۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۰۵
کد خبر: 83034402
T T
۰ نفر

صنعت پرورش اسب لرستان در كورس پيشرفت

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۰۵
کد خبر: 83034402
صنعت پرورش اسب لرستان در كورس پيشرفت

خرم آباد - ايرنا - لرستان به دليل داشتن آب و هواي معتدل و موقعيت جغرافيايي مناسب مي تواند به يكي از مناطق پرورش اسب در كشور تبديل شود.

مربي، سواركار، مهتر، نعلبند و اصطبل دار از جمله شغل هاي هستند كه مرتبط با اسب بوده كه با توجه به تعداد بالاي اسب در استان ، صنعت پرورش اسب مي تواند به شكل چشم گيري براي افراد جوياي كار ايجاد شغل كند.
رييس هيات سواركاري لرستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: صنعت پرورش اسب در جهان اكنون جايگاه مناسبي را در توليد ملي كشورها بخصوص در كشورهاي پيشرفته دارد اما در ايران هنوز آنطور كه بايد و شايد اين صنعت شكل نگرفته و بيشتر به عنوان يك ورزش و تفريح به آن مي نگرند.
فرشيد مرادي ادامه داد: در استان هاي يزد، تهران و اصفهان بيشتر از استان هاي ديگر در اين زمينه فعاليت دارند و بخش خصوصي، اسب هاي درجه يك جهان را خريداري كرده و با پرورش، نژاد گيري و كره گيري مي كنند.
وي گفت: ورودي هر اسب براي شركت در مسابقات جهاني اخير كه در امارات در سال 2017 برگزار شد 170 هزار دلار بود كه اين اين ميزان درآمد در كشورهاي ديگر باعث توسعه و ترقي مي شود.
وي به ورود توريسم ورزشي به ايران اشاره كرد و افزود: با توجه به دارابودن لرستان از ظرفيت هاي گردشگري مناسب اكنون بخش خصوصي با باشگاه داري در اين بخش فعاليت دارد لذا توسعه توريسم ورزشي در رشته سواركاري جزو برنامه‌هايي است كه امسال دنبال مي كنيم.
مرادي ادامه داد: مكان هاي در اين زمينه در پلدختر، الشتر، كاكارضا و چغلوندي در نظر گرفته شده است كه طرح هاي خود را ارايه داده ايم چرا كه لرستان ظرفيت بالايي دارد و مي توانيم در اين بخش حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشيم.
رييس هيات سواركاري لرستان همچنين گفت: لرستان سالهاي دور در سواركاري و اسب دواني حرف‌هاي بسياري براي گفتن داشته است و تاريخ گواه اين است كه نژاد اسب هاي موجود در ايران نژادي لرستاني ها بوده اما براساس شرايط مختلف از اين صنعت دور شده ايم.
وي با اشاره به اينكه سواركاري لرستان حدود 10 سال در خاموشي بود و شرايط و امكانات خوبي داشتيم كه نتواستيم از آنان نگهداري كنيم ادامه داد: روزگاراني اسب هاي خوبي در استان پرورش داده مي شد اكنون در يزد حدود 10 هزار راس اسب وجود دارد كه ريشه اسب هاي اين استان از لرستان شكل گرفته و امروز شاهد يكه ‌تازي برخي از آنان هستيم.
وي معتقد است هر اسب مي تواند براي پنج نفر اشتغالزايي كند و با پرورش اسب در لرستان تاحدودي علاقمندان به اين رشته ورزشي را از كار بي نياز كنيم.
مرادي اضافه كرد: تنها رشته‌ ورزشي كه 2جاندار در آن فعاليت دارند سواركاري است و بايد مراقبت هاي زيادري صورت گيرد چرا كه تصميم گيري در خصوص اسب و انسان مشكلاتي را به همراه دارد.
وي با اشاره به حمايت و مساعدت هاي اداره كل ورزش و جوانان لرستان با هيات سواركاري استان بيان كرد: از سال 94 دوباره توانستيم مجموعه سواركاري را فعال كرده و پس از آن در سال 95 توانستيم پس از 12 سال با 69راس اسب در هشت رده مسابقات سواركاري ايران شركت كنيم.
مرادي ادامه داد: در 2رده حدود 300راس اسب در لرستان با حضور كارشناسان شناسايي و شناسنامه ‌دار شد كه نژاد كرد، عرب و برخي اسب كه از تركيب هاي نامشخصي شكل گرفتند فلات ايران نامگذاري شدند.
رييس هيات سواركاري لرستان به ظرفيت بالاي سواركاران لرستاني اشاره كرد و گفت: با فعاليت‌هاي مستمر توانستيم پنج كرسي درجه يك از فدراسيون سواركاري را از آن خود كنيم كه تاكنون بي سابقه بوده است.
وي به عضويت در كميته هاي جشنواره زيبايي، كميته استقامت، كميته اسب هاي عرب، كميته آموزش و كميته اسبدواني سواركاران لرستاني اشاره كرد و گفت: در سال 96 براي اولين بار تيم ملي استقامت تشكيل شد كه از پنج عضو آن چهار لرستاني اعضاي تيم ملي بودند كه تواستند مقام اول را كسب كنند.
مرادي عنوان كرد: اسب بيداد در سال 95 و اسب كوهيار در سال 96 از پر امتياز ترين اسب هاي لرستان در كشور شناخته شدند همچنين علي مراد نژاد در سال 95 و گلناز مرادي فرد در سال 96 از اين استان از امتياز آورترين سواركاران استقامت ايران معرفي شدند.
وي گفت: نژاد محلي، نژاد عرب اصيل، نژاد تروبرد و نژاد دخون كه 2نژاد آخر مخصوص مسابقات اسبدواني يا كورس مي باشند در لرستان وجود دارد.
رييس هيت سواركاري لرستان ادامه داد: يكي از مسائل و مشكلات در اين حوزه آموزش مي باشد كه با فعال شدن كارگاه‌هاي آموزشي و دعوت از مربيان مطرح اين مشكل نيز در استان برطرف خواهد شد.
وي به هشت باشگاه مجوزدار آموزشي در لرستان اشاره كرد و افزود: چند باشگاه بدون مجوز دار نيز در استان وجود دارد كه يك سري رشته‌هاي خاص را فعاليت مي‌كنند، بايد شرايط را براي حضور خانواده‌ها در اين بخش و آموزش آنها فراهم كنيم.
مرادي بيان كرد: بهمن ماه امسال مسابقات قهرماني كشور در رشته قيقاچ در لرستان برگزار مي‌شود كه از اقوام و استان‌هاي مختلف با لباس محلي در آن حضور خواهند داشت.
مديركل ورزش و جوانان لرستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اسب در زندگي مردم لرستان از ديرباز جايگاه ويژه اي داشته و منطقه لرستان همواره جزو بهترين ها براي ترويج و رام كردن اسب بوده است.
علي ياور عزيزپور افزود: در گذشته به اين حوزه توجهي نمي شد و كه اكنون با برگزاري مجمع انتخاباتي و انتخاب رييس هيات سواركاري لرستان ، اين رشته ورزشي فعال و احياء شده است.
وي با اشاره به كمك هاي مالي به هيات هاي ورزشي لرستان گفت: تحت هر شرايط به هيات هاي ورزشي كمك هاي مادي و معنوي مي كنيم اما در برخي هيات ها مانند سواركاري كه از هزينه هايي بيشتر از ساير ورزش ها برخوردار است بايد خود هيات شرايط درآمدزايي را فراهم كند.
وي ادامه داد: ظرفيت هاي از قبيل فدراسيون، خيرين، بخش خصوصي و درآمدزا كردن مجموعه سواركاري از راهكارها براي جذب اعتبار و چرخاندن مجموعه سواركاري است.
عزيزپور برگزاري دوره هاي داوري را براي درآمدزا كردن سواركاري استان موثر دانست و گفت: خوشبختانه در لرستان به دليل علاقه مردم، سرمايه گذاري در اين بخش رونق پيدا كرده است و در هفته تربيت بدني امسال شاهد افتتاح يك مجموعه سواركاري خواهيم بود.
وي بيان كرد: با توافق با امور دام جهادكشاورزي در زمينه بحث اصلاح نژاد و ديگر مسايل مربوط به اسب كمك خواهيم كرد تا اسب هاي لرستان ارزش افزوده پيدا كرده و درآمد زا شوند.
وي عملكرد هيات سواركاري لرستان را مثبت ارزيابي كرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعيت پرورش اسب و اسبدواني استان خوب است و بايد براي پيشرفت در اين رشته و نقش ان در اقتصاد و ايجاد اشتغال تلاش كنيم.
مسعود پورمانيان سواركار 57ساله لرستاني با 40 سال سابقه سواركاري مي گويد هر اسب با كارگر ماهيانه 16ميليون ريال هزينه نگهداري دارد كه از عهده افراد علاقه مند بر نمي آيد.
وي به افزايش قيمت لوازم جانبي سواركاري نيز اشاره كرد و گفت: سال گذشته يك زين 450گرمي را 9ميليون ريال تهيه مي كرديم كه اكنون بايد 45ميليون ريال براي آن بپردازيم.
وي با بيان اينكه صنعت پرورش اسب گرچه هزينه زياد دارد اما درآمد زا نيز مي باشد اظهار داشت: از زمان تصدي فرشيد مرادي رييس هيات سواركاري لرستان عملكرد اين هيات تغيير كرده و به سمت پيشرفت بوده و با احداث ميدان پيست تاحدودي مشكلات برطرف شده است.
دارنده اسب هاي با نژاد عرب، دخون و تروبرد مي گويد هر اسب مي تواند براي پنج نفر به طور مستقيم اشتغالزايي ايجاد كند.
فاطمه حسيني 33ساله و مدير باشگاه سواركاري و پرورش اسب يكه تاز لرستان نيز كه فعاليت خود را در زمينه سواركاري و پرورش اسب به صورت حرفه اي از سال 1382 آغاز نموده مي گويد: صنعت پرورش اسب در صورت توجه مسئولين مي تواند به يك صنعت درآمدزا براي استان تبديل شود.
وي مي گويد در 12 مسابقه زيبايي اسب كشوري بيش از 17 مقام اول تا سوم و هفت مدال در 2 رده چمپيوني و كورس را كسب كرده است.
حسيني افزود: در اين باشگاه دوره استقامت، هندلري، كمك هاي اوليه، حركات اصلاحي، آشنايي با مراحل ژنوتايپينگ و صدور شناسنامه و تبارنامه اسب، رفتارشناسي اسب، لنژ اسب، دوره مربي گري، دوره DC ملي، مديريت و سرپرستي باشگاه سواركاري، مباني ژنتيك و اصلاح نژاد اسب، آموزش مسابقات ورزشي اسب هاي اصيل و آموزشي اسبدواني با حضور اساتيد داخلي و خارجي برگزار شده است.
وي افزود: هشت مسابقه استاني و كشوري در باشگاه يكه تاز لرستان برگزار شد و بيش از 6هزارو 200نفر ساعت آموزش از سال 89 تاكنون صورت گرفته است.
اين پرورش دهنده اسب مي گويد بيش از 40 راس اسب كه 15 راس آنها خالص ايراني بوده را توليد كرده است.
3210/6060