به گزارش ایرنا، قدیم ها؛ صبح با هیاهوی كودكان در كوی و برزن آغاز می شد، هر كجا كه می نگریستی فریاد، خنده و شادی انبوه دختران و پسرانی بود كه با نشاط تمام رو به مدرسه در حركت بودند.
امروز دیگر خبری از این پیاده روی های شادی بخش نیست، خودروهای بزرگ و كوچك كه برخی از آنها دانش آموزان را روی هم تلنبار كرده و پدر و مادرهایی كه كودكان خود را با شتاب دم مدرسه پیاده كرده و هراسان و مضطرب از دیر شدن وقت اداره روی پدال گاز ماشین فشار می آورند، صحنه های تكراری هر صبح پس از مهر و آغاز مدارس است.
اكنون «سرویس مدرسه» به دغدغه و حتی نیاز آموزشی برای اولیای دانش آموزان و مسوولان مدارس تبدیل شده است و در بسیاری اوقات پیش از هر اقدام آموزشی جمع و جور كردن و ساماندهی آن در اولویت برنامه ریزی های پدران و مادران قرار می گیرد.
بسیاری از خانواده ها حتی بیشتر از مسایل درسی دانش آموزان دست كم در هفته های اول مدرسه دغدغه سرویس مدارس، وضعیت و نوع خودرو، تعهد و شخصیت راننده، هزینه سرویس و مسایل مرتبط به تردد فرزندان خود به مدرسه را دارند.
اینكه امروز چرا این چنین فرزندان خود را به زندگی ماشینی عادت داده ایم، اینكه چرا حتی ترجیح می دهیم كه كودكان ما مسیر كوتاه خانه تا مدرسه را بدون پیاده روی و با سرویس مدرسه بپیمایند علت و عواملی زیادی دارد، از اجبار تا چشم و هم چشمی، از امنیت تا ترافیك و...
«اكرم آقارحیمی» مادر یكی از دانش آموزان ابتدایی است كه تنها دلیل استفاده از سرویس مدرسه را استفاده فامیل و همسایه های دور و نزدیك از آن و به نوعی همرنگ جماعت شدن ذكر می كند.
وی گفت: بالاخره نباید به هنگام جمع نشینی جلوی زنان فامیل و همسایه كم آورد، همه آنها با پز و افاده از سرویس های مدارس فرزندان خود می گویند و در این میان نمی شود گفت كه بچه من مسیر خانه تا مدرسه را حتی اگر كوتاه باشد، پیاده می پیماید.
«ریحانه طیبی»، اما شاغل بودن خود و همسرش را دلیل استفاده از سرویس مدرسه برای فرزند خود بیان می كند و می گوید: ما چاره ای جز این نداریم.
«آمنه حسن زاده» هم افزایش ترافیك، زیاد شدن سرسام آور خودروها در شهر، نا امن بودن معابر و رواج رانندگی های خطرناك را علت استفاده از سرویس مدرسه ذكر كرده و می افزاید: در این وضعیت ترافیك به ویژه صبح ها كه همه به خیابان سرازیر می شوند، نمی شود كودك را به حال خود روانه كوچه و خیابان كرد.
وی گفت: این روزها استفاده از سرویس مدرسه از نظر امنیت جانی كودكان به امری ضروری تبدیل شده و نمی شود مثل گذشته ها آنها را با پای پیاده راهی مدرسه كرد.
در این میان افزون بر اینكه سرویس مدارس ضرورتی برای خانواده ها شده چگونگی و شرایط آن نیز به دغدغه اولیا و مدیران مدارس تبدیل شده است .
استفاده از خودروهای فرسوده و نیمه فرسوده، موضوع اهلیت و سلامت اخلاقی رانندگان خودروها و نرخ سرویس های مدارس از جمله مسایلی بوده كه از چند سال پیش همیشه دغدغه اولیای دانش آموزان بوده است.
«امین رحیمی»، پدر دانش آموز راهنمایی می گوید: هنوز خاطره تصادف برخی از سرویس های مدرسه و جان باختن دانش آموزان در سال های گذشته از خاطرم رخت نبسته و استفاده از خودرو سالم و راننده ماهر به عنوان سرویس مدرسه جزو دغدغه هایم است.
«زهرا نباتی»، مادر یكی از دانش آموزان نیز گفت: افزون بر افزایش هزینه های آموزشی از جمله شهریه مدرسه، گرانی نوشت افزاربالا رفتن نرخ سرویس مدرسه نیز بر هزینه خانوار سنگینی می كند.
«احمد قاسمی»، پدر یكی از دانش آموزان هم گفت: اگر امكانش را داشتم، فرزندم را خودم به مدرسه می بردم، ولی به دلیل اینكه سركار می روم او از سرویس مدرسه استفاده می كند.
وی افزود: از مسوولان آموزش و پرورش انتظار داریم سرویس هایی را برای دانش آموزان انتخاب كنند كه رانندگان آن ها از هر لحاظ مورد تایید باشند.
مسوولان آموزش و پرورش استان اردبیل در این حال می گویند كه ساماندهی و توجه به سرویس مدارس یكی از برنامه های اولویت دار متولیان این استان در كنار مسایل آموزشی بوده است.
به گفته آنان، امسال سرویس های مدارس طبق برنامه ساماندهی شده و اولیای دانش آموزان و مدیران مدرسه در این زمینه همكاری مناسبی داشته اند.
مدیركل آموزش و پرورش استان اردبیل از فعال شدن چهار هزار خودروی سرویس مدرسه از اول مهرماه در استان خبر داد و پیش بینی كرد كه 21 هزار دانش آموز با استفاده از این سرویس ها به مراكز آموزشی تردد داشته باشند.
«احمد ناصری» بیان كرد: بازرسی های لازم از همه خودروهای طرف قرارداد با مدارس استان انجام گرفته و پیشنهاد می شود والدین از سریس های مورد تایید آموزش و پرورش استفاده كنند.
به گفته وی، در طول سال تحصیلی نظارت های لازم از سوی آموزش و پرورش و سایر دستگاه های مربوطه از این سرویس ها انجام می شود.
ناصری اظهار داشت: هزینه سرویس های مدارس با نظر جمعی اعضای كارگروه ماده 18 كه متشكل از پلیس راهنمایی رانندگی، تاكسیرانی و استانداری و همچنین آموزش و پرورش است، تعیین می شود.
در این حال رئیس پلیس راهور اردبیل نیز با تاكید بر ساماندهی سرویس های مدارس گفت: امسال نظارت بر نو و سالم بودن خودرو، سلامت و ماهر بودن رانندگان و رعایت استاندارد تعداد دانش آموزان استفاده كننده از خودرو ها تشدید خواهد شد.
سرهنگ «رحیم آقامحمدی» گفت كه به خانواده ها توصیه شده كمتر از خودروهای شخصی به عنوان سرویس مدرسه برای ترد فرزندان خود استفاده كنند زیرا این خودروها زیر نظارت ارگان خاصی نبوده و اغلب مشكل زا هستند.
به گفته وی، اولیای دانش آموزان بهتر است از سرویس های مورد تایید و طرف قرارداد مدارس و یا تاكسی تلفنی ها استفاده كنند.
وی اضافه كرد: برای شناساسی و نظارت مناسب، خودروهای استفاده شده به عنوان سرویس مدارس باید دارای آرم و علایم مشخص باشند.
آقا محمدی با اشاره به اینكه در سال های گذشته برخی خودروها اقدام به سوار كردن اضافی دانش آموزان می كردند، افزود: اینكه به جای چهار نفر در خودروهای كوچك هفت و حتی بیشتر دانش آموز سوار شود، پذیرفتنی نیست و امسال با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی تاكید كرد كه شهروندان در صورت دیدن هر گونه تخلف از سوی رانندگان سرویس مدارس با شماره 120 تماس گرفته و گزارش كنند.
244 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید در مدارس و فضاهای آموزشی استان اردبیل تحصیل خواهند كرد.
3006 /6016
اردبیل - ایرنا - دیگر خیلی وقت است كه پیاده روی دوستانه از خانه تا مدرسه در بین دانش آموزان به خاطره پیوسته مثل تمام زیبایی های طبیعی زندگی كه ماشینی شدن آنها را نه به ضرورت كه بیشتر اوقات به سبب عادت و حتی چشم و همچشمی محو و نابود كرده است.