در آستانه بازگشایی مراكز آموزش عالی و به منظور بررسی وضعیت دانشگاه ها این هفته روسای 6 دانشگاه هرمزگان در خبرگزاری جمهوری اسلامی هرمزگان (ایرنا) دور یك میز گردهم آمدند و دغدغه های خود در را زمینه های مختلف از جمله ضرورت تشكیل شورای آموزش عالی، پرهیز از دایر كردن رشته های تكراری و آمادگی برای سال تحصیلی جدید بیان داشتند.
** تاریخچه و تاسیس دانشگاه در استان هرمزگان
تاریخچه و تاسیس موسسه های آموزش عالی در هرمزگان به سال 1356 باز می گردد كه نخستین دانشگاه استان بنام دانشگاه آزاد ایران با پذیرش 49 دانشجو فعالیت خود را آغاز كرد.
دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس به عنوان نخستین واحد دانشگاهی هرمزگان در پس از انقلاب در سال 65 با 2 رشته كاردانی آغاز كرد.
دانشگاه هرمزگان هم به استناد مصوبه دهم مهر سال 70 هجری شمسی شورای گسترش آموزش عالی و با مجوز راه اندازی 6 رشته آموزشی، در دهه فجر همان سال تاسیس و با انتقال آموزشكده فنی هرمزگان ( وابسته به دانشگاه شیراز) درسال 71 فعالیت آموزشی خود را آغاز كرد.
از آن سال تا كنون مراكز آموزعالی متعددی در این استان ساحلی و راهبردی تشكیل شده كه هر كدام ماموریت خاصی بر عهده داشته و دانشجویان را متناسب با آن آموزش و تحویل جامعه داده اند.
** هم افزایی برای تشكیل شورای آموزش عالی در هرمزگان
گذشت سال ها از زمان تاسیس اولین دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی در هرمزگان تا كنون خلاء تشكیل شورای آموزش عالی استان را بیش از پیش نمایان كرده و مسوولان دانشگاه های هرمزگان هم بر لزوم تشكیل آن تاكید و بر اثر بخش بودن آن صحه می گذارند.
روسای دانشگاه های هرمزگان بر تشكیل چنین شورایی هم نظر هستند و معتقدند این شورا می تواند به آنان در هم افزایی و تقویت دانشگاه های استان و كاستن از مسایل و مشكل ها كمك كند و از صحبت هایشان اینگونه بر می آید كه سال های 93 و 94 پیشنهاد تشكیل آن به استاندار وقت داده شده و وی نیز نظر مساعدی داشته است.
نماینده وقت وزارت علوم كه هم اكنون به عنوان رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان مشغول فعالیت است، اظهار داشت: علت پیشنهاد تشكیل همچنین شورایی این بود كه یك رشته تحصیلی در 17 مركز از 72 مركز آموزش عالی موجود استان تدریس می شد.
موسی جاودان ادامه داد: دانشگاه های هرمزگان بیشترین تعداد دانشجوی را در سال های 92 و 93 با 72 هزار دانشجو داشته اند كه با توجه به آغاز روند كاهش متقاضیان ورود به دانشگاه ها، به وزارت علوم اعلام شد در صورتی می توان رشته های دانشگاه ها را تنظیم كرد كه شورای آموزش عالی هرمزگان تشكیل شود.
وی بیان داشت: شاید لازم باشد با توجه به شرایط و نیاز روز، رشته ای مانند حسابداری از دانشگاهی به دانشگاه دیگری منتقل كرد كه این شورا امكان آنرا فراهم می كند.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان اظهار داشت: این شورا باید متشكل از 6 رییس دانشگاه های جامع هرمزگان به اضافه استاندار وقت باشد و وزارت علوم در صورت موافقت روسای این دانشگاه ها می پذیرد.
جاودان یاد آورشد: این شورا تصمیم گیری در خصوص تاسیس و راه اندازی رشته ها را به هرمزگان می آورد و تصمیم ها باید در صورت جلسه ای به وزارت علوم اعلام شود تا در دفترچه انتخاب رشته گنجانده شود.
وی ادامه داد: اما برای تشكیل آن باید آمایش آموزش عالی هرمزگان توسط گروهی 14 یا 15 نفره از اعضاء هیات علمی همه دانشگاه های استان تهیه شود كه این نیازمند پیش بینی بودجه بوده و تا كنون این بودجه پیش بینی نشده و تشكیل این شورا هم همچنان در مقام حرف باقی مانده است.
** آمایش آموزش عالی هرمزگان چند سال قبل توسط دانشگاه آزاد انجام شده است
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این میزگرد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان چند سال قبل با كمك همه دانشگاه های استان تهیه كرد كه اگر بخواهیم آنرا مبنا قرار دهیم نیاز به بازنگری با كمك همه دانشگاه های استان دارد.
محسن دهقانی خاطرنشان كرد: همچنین دانشگاه های هرمزگان پس از تشكیل شورای آموزش عالی هرمزگان باید صورت جلسه های آنرا بپذیرند و برنامه هایش به شكل سند درآمده و همه راهبردهای آن اجرایی شود.
وی اشاره كرد: دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان چنین شورایی در درون خود دارد و هر واحد دانشگاهی برای راه اندازی رشته باید مدارك خود را به شورای گسترش رشته ها در دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان بدهد.
وی بیان داشت: توسعه رشته ها و حتی مراكز و واحدهای دانشگاهی منوط به تصویب این هیات امناء است كه اشخاص حقیقی و حقوقی اعضای آنرا تشكیل می دهند.
** موافقت مدیران كشوری باید جلب شود
رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان نیز گفت: هر دانشگاهی در استان دارای مسوولان بالاتری در پایتخت است كه موافقت آنان هم باید جلب شود.
محمد خیری ادامه داد: مسوولان دانشگاهی هرمزگان و بالا دستی های آنها برای موفقیت این شورا (شورای آموزش عالی) باید از خود انعطاف نشان دهند تا این شورا از حرف به عمل در آید و همچنین مصوبه هایش نباید بر روی كاغذ بماند.
** تشكیل شورای آموزش عالی به حل مشكل های دانشگاه ها كمك می كند
رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت: شورای آموزش عالی استان یكبار برای معارفه و كلیات تشكیل جلسه داد اما پس از آن دیگر تشكیل نشد.
منوچهر ضیایی تاكید كرد: تشكیل چنین شورایی دراستان می تواند به دانشگاه ها برای حل مسایل و مشكلات كمك كند.
** شورای آموزش عالی به جلوگیری از موازی كاری كمك می كند
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان گفت: از رییس دانشگاه علمی و كاربردی هرمزگان كه به منزله یك پدر، دانشگاه ها را راهنمایی می كند تقاضا داریم نسبت به راه اندازی شورای آموزش عالی استان اقدام كنند.
آزاده آریانا افزود: ما هم به عنوان یك دانشگاه فنی از چنین شورایی استقبال می كنیم چرا كه معتقدیم از موازی كاری در امور، بویژه تاسیس رشته های تحصیلی جدید در دانشگاه های استان جلو گیری كرده و منجر به كیفی سازی دانشگاه ها می شود.
** پرهیز از دایر كردن رشته های تكراری در دانشگاه ها
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان درباره این موضوع گفت: برخی رشته ها مانند حسابداری آن اندازه متقاضی دارد كه اگر همزمان در چند دانشگاه تدریس شود باز هم متقاضی برای تحصیل هست.
دهقانی اضافه كرد: در عوض رشته هایی مانند علوم پایه، ریاضی، فیزیك و زمین شناسی شاید اگر در یك دانشگاه دایر باشد تعداد متقاضیان آن به حد نصاب نخواهد رسید.
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان افزود: در مجموع می توان گفت همه علاقه مندان به ادامه تحصیل سراغ یك سری رشته های خاص رفته اند و اگر این رشته ها در چند دانشگاه دایر باشد، چندان آسیبی وارد نمی كند.
** دانشگاه ها از تكرار رشته ها بپرهیزند
رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان هم گفت: در حال حاضر بهتر است دانشگاه ها از تكرار رشته ها در مراكز و واحدهای زیر مجموعه خود، خود داری كنند.
ضیایی افزود: هرچند یك رشته در چند دانشگاه پذیرش و تدریس می شود اما برای دانشجو كیفیت تحصیل و ادامه آن بسیار مهم است و لذا دانشجویان هم دراین زمینه هم می توانند نقش داشته باشند.
** دانشگاه ها برای راه اندازی رشته ها با همدیگر تعامل داشته باشند
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان هم اظهار داشت: چنانچه دانشگاه ها در خصوص آوردن رشته ها با همدیگر تعامل و مشورت داشته باشند، می توانند نقص ها و ضعف ها را پوشش داده و دایر كردن رشته های تكراری بپرهیزند كه امید می رود این اتفاق رخ دهد.
آریانا اضافه كرد: موضوع مهم، تاسیس رشته های جدید است چرا كه رشته های موجود را می توان از آمار سازمان سنجش بدست آورد.
** پیامدهای تاسیس و حذف رشته ها و دانشگاه ها باید مدنظر قرار داشته باشد
نماینده دانشگاه هرمزگان در این میز گرد و نماینده وزارت علوم در استان هم كه در میانه بحث توانست خود را برساند، گفت: تاسیس و حذف رشته ها و واحدهای دانشگاهی پیامدهای گسترده ای در جامعه دارد كه باید در نظر گرفته شود.
سید عبدالوهاب سماوی بیان داشت: در بسیاری از موارد برای تاسیس رشته های دانشگاهی نگاه ها به پایتخت دوخته شده است كه می توان به راه اندازی برخی رشته های فنی و حرفه ای دریایی در جاسك اشاره كرد كه از دانشگاه هرمزگان تنها به عنوان دستگاه نظارتی نظرخواهی شد.
وی ادامه داد: شاید كسانی كه در وزارت علوم در مورد رشته ها تصمیم گیری می كنند برای خودشان استدلال هایی داشته باشند كه بخواهند منطق پشت این قضیه را توضیح دهند، منطق راه اندازی رشته ها و ادامه تدریس آنها احساس نیاز است.
نماینده دانشگاه هرمزگان ادامه داد: وقتی واحد پارسیان در برخی رشته ها دانشجو ندارد، نباید بر دایر ماندن آن رشته ها اصرار كرد و برای منافع كوتاه مدت، به آموزش عالی استان ضربه وارد كرد.
سماوی اضافه كرد: آمایش گام آغازین و ضروری است كه در تدوین آن نیز به جای تاكید بر ملاك های واقعی پیشرفت، به سمت ملاك هایی می رویم كه دیگران را راضی كنیم.
**گسترش مراكز آموزش عالی و بیكاری جوانان
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان گفت: تعداد مراكز آموزش عالی و دانشگاه ها برای پاسخ گویی به نیازها و متناسب با شرایط روز جامعه در سال های گذشته، افزایش یافته و نباید یكدیگر را مقصر بدانیم و دولت ها هم از انداختن تقصیر بر گردن یكدیگر بپرهیزند.
جاودان بیان داشت: اگر این افزایش و گسترش دانشگاه ها با كمی دوراندیشی انجام می شد و در كنار تحصیل كلاسیك مهارت های زندگی به افراد آموزش داده می شد، شاهد شرایط بهتری می شدیم.
وی ادامه داد: این تصوردر دهه شصت وجود داشت كه دانشگاه به دانشجویان حقوق پرداخت می كنند یا این كه دولت برای دانش آموختگان دانشگاهی شغل ایجاد می كند اما اكنون باید این باور تغییر كرده و دانشگاه ها دانشجویان را كارآفرین تربیت كنند.
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان یاد آور شد: بخشی از مشكل بیكاری به دانشگاه ها برمی گردد و عده ای دانشگاه ها و آموزش عالی را عامل پیداش آن می دانند همانگونه كه می گویند ازدواج عامل طلاق است.
** تربیت دانشجوی كیفی نیاز به بخش نامه ندارد
رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان نیز ابراز داشت: جامعه بیشتر به سمت مدرك گرایی رفته و دانشجوی دانش آموخته را آنگونه كه باید كیفی تربیت نكرده ایم كه این دارای دلایل متعددی است.
خیری ابراز داشت: مساله دیگر مسایل اقتصادی است، به عنوان مثال این واهمه وجود دارد كه در صورت سخت گیری، دانشجو برای ادامه تحصیل به دانشگاه دیگری برود.
وی ادامه داد: پرورش دانشجوی با كیفیت نیاز به بخشنامه و تشكیل شورای خاصی ندارد و همه دانشگاه ها می توانند این كار را انجام دهند و لذا باید كاری كرد كه دانشجو كارآفرین باشد و برای یافتن شغل، اداره ها را جست و جو نكند.
** دانشگاه ها متولی اشتغال جامعه نیستند
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این خصوص گفت: افزایش تعداد مراكز آموزش عالی در برهه ای از زمان شاید به مكانیزم توسعه مراكز آموزش عالی باز گردد.
دهقانی ابراز داشت: دانشگاه ها در هیچ جای دنیا متولی ایجاد شغل نیستند و باید نیروی متخصص و ماهر تربیت كنند.
وی ادامه داد: برخی سازمان ها و اداره ها اقدام به تاسیس دانشگاه و مراكز آموزشی كرده اند در صورتی كه چنین رسالتی ندارند و برای رفع نیازهای خود باید به دانشگاه ها مراجعه كنند.
به گفته رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، اگر سند توسعه استان به دانشگاه ها ابلاغ می شد این نهادهای علمی متناسب با نیاز آینده اقدام به تاسیس رشته ها و پرورش دانشجویان می كردند.
وی ادامه داد: اكنون برنامه تبدیل كردن هرمزگان به قطب فولاد در حال اجراست ولی نیروی متخصص برای این منظور تربیت نشده و باید از سایر نقاط تامین شود و پس از راه اندازی كارخانه ها فرصت كافی برای تربیت نیروهای متخصص و ماهر وجود ندارد.
ضیایی رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت: نه می توان تقصیر را كامل بر عهده دانشگاه ها گذارد.
** آمادگی دانشگاه های هرمزگان برای سال تحصیلی جدید
رییس دانشگاه فرهنگیان هرمزگان گفت: سال تحصیلی ( 97-98 ) دانشگاه فرهنگیان از 31 شهریور آغاز می شود و یك روز اردوی توجیهی تفریحی برای شناخت استان و ایجاد انس و الفت بین آنان برگزار می شود.
ضیایی ابراز داشت: دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در حال حاضر دارای 750 دانشجو و 19 عضو هیات علمی است كه 6 عضو جدید هیات علمی در مرحله جذب قرار دارند و نسبت مدرس به دانشجو نیز در این دانشگاه یك به 39 است كه استاندارد محسوب می شود.
وی ادامه داد: برنامه ریزی ها و كارهای لازم برای ورود به سال تحصیلی جدید از مدت ها قبل انجام شده وهفته گذشته نیز انتخاب واحد ورودی های قبلی دانشگاه آغاز شد.
** تحصیل 40 درصد از دانشجویان هرمزگان در دانشگاه آزاد
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت: این دانشگاه اكنون دارای حدود 28 هزار دانشجوی مشغول به تحصیل، نزدیك به 470 رشته محل، 18 واحد و مركز است و براساس آمارها 40 درصد از دانشجویان استان در این دانشگاه تحصیل می كنند.
دهقانی ابراز داشت: نزدیك به 8 هزار و 934 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری تحصیل می كنند كه این 80 درصد دانشجویان تحصیلات تكمیلی استان را شامل می شود.
وی بیان داشت: 329 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد هرمزگان به صورت تمام وقت مشغول فعالیت هستند كه در واقع نیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه های هرمزگان هستند.
رییس دبیرخانه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان اظهارداشت: این دانشگاه دارای 136 هزار متر مربع فضای آموزشی است كه تا پایان امسال حدود 15 هزار مترمربع به آن افزوده می شود.
دهقانی یاد آورشد: دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان فعالیت كاری خود را برای سال تحصیلی جدید از تیرماه امسال آغاز كرده و انتخاب واحد دانشجویان از 16 شهریور آغاز شد.
** شروع كلاس های دانشگاه جامع علمی كابردی هرمزگان از 31 شهریورماه
رییس دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان نیز اظهارداشت: 31 شهریورماه جاری كلاس های درس آغاز می شود.
جاودان افزود: دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان در حال حاضر دارای افزون بر 800 مدرس، افزون بر 7 هزار دانشجوی فعال است و در 6 شهرستان آموزشكده دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر به روز شدن رشته ها مدرسان هم به روز می شوند و اكنون فراخوان جذب 103 مدرس جدید اعلام شده است.
وی بیان داشت: كاربینی، كارورزی و كار در محیط واقعی مورد تاكید این دانشگاه و از مدرسان نیز خواسته شده كه دانشجویان را حرفه ای تربیت كنند.
** 5 هزار دانشجو در دانشگاه هرمزگان تحصیل می كنند
نماینده دانشگاه هرمزگان و وزارت علوم در استان نیز گفت: دانشگاه هرمزگان از هفته های گذشته فعالیت های ثبت نام و انتخاب رشته دانشجویان را برای سال تحصیلی جدید آغاز كرده است.
سماوی ادامه داد: این دانشگاه دارای 200 عضو هیات علمی شامل یك نفر استاد، 153 استادیار و 46 دانشیار است و حدود پنج هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می كنند.
نماینده وزارت علوم در هرمزگان گفت: آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه ها در حال تغییر است و بر اساس آن تاثیرگذاری هیات علمی در شرایط اقتصادی و اجتماعی اهمیت بیشتری می یابد.
وی یادآور شد: بر اساس بخشنامه وزارت علوم برخی دوره های مهارتی در دانشگاه ها برگزار می شود تا مهارت هایی به دانشجویان آموزش داده شود كه بتوانند آنها را در زندگی فردی و اجتماعی خود بكار گیرند.
** 90 درصد دانشجویان پیام نور هرمزگان بومی هستند
رییس دانشگاه پیام نور هرمزگان نیز گفت: كمیته استقبال از ورودی های جدید به دانشگاه پیام نور نیز تشكیل شده و هفته اول مهرماه ثبت نام َآن ها انجام می شود.
خیری افزود: این دانشگاه دارای 14 مركز و واحد، 67 عضو هیات علمی و 11 هزار دانشجو است كه 90 درصد از دانشجویان آن بومی و ساكن استان هستند.
** دانشگاه فنی و حرفه ای در جاسك راه اندازی می شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان بیان داشت: راه اندازی مركز جاسك با ماموریت آموزش رشته های دریایی در حال پیگیری است كه استاندار هرمزگان حدود 65 میلیارد ریال از اعتبارهای توسعه سواحل مكران برای این منظور در نظر گرفته اند.
آریانا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: همچنین تفاهم نامه ای كه بین دانشگاه فنی و حرفه ای كشور و استانداری هرمزگان به امضاء رسیده كه اختصاص اعتبار 80 میلیارد ریالی پیش بینی شده كه 50 میلیارد ریال از سوی استانداری و30 میلیارد ریال دیگر توسط سازمان مركزی دانشگاه فنی و حرفه ای تامین می شود.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای هرمزگان ابراز داشت: با دریافت 10 میلیارد ریال از ملبغ یاد شده وسایل فنی برای توسعه و تجهیز كارگاه های فنی و حرفه ای هرمزگان خریداری شد.
وی اظهار داشت: این دانشگاه هم اكنون دارای سه عضو هیات علمی، سه مركز با ماموریت تربیت تكنسین ماهر و سه هزار و 700 دانشجو است.
3219/ 6048
میزگرد روسای دانشگاه ها:
تشكیل شورای آموزش عالی هرمزگان از حرف تا عمل
۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۵۳
کد خبر:
83039244
بندرعباس - ایرنا - پیشنهاد تشكیل شورای آموزش عالی هرمزگان برای حل مسایل، مشكلات دانشگاه ها و دانشجویان یكی از موضوع های مهم و روز دانشگاه های استان بوده كه از سال 93 طرح شده ولی با وجود احساس این نیاز هنوز اجرایی نشده است.