايران و سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) امضا شد. اين توافق­نامه در تاريخ 13 ژوئن 2011 به تصويب مجلس شوراي اسلامي جمهوري اسلامي ايران رسيد، و مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در آسياي غربي و مركزي تحت نظارت يونسكو (مركز ميراث ناملموس تهران)، در 10 نوامبر 2012 با شركت نمايندگان و سفرا 68 كشور خارجي، نماينده‌ي دبير كل يونسكو، و مقامات دولت جمهوري اسلامي ايران به صورت رسمي افتتاح شد.
فراهنگ**3079** 1418