۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۹
کد خبر: 83036786
T T
۰ نفر
پیش فروش خودروسازان و استانداردهایی كه بلاتكلیف است

تهران- ایرنا- این روزها در حالی بحث پیش فروش خودروسازان برای كاهش حباب قیمتی در نظر گرفته شده است كه هنوز تكلیف استاندارد برخی از آنها مشخص نیست و حتی ممكن است خریداران چندی بعد با مشكل شماره گذاری روبرو شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور كار خودروسازان خارج شد.
تا ابتدای دی ماه پارسال خودروسازان باید مدارك استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و همه خودروهایی كه قادر به رعایت این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.
از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای 63 گانه را اعمال كند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده است.
این مهلت تا اول دی ماه سال 1397 برای این خودروها باقیست اما از آغاز زمستان آینده پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی و 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود.

** بررسی استانداردهای 85گانه خودروها در موعد مقرر
سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: آنچه برای سازمان ملی استاندارد مهم است پاس كردن استانداردهای خودرویی در مهلت مقرر است كه بدون هیچ چشمپوشی وارد عمل می شویم.
«وحید مرندی مقدم» تاكید كرد خودروهایی كه نتوانند استانداردهای یاد شده را بگذرانند، از چرخه تولید كنار گذاشته می شوند و در نامه ای به نیروی انتظامی از پلاك شدن آنها جلوگیری می شود.
مرندی مقدم درباره استاندارد خودروهای پیش فروش شده اخیر از سوی خودروسازان اعلام كرد: اطلاعی از پیش فروش ها ندارم و این موضوع به سازمان ملی استاندارد ارتباطی ندارد، بلكه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان باید بر آن نظارت كنند.

** طرح پیش فروش سایپا
به گزارش ایرنا، طرح پیش فروش سایپا از ساعت 10 صبح چهاردهم شهریورماه آغاز شد و تا ساعت 13 و 45 دقیقه پانزدهم شهریور ادامه یافت.
در این طرح 50 هزار دستگاه خودرو ثبت نام از سوی مشتریان ثبت نام شد و خودروهای سایپا 131 و 132، تیبا، تیبا2، ساینا، وانت سایپا151 و وانت نیسان به فروش رفت.
با توجه به جای سوال بودن استاندارد برخی از این خودروها شاهدیم در طرح پیش فروش گنجانده شده و نكته جالب اینكه موعد تحویل برخی از این خودروها سال آینده و پس از اجرای استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد است.
پیش فروش خودروهای سایپا در حالی به انجام رسید كه شهریورماه پارسال رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به ایرنا گفت: گروه خودروسازی سایپا به این نتیجه رسیده است كه دیگر تولید خودرو پراید با استانداردهای 25 سال پیش پاسخگوی نیاز امروز نیست و خروج آن را از چرخه تولید در دستور كار قرار داده است.
«نیره پیروزبخت» تصریح كرد: این سازمان از مواضع پیشین خود كوتاه نمی آید، زیرا آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نمی شود.
این مسئول اعلام كرد: پراید هنوز موفق به ارائه مداركی مبنی بر رعایت و اعمال استانداردهای جدید نشده است.
این در حالی است كه اسفندماه پارسال «محسن قاسم جهرودی» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام كرد: خودرو كوئید از محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه با قیمتی در محدوده 30 میلیون تومان در آینده نزدیك جایگزین پراید می شود.

** مراكز تستی كه حاضر به همكاری با ایران نیستند
در این زمینه رئیس اداره مهندسی و استاندارد محصول سایپا به ایرنا گفت: گروه سایپا از همان ابتدای مطرح شدن استانداردهای 85گانه، با شركت های داخلی و خارجی برای تامین موارد مدنظر سازمان ملی استاندارد به مذاكره پرداخت و تجهیزات و لوازم مورد نیاز را تهیه كرد.
«مصطفی غفاری» افزود: تا امروز همه اقدام های لازم برای آزمون های داخل كشور خودروهایی كه سایپا تصمیم به ادامه تولید آنها دارد، به انجام رسیده است.
وی ادامه داد: برای آزمون های خارجی و تست تصادف نیز خودروها به مركز تحقیقات سایپا برای اعزام به مراكز تست خارج از كشور از جمله در اسپانیا، بلژیك و هلند فرستاده شده، اما مشكلی كه اكنون با آن مواجه ایم به دلیل تحریم ها هیچ مركز تستی حاضر به همكاری نشده است.
«این موضوع به اطلاع سازمان ملی استاندارد ایران نیز رسیده است.»
غفاری اضافه كرد: در مورد پراید منتظر دستور مدیرعامل سایپا برای تولید یا تولید نشدن این خودرو هستیم.
رئیس اداره مهندسی و استاندارد محصول سایپا یادآوری كرد: برخی از این استانداردها مثل سیستم اندازه گیری فشار باد لاستیك (TPMS) به مثابه اضافه شدن آپشن جدید است اما استانداردهایی نیز همانند استاندارد عابر پیاده وجود دارد كه حتی خودروسازان بزرگ جهانی نیز برای دریافت آن با مشكل روبرویند.
باید منتظر ماند و دید تا ابتدای دی ماه آینده، آیا خودروسازان موفق به اخذ استانداردهای یاد شده می شوند؟
در غیر این صورت تكلیف خودروهایی كه به مردم پیش فروش شده چیست و آیا به گفته مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران از شماره گذاری آنها جلوگیری می شود؟

اقتصام*3065*1961*
۰ نفر