۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 83039515
T T
۰ نفر

دانشگاه «دی هشت»؛ تبلور دیپلماسی علمی ایران

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 83039515
دانشگاه «دی هشت»؛ تبلور دیپلماسی علمی ایران

همدان- ایرنا- تاسیس دانشگاه «دی هشت» به عنوان نخستین مركز آموزشی بین المللی ایران توسط یك سازمان جهانی، نوید بخش جهش دیپلماسی علمی كشورمان در پهنه بین المللی و نقطه عطفی در این حوزه است.

به گزارش ایرنا، بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همكاری های اقتصادی «دی هشت» در بیستم اكتبر 2017 میلادی بود كه همه هشت عضو این گروه برای ایجاد یك دانشگاه بین المللی هم پیمان شدند و از میان ایران، اندونزی، مالزی، پاكستان، بنگلادش، تركیه، مصر و نیجریه، كشورمان به عنوان مقر اصلی این دانشگاه برگزیده شد و دانشگاه بوعلی سینا به عنوان «دانشگاه مادر» سرپرستی دانشگاه دی هشت را پذیرفت تا زمانی كه یارای ایستادن به روی پاهای خود را داشته باشد.
«تاسیس دانشگاه بین المللی وابسته به یك سازمان جهانی از آن دست اتفاق های نادر است كه به ندرت در تاریخ كشورمان رخ داده»؛ این جمله را مسئول راه اندازی دانشگاه دی هشت می گوید و این رویداد را جهشی بزرگ در حوزه دیپلماسی علمی ایران ارزیابی می كند كه از جنبه های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نیز برای كشورمان بسیار حائز اهمیت است.
دكتر ستار عزیزی از اساتید برجسته حقوق بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سیناست؛ سابقه وی در مجامع علمی فراملی موجب شد تا سازمان اقتصادی همكاری های دی هشت به این جوان ایرانی اعتماد كرده و از ابتدای امسال مدیریت اجرایی و رهبری كارگروه راه اندازی این دانشگاه را به او بسپارد.
دكتر عزیزی در گفت و گو با ایرنا بیان می كند: تقویت همكاری های علمی و فناوری میان دولت های عضو از طریق مبادلات بین دانشگاهی و دانشجویی رویای شیرین سازمان دی هشت است كه تحقق آن را در به ثمر نشستن دانشگاه بین المللی می بینند كه از قِبَل آن می توان به همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب، صلح، سعادت و آزادی ملت ها نیز دست یافت.

*** تصویب اساسنامه، خشت اول دانشگاه دی هشت
در پی درخواست این سازمان برای تدوین آئین نامه شیوه كار دانشگاه از ایران، اساسنامه دانشگاه دی هشت پس از یك دوره كار مطالعاتی توسط دكتر عزیزی و هیات رئیسه دانشگاه بوعلی سینا تهیه و پس از كسب تائیدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه سالجاری به سازمان دی هشت ارائه و با استقبال گرم اعضا تصویب شد.
به اعتقاد این استاد حقوق بین الملل، تدوین و تصویب اساسنامه دانشگاه، سنگ بنای این مركز علمی است كه باید محكم و استوار برداشته شود تا دیوار دانشگاه بی هیچ لرزش و انحرافی صعود كرده و اوج بگیرد و در آینده كسی حق و حقوق این دانشگاه را تضعیف نكند.

*** بهمن 97، وعده نهایی بازگشایی
مدیر راه اندازی دانشگاه دی هشت در پاسخ به علت وعده های عمل نشده مسئولان استانی و كشوری برای آغاز بكار دانشگاه اینگونه توضیح می دهد: امكان جذب دانشجو از سال گذشته و یا مهرماه امسال را داشتیم و هیچ مانعی برای راه اندازی دانشگاه وجود نداشت، اما تكمیل اسناد دانشگاه از منظر بین المللی روندی است كه شتاب زدگی در آن جایز نیست.
عزیزی از نشست تخصصی رابطان دول عضو دی هشت در نهم و دهم مهرماه سالجاری خبر می دهد كه براساس توافق صورت گرفته، هر كدام از دولت های عضو باید یك نفر از شخصیت های برجسته علمی كشورشان را به عنوان نماینده معرفی كنند و جلسه ای در تاریخ یاد شده با حضور این نمایندگان در همدان برگزار می شود.
وی ادامه می دهد: علاوه بر این آذر ماه میزبان هیات امنای دانشگاه دی هشت خواهیم بود تا تصمیم و برنامه ریزی نهایی برای بازگشایی دانشگاه دی هشت در نیمه دوم سال تحصیلی جدید اخذ شود.

*** پذیرش دانشجو در 17 رشته گرایش
دانشگاه بین المللی دی هشت از ترم بهمن در 17 رشته گرایش شامل شیمی با گرایش های آلی و تجزیه، زبان و ادبیات فارسی، مهندسی مكانیك با گرایش های تبدیل انرژی و طراحی كاربردی، مهندسی عمران با گرایش های سازه، ژئوتكنیك، آب و مهندسی مدیریت ساخت، باستان شناسی، علوم و مهندسی باغبانی و مهندسی برق با گرایش های قدرت و كنترل در مقطع ارشد و دكتری دانشجو می پذیرد.
مدیر اجرایی دانشگاه دی هشت این مژده را هم می دهد كه براساس موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمامی رشته های مقطع ارشد و دكتری كه در دانشگاه بوعلی سینا دایر است در دانشگاه دی هشت نیز برقرار می شود.
عزیزی یادآوری می كند: زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی خواهد بود و افزون بر كشورهای عضو سازمان، پذیرای دانشجو از كشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان هستیم.
قوانین و مقررات تحصیل و اطلاعات تكمیلی در سایت اینترنتی دانشگاه به آدرس http://D8.com در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

*** دانشگاه دی هشت نیازمند ردیف بودجه مستقل
اما از قدیم گفته اند «یك دست صدا ندارد» این ضرب المثل معروف حكایت دانشگاه بین المللی دی هشت را تداعی می كند؛ اگرچه این دانشگاه وابسته به یك سازمان جهانی است اما ماهیتی 2 وجهی داشته و به لحاظ واقع شدن در خاك ایران باید مورد حمایت و پشتیبانی داخلی هم قرار بگیرد و براساس عرف و روال مجامع بین المللی، كشور میزبان متعهد به فراهم آوردن زیرساخت و ملزومات این دانشگاه است.
عزیزی می گوید: دانشگاه بوعلی سینا، وزارت علوم و وزارت امورخارجه تاكنون برای استقرار دانشگاه دی هشت از هیچ كمكی دریغ نكرده اند اما برای جان گرفتن این نهال نوپا مجمع نمایندگان استان همدان دست بكار شده و این دانشگاه را صاحب ردیف بودجه مستقل كنند.
مدیر دانشگاه دی هشت خاطرنشان می كند: با توجه به كمبود منابع مالی و مشكلاتی كه دانشگاه بوعلی سینا هرساله با آن روبروست، شایسته است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تدبیری اندیشیده و دست كم در بودجه سال 98 اعتباراتی نیز برای این دانشگاه بگنجانند تا آینده آن تضمین شده و با قوت و قدرت در پهنه بین المللی بدرخشد.
گفت و گو از: زهرا زارعی
7527*2090
۰ نفر