۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83037283
T T
۰ نفر

فیلیپین طوفان زده؛ 100 كشته و مفقود

۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83037283
فیلیپین طوفان زده؛ 100 كشته و مفقود

كوالالامپور- ایرنا- در حالیكه سخنگوی دولت فیلیپین آمار قربانیان ابرطوفان منگخوت را در شمال و مركز این كشور، تاكنون 100 نفر كشته و مفقود اعلام كرده تعداد زیادی از كشورها در جهان برای ارسال كمك های امدادی به طوفان زدگان فیلیپینی ابراز آمادگی كردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از شبكه ان ان پی آر بخش های مركزی و شمالی فیلیپین كه در مدت دو روز گذشته درگیر بارش های شدید، سیلاب ناشی از بروز ابرطوفان منگخوت بوده ، دستخوش تخریب های گسترده شده است.
هری راك سخنگوی دولت فیلیپین با ارائه نخستین گزارش از میزان آثار ابرطوفان براین كشور بود گفت: ابرطوفان 'اُمپنگ'(به زبان محلی)عمدتا جزیره لوزان در مركز فیلیپین و ایالت كاگایان را دستخوش تخریب گسترده كرده است.
وی افزود: رانش زمین در بسیاری مناطق مركزی، نقشه منطقه را دستخوش تغییر كرده و ماموران امداد ونجات سرگرم یافتن خانه هایی هستند كه احتمالا توسط رانش زمین در زیر گل و لای مدفون شده اند.
طبق این گزارش سیلاب دهها واحد مسكونی را نیز در سر راه خود از بین برده است.
به گفته وی برآوردها از میزان تلفات و خسارات در مناطق دورافتاده عملا بسیار سخت و دشوار است بنابراین امار ارائه شده از تلفات در حال افزایش است.
طبق این گزارش برآوردهای اولیه نشان می دهد كه حدود 147 هزار خانواده یا بیش از نیم میلیون نفر در 433 شهر و مناطق شهری متحمل خسارات ناشی از ابرطوفان منگخوت شده اند .
سران بسیاری از كشورها با ارسال پیام همدردی برای طوفان زدگان فیلیپینی اقدام به ارائه كمك های ویژه نقدی به آنها كردند.
استرالیا اعلام كرد 800 هزار دلار (استرالیا) برابر با 31 میلیون پزو فیلیپین بسته كمك های اولیه را برای مردم درگیر طوفان در این كشور از طریق صلیب سرخ جهانی اختصاص داده است.
كانادا، چین، ژاپن، اتحادیه اروپا، انگلیس نیز با ارسال پیام های جداگانه ای اعلام كردند آماده ارسال كمك به این كشور هستند.
ابرطوفان سهمگین 'هایان' سال 2013 هفت هزار و 500 كشته و مفقود دراین كشور مجمع الجزایری جنوب شرق آسیا برجای گذاشت.
آساق **1599**1337