۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۳۵
کد خبر: 83035554
T T
۰ نفر
180 شهر در جهان به شبكه شهر‌های خلاق متصل هستند

یزد - ایرنا - مدیر فرهنگ و هنر كمیسیون ملی یونسكو - ایران با بیان اینكه هم اكنون 180 شهر در كشورهای مختلف به شبكه شهرهای خلاق جهانی متصل هستند، گفت: از ایران نیز اصفهان و رشت به‌ ترتیب در زمینه صنایع دستی و غذایی در زمره شهر‌های خلاق جهانی قرار دارند.

به گزارش ایرنا ، بهمن نامور مطلق یكشنبه شب در كمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد افزود: خلاقیت در رشته های صنایع دستی و هنرهای مردمی، هنر رسانه، سینما، طراحی، صنایع غذایی ، ادبیات و موسیقی شاخص تعریف شده برای شهر خلاق از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) است.
وی اظهار امیدواری كرد كه در آینده نزدیك سایر شهرهای ایران به شبكه شهرهای خلاق جهانی متصل شوند، و ضمن برخورداری از قابلیت های بالا در عرصه فرهنگ و هنر از ویژگی چنین شهرهایی استفاده كنند.
شبكه شهر‌های خلاق یونسكو از سال 2004 میلادی شكل گرفت و زمینه‌ ای را برای همكاری شهر‌های مختلف در ثبت یونسكو فراهم ‌كرده است.
براساس استانداردهای این نهاد بین المللی شهر خلاق، به شهری گفته می شود كه از نوآوری و توانمندی شهروندان آن در توسعه پایدار شهری استفاده می كنند.
همچنین شهر خلاق جایی است كه هنر و تنوع فرهنگی به دلیل اهمیت و توانایی خاصی كه دارد، مورد تشویق قرار می گیرد و افراد می توانند در زندگی روزمره خود از فعالیت های خلاق در آن بهره ببرند.
مدیر فرهنگ و هنر كمیسیون ملی یونسكو - ایران در ادامه از نامزدی شهر یزد برای نمایندگی كمیسون ملی ایران در استان ها خبر داد و بیان كرد: بررسی های لازم در این زمینه صورت گرفته است، در صورتی كه در شورای كمیسیون ملی در تهران به تایید برسد تا یك ماه آینده نتیجه آن اعلام می شود.
نامور مطلق افزود: این نمایندگی در واقع وظایف كمیسیون ملی را در استان ها در زمینه فعالیت های مرتبط با ثبت ، نظارت و پایش رصد می كند.
مدیر گروه فرهنگ و هنر كمیسیون ملی یونسكو - ایران ، توسعه پایداری شهر، صیانت محیط زیست ، حفظ تنوع فرهنگی و توجه به فرهنگ را از اولویت های اصلی این نهاد دانست و تاكید كرد: با توجه به اینكه موضوع آب فقط مختص به ایران نیست این موضوع هم در كمیسیون به صورت جدی دنبال می شود.
وی تصریح كرد: در این زمینه 2 كمیته ملی آب و بازیافت آب در كمیسون ملی یونسكو تشكیل شد و تجربه كشورها در زمینه این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا و انرژی های تجدیدپذیر و پاك به یكدیگر منتقل می شود.
نامور مطلق در ادامه با بیان اینكه شهر، « متن پویا، زنده و نشان دار» است، افزود: شهری كه دارای ویژگی و شاخصه های خاص و ممتاز باشد، هویت دارد و اساس هویت نیز تمایز و تفاوت است.
مدیر گروه فرهنگ و هنر كمیسیون ملی یونسكو - ایران ادامه داد: گرچه جمهوری اسلامی ایران كشور فرهنگی است، اما صنایع فرهنگی آن به دلایلی مورد غفلت و بی توجهی گرفت، همچنین مهارت تبدیل سرمایه های فرهنگی به اقتصادی را مردم فراموش كردند در حالیكه این صنایع زمانی در كنار هم بودند.
وی اظهار داشت: در گذشته تاجران ایرانی به اندونزی، هندوستان و تایلند و ... سفر و تجارت و مردم دیگر سرزمین ها را به آیین رهایی بخش اسلام دعوت می‌كردند، امروز چه اتفاقی افتاد كه این رویكرد اقتصادی و فرهنگی فراموش شد و بار دیگر نیاز به احیا مجدد دارد.
همچنین غلامعلی سفید رئیس شورای اسلامی یزد به ویژگی های بارز این شهر اشاره كرد و یادآور شد: یزد با میراث غنی فرهنگی ، جاذبه طبیعی و گردشگری بی نظیرترین بافت تاریخی زنده دنیا و آثار متعلق به دوران قبل از اسلام و معماری اسلامی را دارد و به اولین شهر خشتی دنیا و دومین شهر تاریخی جهان نیز مشهور است.
200 هكتار از 750 هكتار بافت كهن شهر یزد، 18 تیر ماه 1396 در یونسكو به ثبت جهانی رسید.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یك میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد كه 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می كنند.
2088/ 2047/
۰ نفر