۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83035257
T T
۰ نفر

محرم در جبهه رنگ و بوي عاشورا داشت

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83035257
محرم در جبهه رنگ و بوي عاشورا داشت

تهران- ايرنا- محرم در جبهه حال و هواي خاصي داشت زيرا در زمان عمليات و در منطقه رزم و جهاد به طور طبيعي حال و هواي عاشورا و حماسه عاشورا وجود داشت و وقتي اين حال و هوا با ايام محرم يكي مي شد صحنه ها و لحظات غير قابل توصيفي را رقم مي زد.

رزمنده ها در ايام ماه محرم و صفر بعد از نماز جماعت صبح، ظهر و عصر مراسم روضه خواني برگزار و قبل از نماز مغرب و عشا به صورت دسته عزاداري براي برپايي نماز به سوي حسينيه ها حركت مي كردند.
هر گردان به طور جداگانه حسينيه اي سرپا مي كرد و رزمنده ها به برپايي عزاداري مي پرداختند. به اين ترتيب كه گردانها به طور مخصوص براي خودشان چادر مي زدند و از گردانهاي ديگر دعوت مي شد تا در مراسم عزاي سيد و سالار شهيدان شركت كنند.

* حرم دانيال نبي ميزبان رزمندگان
بحث ديگر در ارتباط با عزاداري در روز تاسوعا و عاشورا بود. بچه ها از انديمشك حركت مي كردند و روز تاسوعا را به شوش و به حرم دانيال نبي(ع) و روز عاشورا را هم به دزفول به مكان مقدس و حرم سبزه قبا مي رفتند.
يكي از كارهاي خوب كه در روز عاشورا انجام مي گرفت اين بود كه بچه هايي كه در گردان بودند و دستشان قطع شده بود به عنوان سقا آماده مي كردند و به همراه مشك سقايي مي كردند و اين يك جلوه خاصي به عزاداري داده بود.
در اهواز رزمندگان در ايام تاسوعا و عاشورا به دارخويين و شادگان مي رفتند و حسينيه انرژي هم كه بين آبادان و اهواز بود به عزاداري اهميت خاصي مي داد و مراسم را در طول دهه اول انجام مي داد. بعد از دهه هم كل دو ماه به طور مختصر مراسم در اين مكان برگزار مي شد.

* مداحي با مضامين عاشورايي
در طول سال در جبهه مداحي انجام مي شد اما در محرم مداحي ها رنگ و بوي متفاوتي داشت، در اين ايام مداحي ها مضاميني برگرفته از عاشورا و جانفشاني ها در جبهه ها داشت.
سبك هاي مداحي در زمان دفاع مقدس منحصر به فرد بود، سبك هاي سنتي بسيار زيبا و جانسوز بود كه در نهايت با روحيه دادن به رزمندگان به حماسه آفريني منجر مي شد اما امروز سبك هاي مداحي كمي متفاوت شده است.

*سفره هاي احسان
در پادگان دوكوهه در ايام محرم رزمندگان از گردان ها و گروهان ها پرچم به دست و ذكر گويان به سمت حسينيه شهيد حاج ابراهيم همت حركت مي كردند كه صحنه بسيار زيبايي رقم مي خورد.
در زمان هاي غير از ايام محرم و صفر رزمندگان غذاهاي خود را در سنگرها و اتاق هاي خودشان در گردان ميل مي كردند اما در ايام محرم و صفر در زمان دفاع مقدس نذري به اين شكل بود كه رزمندگان در رده هاي مختلف سفره هايي را در محوطه هاي گردان پهن مي كردند و به صورت جمعي غذا ميل مي كردند.
البته اين در زمان غير از عمليات ها بود، در زماني كه رزمندگان در ايام محرم در خطوط جبهه بودند معمولا مداحي ها و ذكر مصيبت ها در سنگرها و به صورت چند نفري انجام مي شد.

* شهدا پرچمدار مراسم عزا
بسياري از شهدايي كه امروز از آنان به عنوان افتخارات جامعه ياد مي كنيم پرچمدار هيات مذهبي در جبهه بوده و به عنوان پيشقدم از ابتدا تا انتهاي مراسم فعاليت مي كردند.
امروز تصاوير بسياري از شهدا دوران دفاع مقدس به جاي مانده كه در آن شهيدي با بلند كردن علم محرم و با نام و ياد سيد الشهدا و اهل بيت فرياد يا حسين و يازهرا سر مي دهد.
از: رضا رضايي مجد
اجتمام * 1095* 3063
۰ نفر