۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۱۹
کد خبر: 83039265
T T
۰ نفر
بازگشت 22 ميليارد تومان وجوه كلاهبرداري شده به مشتركين

اواخر هفته گذشته وزير توئيتي را انتشار داد كه حكايت از آن داشت كه بررسي پرونده يك كلاهبرداري پيامكي ارزش افزوده به پايان رسيده است و ظرف 10 روز آينده رقمي در حدود 22 ميليارد تومان از وجوه كلاهبرداري شده به مشتركين بازگردانيده خواهد شد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بر اين اعتقاد است كه موضوع پيامك تبليغاتي و ارزش افزوده، اختاپوسي است كه گام‌به‌گام با آن در حال مبارزه هستيم و به‌طور قطع از پس آن برخواهيم آمد و در همين راستا اواخر هفته گذشته وزير توئيتي را انتشار داد كه حكايت از آن داشت كه بررسي پرونده يك كلاهبرداري پيامكي ارزش افزوده به پايان رسيده است و ظرف 10 روز آينده رقمي در حدود 22 ميليارد تومان از وجوه كلاهبرداري شده به مشتركين بازگردانيده خواهد شد و پرونده براي سير قضايي به دادستان ارسال شده است. روزنامه ايران در خصوص اين پرونده كلاهبرداري و نحوه پرداخت وجوه اخاذي شده به مشتركين و موارد ديگر گفت‌و‌گويي با محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات داشته. به هرحال اگر شما هم جزو كاربراني هستيد كه از روش پيامكي ارزش افزوده از شما به نوعي اخاذي شده است شما را به خواندن اين گفت‌و‌گو دعوت مي‌كنيم.

** شما در توئيتي اعلام كرديد كه بررسي پرونده يك كلاهبرداري پيامكي ارزش افزوده به پايان رسيد شكل‌گيري اين پرونده به چه صورتي آغاز شد؟
سامانه سپاس يا همان سامانه 195 كه براي ارتباطات مردمي است داشبورد هوشمندي است كه آمارها را به ما نشان مي‌دهد. آمارهاي اين سامانه حكايت از آن داشت كه شكايت از خدمات ارزش افزوده پيامكي بالا رفته است و به نوعي يك روند غيرطبيعي را نشان مي‌داد. براي ما از 2 ماه پيش شفاف شد در اين خصوص اتفاق‌هاي خاصي در حال شكل‌گيري است و از طرف ديگر در شبكه‌هاي اجتماعي شخصي خودم و وزارتخانه نيز پيام‌هاي زيادي در مورد ارزش افزوده پيامكي دريافت كرديم.

به‌همين علت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را مأمور كردم كه اين مسأله را بررسي كند و در اين خصوص يك ارزيابي اوليه داشتند و بعد از آن يك جلسه با مديران اپراتورها برگزار شد و با توجه به اينكه اين موضوع مورد شكايت بسياري بود يك ماه و نيم پيش در جلسه‌اي با اپراتورها اتمام حجت كرديم كه اين مسأله بايد متوقف بشود و خود اپراتورها نيز مسئول رسيدگي شوند و در اين ميان اپراتورها فعال شدند و با پردازش‌هاي فني در يكي از پرونده‌ها (كه بالاترين شكايت نيز در اين مورد بود) مشخص شد افرادي بدون اجازه كاربر، آنها را عضو سرويس ارزش افزوده كرده و مبالغي از آنها كسر مي‌شد. در نهايت يك ماه پيش مشخص شد چه تعداد و به چه ميزاني از افراد كلاهبرداري شده است و اواخر هفته نيز اعلام شد پرونده تكميل شده است.

** اين كلاهبرداري تنها از طرف شركت‌هاي ارزش افزوده صورت گرفته يا اپراتورها نيز در آن نقش داشته‌اند؟
اين كلاهبرداري از طرف يكسري از شركت‌هاي ارزش افزوده صورت گرفته، البته به‌دليل ضعف‌هاي فني كه در سامانه اپراتورها وجود دارد اين شركت‌ها از اين ضعف سوءاستفاده كرده‌اند. بنابراين نمي‌توانيم بگوييم اپراتورها اصلاً مقصر نيستند اما ذكر اين نكته ضروري است كه در مرحله رسيدگي به اين پرونده، اپراتورها با ما همكاري خوبي داشتند و اطلاعات ارزشمندي را در اختيار ما گذاشتند كه روند رسيدگي به اين پرونده را تسهيل كرد.

** چه تعداد شركت تخلف را انجام داده‌اند و آيا اسامي متخلفان اين پرونده رسانه‌اي مي‌شود؟
گزارش شده است كه 6 شركت اين تخلف را انجام داده‌اند و ما مشكلي براي رسانه‌اي شدن فهرست شركت‌هاي متخلف نداريم و حتماً از طريق روابط عمومي وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات اين ليست منتشر خواهد شد.

** به چه صورتي وجوه اخاذي شده به مشتركين بازگردانده مي‌شود؟
حدود 22 ميليارد تومان كلاهبرداري صورت گرفته كه ظرف 10 روز آينده بايد اين پول به حساب مشتركين بازگردانده شود اما روش آن در سيم كارت‌هاي اعتباري و دائمي متفاوت است؛ مثلاً در سيم كارت‌هاي اعتباري پول كسر شده به‌عنوان شارژ به حساب مشترك اضافه خواهد شد و در خصوص مشتركين دائمي اگر قبض را پرداخت كرده باشند پول مورد نظر به‌عنوان بستانكار در قبض جديد اعمال مي‌شود و اگر قبض پرداخت نشده باشد قبض جديد با كسر پول صادر مي‌شود.

** به‌نظر شما با چه راهكاري مي‌توان جلو اين نوع كلاهبرداري‌ها را گرفت؟
كسب و كار ارزش افزوده، يك كسب و كار بزرگي است و بزرگ‌ترين عاملي كه سبب مي‌شود در اين مسأله كلاهبرداري صورت بگيرد نا‌آگاهي مردم است و نياز است مردم پرداخت‌هاي خود به اپراتورها را با دقت بيشتري انجام دهند به‌عنوان نمونه دو ماه پيش يكي از نمايندگان مجلس با من تماس داشتند كه 4ماهي است كه هر دوره در قبض تلفن همراه 30 هزار تومان تحت عنوان خدمات ارزش افزوده از او كسر مي‌شود و جالب است ايشان نماينده تهران بودند و به نوعي دستي در اين حوزه داشتند اما با اين حال بعد از 4ماه كه پول را پرداخت كرده برايش اين سؤال پيش آمده كه چرا اين رقم از او كسر شده است. بنابراين براي اينكه جلو اين نوع كلاهبرداري‌ها گرفته شود نياز است اول آگاهي‌سازي مردم به‌صورت ويژه بالا برود و در مرحله بعد بايد سيستم‌هاي فني اپراتورها مورد مميزي قرار بگيرد و اين كاري است كه ما به‌عنوان وزارت ارتباطات آغاز كرده‌ايم. مرحله بعد بايد عضويت كاربر در اين سرويس‌هاي ارزش افزوده در چند مرحله صورت بگيرد و حتي با تأييد كاربر باشد يعني به اين صورت كه از طريق ارسال پيام عضويت تأييد شود.

** آيا در حال حاضر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات راهكاري را تعيين كرده است كه از طريق آن كاربران بتوانند از عضويت خود در ارزش افزوده‌ها آگاه شوند؟
بله، ما يك سامانه اطلاع‌رساني تهيه كرده‌ايم به اين صورت كه كاربران از طريق ستاره 800 مربع و ستاره 800 ستاره يك مربع مي‌توانند اطلاع پيدا كنند كه عضو كدام ارزش افزوده هستند و در صورت تمايل مي‌توانند به عضويت خود ادامه دهند يا انصراف خود را اعلام كنند.

منبع: روزنامه ايران؛ 1397،6،31
گروه اطلاع رساني**1699**2002
۰ نفر