به گزارش خبرنگار ایرنا، ساماندهی و نظم در ناوگان حمل و نقل درون شهری یكی از مهمترین امور مدیریت شهری است كه نمی توان نسبت به آن بی توجه بود اما ساماندهی سیستم حمل و نقل درون شهری بانه در سال های اخیر به یك معضل لاینحل برای این شهر گردشگر پذیر تبدیل شده كه مسئولان امر نیز در مقابل آن ناتوان هستند.
در شهر بانه بیش از 17 دفتر تاكسی تلفنی (آژانس مسافربری) وجود دارد كه هر كدام از این دفاتر 30 خودرو را زیر پوشش دارند اما برخلاف دیگر شهرها، آژانس ها به صورت گردشی و مانند تاكسی های عمومی به مردم سرویس دهی می كنند با این تفاوت كه تاكسی های عمومی 10 هزار ریال و آژانس ها 20 هزار ریال از مسافرین كرایه برای هر مسیر می گیرند.
همین امر باعث ایجاد اختلاف بین تاكسی تلفنی ها و تاكسی های عمومی شده و بارها تنش هایی بین این صنف ایجاد كرده است البته در بانه علاوه بر تاكسی تلفنی ها و تاكسی های عمومی، خودروهایی تحت عنوان تاكسی موقت نیز در امر جباجایی مسافران فعالیت می كنند.
اعضای دور چهارم شورای اسلامی شهر بانه برای كاهش تعداد خودروها در آژانس های تاكسی تلفنی بنا بر مصوبه ای، 220 دستگاه از این خودروها را از آژانس ها خارج و به عنوان تاكسی موقت وارد سیستم حمل و نقل شهری كردند.
نرخ در نظر گرفته شده برای جابجایی مسافر با این خودروها 10 هزار ریال برای هر نفر تعیین شد در حالیكه كرایه هر مسافر در تاكسی های عمومی برای هر مسیر 6 هزار ریال است البته تاكسی های عمومی بدلیل نبود نظارت كافی مثل تاكسی موقت از هر مسافر 10 هزار ریال كرایه دریافت می كنند.
كرایه حمل و نقل برای هر نفر در مسیرهای شهری بانه از سال 93 تاكنون تغییر نكرده و به نظر می رسد شاغلان سیستم حمل و نقل با این نوع سرویس دهی موافق باشند چرا كه تاكنون نسبت به تغییر نرخ اعتراض نكردند اما نماینده تاكسی های عمومی راه حل این مشكلات را در افزایش كرایه تاكسی تلفنی ها می داند.
تاكسی تلفنی ها هم مانند سرویس های عمومی به صورت گردشی سرویس دهی می كنند كه همین امر باعث اعتراض تاكسی های عمومی نسبت به آنها شده است چرا كه این خودروها براساس قوانین فعالیت نمی كنند و هر جا كه مسافر وجود داشته باشد سرویس دهی می كنند گاهی هم برخی از آنها بیش از چند نفر سوار می كنند كه باعث نارضایتی تاكسی های عمومی می شود.
نماینده تاكسی های عمومی شهر بانه می گوید: هر روز با مسافرین بحث داریم چرا كه انتظار دارند با همان قیمت مصوب شده چند سال قبل سرویس دهی كنیم الته مردم انتظار دارند ما هم مانند تاكسی تلفنی ها خدمات رسانی كنیم اما كرایه كمتری هم به ما پرداخت كنند.
عبدالله رشیدی افزود: در بانه تنها 2 ایستگاه تاكسی فعال است و تاكسی های عمومی (زرد رنگ) مدت زمان زیادی را برای حضور مسافرین در این ایستگاه ها منتظر می مانند ولی تاكسی تلفنی ها با گذر در این ایستگاه ها مسافرین را براحتی و خارج از ایستگاه سوار می كنند.
وی با اشاره به معضل عدم تعیین نرخ جدید گفت: از مسافرینی كه مسیر تعیین می كنند كرایه دربستی می گیریم كه در بعضی مسیرها تا 40 هزار ریال است اما مجبوریم 20 هزار ریال بگیریم.
رشیدی با بیان اینكه تفاوت قیمت بین سرویس های حمل و نقل بانه بسیار كم است و همین امر باعث ایجاد مشكلاتی شده است، اضافه كرد: تاكسی های عمومی در صورتی می تواند نرخ مصوب برای هر نفر را دریافت كند كه ظرفیت هر سرویس تكمیل شود و رسیدن به این هدف نیازمند ایجاد ایستگاه تاكسی است.
رشیدی یادآور شد: تابلوها در شهر بانه دست بدست می شود و هر روز رانندگان جدید با مشخصات جدید وارد ناوگان حمل و نقل درون شهری و جایگزین قبلی ها می شوند.
وی یكی از مشكلات را عدم رعایت قانون از طرف مغازه داران عنوان می كند و می گوید: بعضی از مغازه داران خودروهای خود را جلوی مغازه ها پارك می كنند و بخشی از فضای خیابان را اشغال كرده و ترافیك سنگینی ایجاد می كنند كه این مانعی هم برای فعالیت تاكسی ها است.
رشیدی تاكید كرد: در خیابان صلاح الدین ایوبی باید یك لاین برای عبور تاكسی های عمومی ایجاد شود تا در مسیر بیمارستان صلاح الدین ترافیك كمتر شده و خدمات رسانی بهتر انجام شود.
وی اظهار داشت: بارها شاهد بودم رانندگان تاكسی های تلفنی در ایستگاه تاكسی های عمومی مسافر سوار كرده به همین نماینده تاكسی تلفنی های شهر بانه هم می گوید: شهرداری در سال 94 به تاكسی تلفنی ها ابلاغ كرد مدیران آژانس ها در راستای ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی تعداد خودروهای خود را كاهش دهند.
سالار باپیری افزود: با وجود مخالفت های زیاد در هر دفتر تاكسی تلفنی 12 دستگاه خودرو از آژانس ها جدا و به عنوان تاكسی موقت عمومی به ناوگان حمل و نقل درون شهری اضافه شدند كه اكنون به یك معضل تبدیل شده اند.
وی گفت: مدیریت حمل و نقل با رانندگان تاكسی تلفنی كه در ایستگاه های مخصوص تاكسی های عمومی مسافر سوار كنند برخورد می كند البته به ندرت این كار توسط برخی رانندگان انجام می شود.
باپیری یادآور شد: كرایه تاكسی های تلفنی با تاكسی های گردشی تفاوت زیادی دارد اما اینكه چرا مردم تمایل به استفاده از تاكسی تلفنی دارند نیاز به بررسی كارشناسی دارد.
وی با اشاره به اینكه مردم كمتر با دفاتر تاكسی تلفنی برای استفاده از سرویس ها تماس می گیرند، اضافه كرد: به همین دلیل رانندگان تاكسی تلفنی مجبورند به صورت گردشی كار كنند تا بتوانند هزینه های خود را تامین كنند.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل همگانی شهر بانه هم می گوید: خارج شدن 220 دستگاه آژانس و تبدیل آنها به تاكسی موقت بر اساس مصوبه شورای اسلامی بود و در شورای ترافیك استان كردستان نیز تایید شد.
هیوا رحیمی زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتقال این تاكسی ها به صورت موقت و حداقل سه ماهه بود تا پس از آن به تاكسی عمومی تبدیل شوند كه به دلیل كم توجهی مدیریت شهری و دیگر دستگاه ها بعد از سه سال همچنان مشكل حل نشده و به همان روش باقی مانده است.
وی با بیان اینكه تاكسی های موقت برای خط روستایی است، تاكید كرد: تغییر موقت تعدادی از خودروهای تاكسی تلفنی به تاكسی موقت كار مناسبی بود اما فعالیت دراز مدت تاكسی های موقت اشتباه است.
رحیمی زاده یادآور شد: تاكنون تنها یكی از تاكسی های موقت برای تبدیل به تاكسی عمومی اقدام كرده و جای خوشحالی است كه این اقدام آغاز شده و امیدواریم رانندگان دیگر هم اقدام كنند.
وی افزود: برای تغییر تاكسی های موقت به تاكسی عمومی باید در سامانه توسعه اتحادیه سازمان حمل و نقل همگانی كشور ثبت نام و با برخورداری از بسته های حمایتی سازمان، خودروی جدید دریافت كنند.
رحیمی زاده با بیان اینكه بر اساس استاندارد و سرانه جمعیتی 200 دستگاه از ناوگان خدمات رسان عمومی شهر بانه اضافه است، گفت: هم اكنون در بانه 284 تاكسی عمومی، 220 تاكسی موقت و 588 تاكسی تلفنی در 17 دفتر آژانس فعالیت می كنند.
وی با اشاره به اینكه تغییر نرخ كرایه مستلزم نصب دستگاه پرداخت الكترونیكی است، اظهار داشت: از سال 93 تاكنون نرخ سرویس های حمل و نقل درون شهری بانه تغییر نكرده اما امسال قیمت ها مصوب و به كمیته انطباق فرمانداری ارسال شده ولی تا زمانی كه دستگاه پرداخت الكترونیكی در خودروها نصب نشود نرخ جدید را اعلام نمی كنیم.
به گزارش ایرنا، بر اساس استانداردها به ازای هر 100 نفر جمعیت یك دستگاه تاكسی عمومی لازم است.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7496/6108
سنندج - ایرنا - چند سالی است نرخ مصوب و مشخصی برای جابجایی مسافر در ناوگان حمل و نقل درون شهری بانه تعیین نشده است و این امر موجب شده رانندگان تاكسی خودشان نرخ ها را تعیین كرده و بسیاری نیز فقط به صورت دربستی اقدام به جابجایی مسافر كنند.