سامانه راداري تقرب فرودگاه بين المللي بندرعباس به بهره برداري رسيد

بندرعباس- ايرنا- سامانه راداري تقرب فرودگاه بين المللي بندرعباس روز شنبه با حضور علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي مورد بهره برداري قرار گرفت.

مديركل ارتباطات و ناوبري هوايي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي كشور در حاشيه بهره برداري از اين سامانه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت: رادار تقرب فرودگاه بين المللي بندرعباس به عنوان بزرگترين سامانه راداري كشور شامل رادارهاي اس اس ار (SSR) و پي اس ار (PSR) است كه با هزينه يك هزار ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
محمد حبيب اللهي افزود: رادار تقرب با هزينه 800 هزار يورو نصب شد كه صرفه جويي قابل توجهي با استفاده از نيروهاي متخصصان داخلي و شركت هاي دانش بنيان داشته است.
وي بيان داشت: 450 هزار يورو قيمت دكل رادار بوده كه براي نصب آن 10 ميليارد ريال بودجه به شركت هاي داخلي پرداخت شد.
مديركل ارتباطات و ناوبري هوايي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي كشور اظهارداشت: دكل آنتن رادار تقرب داراي فناوري خاصي است و بايد 2 هزار كيلوگرم وزن را تحمل كند.
حبيب اللهي در خصوص رادارهاي اين سامانه گفت: رادارهاي اس اس ار (SSR) براي پوشش پروازهاي عبوري منطقه تا شعاع حدود 400 كيلومتري و رادار پي اس ار (PSR) حدود 120 كيلومتري فرودگاه بين المللي بندرعباس را پوشش مي دهد.
وي ادامه داد: با بهره برداري از رادار پي اس ار، پوشش فضاي كشور در منطقه جنوب كشور و كشورهاي حوزه خليج فارس تكميل مي شود و اين رادار پشتيباني براي رادارهاي كيش، شيراز و لار خواهد شد.
اين مسوول اظهارداشت: با استفاده از سرويسي كه از طريق رادار پي اس ار (PSR) در اختيار برج مراقبت فرودگاه بين المللي بندرعباس قرار مي گيرد، ضريب ارتقاي سلامت پروازي افزايش مي يابد و امكان كاهش فاصله زماني ميان پروازها هنگام نشست و برخاست براي پرواز فرودگاه را فراهم كرده است.
حبيب اللهي ادامه داد: همچنين اطلاعات رادار اس اس ار (SSR) نيز براي كنترل پروازهاي عبوري در اختيار مركز كنترل فضاي كشور در تهران قرار مي گيرد.
وي گفت: رادار تقرب ساخت شركت تالس فرانسه است كه 12 سال قبل همراه چهار رادار ديگر خريداري شده بود.
حبيب اللهي گفت: 4 رادار قبل از تحريم ها به ايران تحويل و در فرودگاه كشور نصب شد و اما رادار تقرب به علت تحريم ها در گمرك فرانسه باقي ماند و سال گذشته به كشور وارد شد.
مديركل ارتباطات و ناوبري هوايي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران افزود: اين رادار (تقرب) در فضاي كشور مورد استفاده قرار مي گيرد و ايمني خط هوايي خليج فارس به (آنتلانتيك) را افزايش مي دهد.
وي گفت: اين رادار همچنين زير ساخت پذيرش بيشتر هواپيما براي استان هرمزگان را فراهم مي كند و موجب افزايش ايمني پروازها مي شود و ضمن پوشش كامل تنگه هرمز هر پرواز مسافري را تا شعاع حدود 150 كيلومتري مي تواند شناسايي كند.
3219/7195/ 6048