۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۴
کد خبر: 83036254
T T
۰ نفر
تنها بندراقيانوسي ايران نيازمند ايجاد990 كيلومتر آزادراه است

چابهار- ايرنا- نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، قصرقند، كنارك و بخش مركزي نيكشهر گفت: بندر راهبردي چابهار بعنوان تنها بندر اقيانوسي ايران نيازمند ايجاد 990 كيلومتر آزاد راه براي تاثيرگذاري در اقتصاد و توسعه سيستان وبلوچستان و كشور است.

عبدالغفور ايران نژاد روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: چابهار پيشاني توسعه و هاب سوم پتروشيمي كشور و داراي بندر بزرگ شهيدبهشتي با ظرفيت تخليه و بارگيري 15 ميليون تن كالا است.
وي افزود: انتقال كالاهاي ورودي و خروجي بندر چابهار نيازمند ساخت بزرگراه و آزاد راه است تا كاميون ها براحتي بتوانند رفت و آمد كنند.
نماينده مردم حوزه انتخابيه چابهار بيان كرد: هم اينك تمام مسيرهاي ارتباطي به بندر چابهار از محور نيكشهر، سرباز و كنارك كم عرض و در حد 10 تا 12 متر عرض هستند.
وي با اظهار تاسف از عدم وجود حتي يك كيلومتر آزادراه و بزرگراه در مسيرهاي منتهي به بندر چابهار خاطرنشان كرد: هم اينك هزاران دستگاه كاميون براي جابجايي كالا در مسير بندر چابهار به شهرهاي مختلف كشور با مشكلات فراواني رو به رو هستند و تاكنون تصادفات دلخراش و شاخ به شاخ شدن خودروهاي سواري با كاميون ها خسارات جبران ناپذيري به مردم وارد كرده است.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: راه چابهار به كنارك از 40 سال قبل تاكنون هيچ تغييري نكرده و نسبت به دو بانده شدن آن اعتباري اختصاص نيافته است.
ايران نژاد گفت: مسير شلوغ و پر رفت و آمد چابهار- كنارك با كمتر از 30 كيلومتر به قيد فوريت نيازمند ارتقا به آزادراه است تا بيشتر از اين شاهد وقوع سالانه صدها تصادف نباشيم.
وي تصريح كرد: مسيرهاي چابهار به سرباز و چابهار به نيكشهر- ايرانشهر و كنارك به جاسك نيازمند ارتقا به آزادراه هستند.
وي از دولت خواست براي مطالعه و اختصاص اعتبار 990 كيلومتر آزاد راه به چابهار همت كند تا علاوه بر كاهش تصادفات سودهاي ميليارد دلاري جابجايي آسان كالا با كاميون عايد كشور و استان محروم سيستان و بلوچستان شود.
نماينده مردم شهرستان هاي چابهار، قصرقند، كنارك و بخش مركزي نيكشهر از تلاش دولت براي افتتاح فاز نخست بندر شهيدبهشتي چابهار با هزينه يك ميليارد دلار، اجراي خط آهن چابهار- ايرانشهر و توجه به توسعه منطقه بلوچستان قدرداني كرد.
ايران نژاد ادامه داد: كريدور‌ شرق -غرب به موازات سواحل خليج ‌فارس و درياي عمان در جنوب كشور بايد فعال شود تا بتوان بارهاي ترانزيتي چابهار و كنارك و پس ‌كرانه‌ ها تا بندر گوادر پاكستان را جابجا كرد.
وي گفت: توسعه و تكميل محورهاي منتهي به بندر چابهار از كريدورهاي شرق-غرب و شمال- جنوب با هدف اتصال به مرزهاي شمالي بايد هرچه سريعتر تامين اعتبار شود.
وي آسفالت بيش از سه هزار كيلومتر راه خاكي در شهرستان هاي چابهار، كنارك، نيكشهر و قصرقند را خواستار شد و خاطرنشان كرد: محور زرآباد- چاهان نيكشهر، تلنگ- قصرقند، نيكشهر- چانف، قصرقند به كاجو بيش از 10 سال بلاتكليف و نيمه كاره رها شده اند.
وي تصريح كرد: راه چابهار- گواتر پس از سالها پيگيري هنوز تكميل نشده است و براي حدود 50 كيلومتر بزرگراه مسير مرز ريمدان چابهار به جاده اصلي اعتباري وجود ندارد.
3043 **6081