۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۴۶
کد خبر: 83040067
T T
۰ نفر
چين خواستار لغو تحريم هاي آمريكا عليه ارتش اين كشور شد

پكن- ايرنا- سخنگوي وزارت دفاع چين در واكنش به تحريم آمريكا عليه تعدادي از نهادها و مقام‎هاي نظامي چين، ضمن اعتراض جدي به آمريكا، خواستار تصحيح اين اشتباه آمريكا و لغو اين تحريم ها شد.

به گزارش ايرنا 'وو چيان' روز شنبه در جمع خبرنگاران در پكن اظهار داشت: ارتش چين از اين اقدام آمريكا به شدت ناخشنود است و قاطعانه با آن مخالفت مي‎كند.
سخنگوي وزارت دفاع چين گفت: همكاري نظامي بين چين و روسيه، همكاري عادي بين كشورهاي مستقل و منطبق با قوانين بين المللي است و آمريكا حق دخالت در آن را ندارد.
به گفته وي آمريكا با اين اقدام، مناسبات بين‎المللي را زير پا گذاشته و با زورگويي به روابط نظامي خود با چين آسيب رسانده است.
'وو چيان' افزود: چين خواستار تصحيح اين اشتباه و لغو تحريم ياد شده است و در غير اين صورت، آمريكا مسئول عواقب آن خواهد بود.
سخنگوي وزارت خارجه چين نيز پيشتر با هشدار نسبت به تحريم هاي آمريكا عليه ارتش كشورش تهديد كرد چنانچه واشنگتن از تحريم نظامي چين صرف نظر نكند بايد عواقب اين اقدام را بپذيرد.
'گنگ شوانگ' در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پكن گفته بود با اين وجود، تحريم هاي آمريكا خللي در روابط دفاعي چين و روسيه ايجاد نخواهد كرد و دو كشور به همكاري‌هاي استراتژيك خود ادامه مي دهند.
آمريكا روز پنجشنبه گذشته در اوج جنگ تجاري با چين جبهه تازه اي عليه اين كشور آسيايي گشود و بخشي از ارتش اژدهاي زرد را به دليل خريد تسليحاتي از روس ها تحريم كرد.
«هدر نائورت» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت كه كشورش «بخش توسعه تجهيزات -EDD » در وزارت دفاع چين را به دليل خريد جنگنده هاي سوخوي Su-35 و سامانه دفاع موشكي S-400 از روسيه تحريم كرده است.
آمريكا گفته كه «لي شانگفو» مدير بخش توسعه تجهيزات را هم به دليل خريد از شركت تسليحاتي «روسوبورون اكسپورت» روسيه تحريم مي كند اين شركت قبلا به دليل حمايت از بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در فهرست كاتسا قرار گرفته بود.
براساس اين تحريم ها، تمام دارايي هاي بخش توسعه تجهيزات و دارايي هاي 'لي' در آمريكا توقيف مي شود و دسترسي نهاد تحت امر او به بازارهاي مالي جهاني محدود خواهد شد.
اما امروز در پكن سخنگوي وزارت خارجه چين با واكنش نسبت به اين تحريم ها اعلام كرد اين اقدام يكجانبه گرايانه آمريكا، نقض آشكار قوانين بين‌المللي است.
دو كشور پيشتر در قالب جنگ تجاري، هر كدام 50 ميليارد دلار بر كالاهاي وارداتي يكديگر تعرفه اعمال كرده بودند.
ترامپ اعلام كرده است از دوشنبه هفته آينده بر 200 ميليارد دلار كالاهاي وارداتي ديگر از چين، تعرفه 10 درصدي اعمال مي كند.
**آساق**1904**