به گرارش ایرنا، یكی از دغدغه های امروز جامعه ایرانی فراوانی و افزایش بروز آسیب های اجتماعی است كه ابعاد دیگری در جنبه های روانی و فرهنگی را به خود معطوف داشته است.
امروز جوانان و دانشجویان در معرض انواع تهدیدهای اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته اند به گونه ای كه این حوزه به دغدغه ای برای خانواده ها، دولت و حتی خود جوانان تبدیل شده است.
مقام معظم رهبری نیز بارها در نشست ها و رهنمودهای خود درباره گسترش ابعاد آسیب های اجتماعی به ویژه در میان جوانان توصیه های ارزشمندی داشته اند كه تبعیت از این راهبردها نقشه راهی برای مقابله با تهدیدهای اجتماعی و فرهنگی است.
مقوله آسیبهای اجتماعی در سال های اخیر تبدیل به موضوعی مهم در عرصه سیاستگذاری اجتماعی در كشور شده است، اهمیت این مساله به اندازهای بود كه دو ماده در قانون برنامه ششم توسعه به شكل ویژه به آن اختصاص داده شد و متعاقب آن در لایحه بودجه 97 نیز اعتبارهایی به این منظور اختصاص یافت.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه توسعه فرهنگی در امور آموزش عالی را با عملكرد نرخ آسیبهای اجتماعی در دستور كار دارد كه اعتبار در نظر گرفته شده برای این برنامه حدود 10 میلیارد ریال است.
این برنامه شامل زیربرنامههای حمایت از توسعه فعالیتهای قرآنی و نماز و گسترش سیره امام راحل، حمایت از توسعه مشاركتهای اجتماعی، فرهنگی و دینی و حمایت از فعالیتهای فرهنگی، جشنوارهها و مناسبتها است.
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشتر اعلام كرد كه 30 كانون كاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه های كشور تشكیل شده است.
«غلامرضا غفاری» گفت: افزون بر چند هزار تشكل دانشجویی و كانون فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه های كشور وجود دارد و تاسیس 30 كانون كاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه های كشور نهایی شده است و در آینده تعداد این كانون ها افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، تبلور و ظهور مشاركت اجتماعی دانشجویان در دانشگاه ها در قالب تشكل های دانشجویی و كانون های فرهنگی و اجتماعی است كه باید از این ظرفیت برای مبارزه با آسیب های اجتماعی استفاده شود.
دانشگاهها و مراكز آموزش عالی به لحاظ داشتن جایگاه علمی و آموزشی میتوانند نقش محوری در آگاهی بخشی به جامعه برای مقابله با آسیبهای اجتماعی داشته باشند و از این رو سرمایه گذاری در محیط دانشگاهی عاملی بازدارنده در بروز تهدیدهای حوزه اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.
دانشجویان از بدو ورود به محیط دانشگاه به دلیل فاصله گرفتن از خانوادهها، با چالش هایی رو به رو میشوند، از این رو ضروری است همه دانشگاهها با تدوین برنامه های مرتبط با سلامت اجتماعی در راستای پیشگیری و كاهش تهدید های اجتماعی تلاش كنند و در این زمینه نقش كانون همیاران سلامت در دانشگاهها بسیار حیاتی است.
به دلیل اهمیت و نقش حیاتی دانشگاه در كاهش آسیب های اجتماعی به عنوان یكی از مولفه های راهبردی توسعه، میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان مركزی برگزار شد كه در این میزگرد «فتح اله حقیقی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، «غلامرضا فتح آبادی» مدیركل دفتر اجتماعی استانداری، «مسعود شهرجردی» سرپرست جهاد دانشگاهی، «حسن خزایی پور» سرپرست اداره كل روابط عمومی استانداری، «میلاد مشایخی» كارشناس آسیب های اجتماعی اداره كل بهزیستی، «علی اكبر ملكی راد » رئیس دانشگاه پیام نور، «عبدالمجید یوسفی راد» مدیر روابط عمومی و «مجتبی حیدری» معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش شركت داشتند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مركزی گفت: امروز شتاب پیشرفت و توسعه فناوری به گونه ای است كه اجازه بازگشت به عقب و پیش بینی آینده را از جوامع بشری گرفته و یكی از مهمترین عوامل موفقیت جوامع ترسیم نقشه راه در حوزه های مختلف مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.
« فتح اله حقیقی » افزود: اكنون در حوزه های مختلف مسائل اجتماعی در جامعه نقشه راه تهیه و تنظیم شده است ولی در پیاده سازی این ایده ها چالش هایی وجود دارد كه این چالش ها نباید به تضعیف سرمایه های اجتماعی در محیط های علمی و فرهنگی بیانجامد.
وی، انجام فعالیت های پژوهشی را یكی از عوامل موفقیت كشورهای مختلف جهان دانست و ادامه داد: اكنون رقابت اقتصادی در دنیا بر 12 ركن استوار می باشد كه یكی از مهمترین این اركان انجام فعالیت های پژوهشی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مركزی خاطر نشان كرد: جمهوری اسلامی اكنون در زمینه انجام فعالیت های پژوهشی رتبه هفدهم دنیا و رتبه نخست را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
حقیقی گفت: بقیه اركان اقتصادی وظیفه نوآوری، فن آوری، مسائل دانش بنیان و تبدیل فعالیت های پژوهشی به ثروت را برعهده دارد و نیاز است برای افزایش درآمد زایی و اشتغال زایی در كشور به این اركان نیز توجه ویژه صورت گیرد.
وی دانشگاه ها را ستون و محور جامعه در حوزه انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی دانست و افزود: نزدیكی هرچه بیشتر دانشگاه ها با صنعت، حضور دانشگاهیان در واحدهای تولیدی و همكاری و همراهی این 2 بخش با یكدیگر تبدیل پژوهش به ثروت و ایجاد اشتغال در جامعه را به همراه دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مركزی در بخش دیگری از سخنان خود مسائل اجتماعی را از جمله دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و مسئولان نظام دانست و ادامه داد: نگاه راهبردی به مسائل اجتماعی شرط مهم موفقیت جامعه در این حوزه بوده و نیاز است در این حوزه برنامه ریزی های میان مدت نیز پیش بینی شود.
حقیقی افزود: برای موفقیت در مسائل اجتماعی نیاز است در این زمینه سلایق كنار گذشته شود و مسئولان با همكاری، اتحاد، تعهد و تفاهم هرچه بیشتر با یكدیگر برای رفع مشكلات اجتماعی تلاش كنند.
وی ادامه داد: موازی كاری یكی از بزرگترین آسیب ها در زمینه فعالیت های اجتماعی بوده و برای موفقیت در این زمینه باید با برخورداری از فرماندهی و مدیریت یكسان برای رفع این مشكلات تلاش شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مركزی خاطر نشان كرد: پذیرش واقعیت ها كلید رفع مشكلات حوزه اجتماعی بوده و نیاز است با پذیرش این واقعیت ها راه حل مناسب برای رفع این مشكلات تعریف كرد.
حقیقی گفت: كاهش سن اعتیاد، افزایش گرایش مصرف كنندگان مواد مخدر صنعتی، وجود 2 میلیون و 800 هزار معتاد در كشور و نرخ افزایش زنان درگیر با مقوله اعتیاد در جامعه از جمله واقعیت های مسائل و مشكلات جامعه امروز است كه باید راه حل های منطبق با واقعیت تعریف شود.
وی ادامه داد: در مسائل و مشكلات اجتماعی باید به جای جستجوی مجرم با اتحاد و همدلی زمینه پیشگیری و یا مداخله در بحران را پیش رو گذاشت و تصمیم سازان حوزه اجتماعی می بایست با تعریف كارویژه های راهبردی یاریگر جامعه باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مركزی، برگزاری كرسی های آزاد اندیشی را یكی از راهكارهای تقویت جایگاه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها عنوان كرد و افزود: نیاز است مسئولان استانی با افزایش هرچه بیشتر صبر و شكیبایی در چارچوب قانون، با برگزاری كرسی های آزاد اندیشی فرصت مناسب برای ارائه نظرات و نقدهای منصفانه در اختیار دانشجویان قرار دهند.
حقیقی افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یكی از مهمترین مسائل اجتماعی همواره مورد تاكید مسئولان بوده و نزدیكی این 2 نهاد با یكدیگر برای جامعه، باید خروجی عملی داشته باشد.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی نیز گفت: دانشگاه ها با افزایش دانایی نقش مهم و اساسی در توسعه و پیشرفت كشور به همراه داشته اند.
« غلامرضا فتح آبادی » افزود: نیاز است برای افزایش نقش و كاركرد دانشگاه ها در حوزه آموزش عالی كشور سیاست های روشنی در این حوزه تبیین و ارتباط بین نظام آموزشی در كشور افزایش یابد.
وی ادامه داد: شورای عالی فرهنگی در حوزه افزایش ارتباط بین نظام آموزشی كشور نقش اساسی داشته و نیاز است در این حوزه جراحی های جدیدی انجام شود.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی خاطر نشان كرد: مسئول نظام آموزشی در كشورهای مختلف تنها برعهده یك نهاد است در صورتی كه در كشور ما بخشی از مسئولیت نظام آموزشی برعهده آموزش و پرورش و بخشی برعهده آموزش عالی است كه این مهم موجب شده این نظام پیوند مستحكمی با یكدیگر نداشته باشند.
فتح آبادی گفت: اكنون قوانین و مقررات بسیار مناسبی در عرصه علم و فن آوری در سیاست های كلی نظام وجود دارد كه برای بسیاری از این سیاست ها برنامه های عملیاتی و مدون تهیه نشده است.
وی ادامه داد: در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفتمان های بسیاری وجود دارد و تا كنون نتوانسته ایم این گفتمان را در جامعه به برنامه عملیاتی تبدیل كنیم.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی خاطر نشان كرد: دانشگاه تئوری توانایی تحقق نیازهای صنعت را نداشته و نیاز است برای این مشكل راه حل مناسب توسط مسئولان اندیشیده شود.
فتح آبادی گفت: نیاز است مراكز آموزش عالی به عنوان یك دانشگاه كار آفرین وارد صحنه شوند تا بتوانند مطالبات صنعت و جامعه را برآورده كنند.
وی كاهش دانشجو را یكی از مشكلات دانشگاه های كشور دانست و افزود: دانشگاه ها به دلیل وابستگی مالی به شهریه دانشجویان با كاهش تعداد این افراد از نظر مالی با مشكلاتی مواجه می كند.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی ادامه داد: اكنون در بیشتر كشورهای دنیا 17 درصد تولید ناخالص به مراكز عالی و دانشگاه ها اختصاص دارد در صورتی كه در كشور ما تنها سه و نیم درصد این اعتبارات به مراكز عالی تخصیص یافته است.
فتح آبادی گفت: با توجه به مشكلات اقتصادی دولت نیاز است برای رفع مشكلات مالی دانشگاه ها از توان بخش خصوصی و خیران در این حوزه بهره گیری شود.
وی اظهار داشت: نیاز است فضایی ایجاد شود تا خیران همانند سایر حوزه ها از جمله مدرسه سازی در حوزه انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه ها وارد شده و از توان آنان در زمینه رشد و پیشرفت این مراكز و نیز پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه بهره گیری شود.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی از تدوین نقشه راه مقابله با آسیب های اجتماعی در سال جاری خبر داد و افزود: در این برنامه برای مقابله با آسیب های اجتماعی نقش دانشگاه ها پر رنگتر دیده شده است.
فتح آبادی گفت: تقویت جایگاه معاونت اجتماعی در دانشگاه ها از جمله اقدام های انجام شده در راستای كاهش آسیب های اجتماعی در سال جاری و نشست هایی برای شناسایی و مقابله با آسیب های اجتماعی هر سه ماه یكبار در دانشگاه ها برگزار می شود.
وی تقویت كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها را از دیگر برنامه های استان برای مقابله با آسیب های اجتماعی عنوان كرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده افزایش 20 درصدی این كرسی ها در دانشگاه ها برای نزدیكی هرچه بیشتر مسئولان و دانشجویان در دستور كار قرار گرفته است.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی خاطر نشان كرد: اكنون كمیته آسیب های اجتماعی بر اساس برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در دانشگاه های استان تشكیل شده است و آنگونه كه باید فعال نیستند.
فتح آبادی گفت: فعال سازی هرچه بیشتر این كمیته و تدوین و تقویت نشست ها برای ارائه راهكار مقابله با آسیب های اجتماعی از مطالبات استان از دانشگاه ها است.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: براساس آخرین پایش اطلس نظام آموزش عالی استان، 77 هزار دانشجو در 74 دانشگاه این استان به تحصیل اشتغال دارند.
فتح آبادی افزود: از مجموع 77 دانشگاه آموزش عالی استان 15 دانشگاه دولتی، 13 مركز پیام نور، 19 دانشگاه علمی و كاربردی و 19 دانشگاه آزاد و 8 موسسه عالی غیرانتفاعی در گستره استان مركزی وجود دارد.
وی اظهار كرد: جمعیت دانشجویی استان همانند سایر مراكز آموزش عالی كشور در طول پنج سال اخیردر حال كاهش است و پیش بینی شده است روند كاهش جمعیت دانشجویی در استان مركزی نیز اتفاق افتد.
فتح آبادی تصریح كرد: در سال 84 بیش از 128 هزار دانشجو در استان مركزی به تحصیل اشتغال داشته اند كه هرسال جمعیت دانشجویی در حال كاهش است.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: استان از نظر پذیرش دانشجو به سمت بومی شدن در حركت است و 72 درصد جمعیت دانشجوی استان بومی و 28 درصد را دانشجویان غیربومی شامل می شوند.
فتح آبادی با یادآوری اینكه 71 خوابگاه دانشجویی در استان وجود دارد، افزود: پذیرش دانشجو بومی مشكلات خوابگاهی و ناهنجاری هایی را در برخی شهرستان ها به خاطر تعدد دانشجویان فراهم می كند.
وی اظهار داشت: 2 تا سه درصد جمعیت دانشجویی غیربومی استان در حال كاهش است و این مهم منجر به كاهش فشار به خوابگاه ها می شود و جمعیت دانشجویی می تواند از ظرفیت استان بهره مند شود.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت:44 درصد دانشجویان استان را دختران و 56 درصد دیگر را پسران شامل می شوند كه 11 درصد آمار دانشجویان دختر استان كاهش یافته است.
فتح آبادی افزود: در شاخص نسبت جمعیت نیز در برابر 18 نفر جمعیت استان مركزی یك دانشجو وجود دارد و هفت هزار و 217 هیات علمی در مراكز آموزش عالی استان به تدریس اشتغال دارند.
وی اظهار داشت: از شاخص های نظام آموزش عالی، نسبت استاد به دانشجو است كه به ازای هر11 دانشجو در استان یك استاد وجود دارد.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: فقدان شهرك دانشجویی از چالش های مهم آموزش عالی این استان است كه این مهم باید با مشاركت خیران و بخش خصوصی تامین شود.
فتح آبادی افزود: پراكندگی خوابگاه های دانشجویی استان بخشی از مشكلات این حوزه است كه باید سیاست گذاری مطلوب در این زمینه انجام گیرد كه تحقق آن در كاهش آسیب های اجتماعی نیز اثربخش دارد.
وی اظهار داشت: در حوزه اجتماعی و فرهنگی ظرفیت های متفاوت و بالنده ای در دانشگاه های استان مركزی وجود دارد و از توان مشاوره ای 157 مركز مشاوره در دانشگاه های استان استفاده می شود.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: با توجه به حركت و سیر آسیب های اجتماعی كه به سمت كانون های جمعیتی جوان از جمله دانشگاه ها حركت كرده است باید فعالیت مراكز مشاوره كه رشد هشت درصدی را در استان داشته است، توسعه پیدا كند.
فتح آبادی افزود: طبق آمار منتشره، 33 درصد از دانشجویان از زندگی راضی نیستند، 27 درصد دانشجویان با مشكلات روانشناختی مواجه اند و 27 درصد دانشجویان به آینده بدبین هستند.
وی اظهار داشت: بخشی از اختلالات روحی و روانی دانشجویان به دوران دبیرستان و مقاطع پایین تحصیلی مربوط می شود كه سرریز این مشكلات به دانشگاه ها ختم شده است.
فتح آبادی تصریح كرد: دانشگاه ها باید در مراكز مشاوره با دادن روحیه امید، رضایت بخشی قشر جوان و پرداختن به انگیزه های امیدبخش بكوشند.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: 75 درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه ها دچار آسیب روانی شده اند كه آموزش و پرورش باید در این زمینه فعالیت های اثربخشی را ارایه كند.
فتح آبادی افزود: برای راهبری برنامه اجتماعی و فرهنگی پروتكل راهبردی با هفت دانشگاه استان منعقد و ماموریت این مراكز علمی با توجه به ظرفیت و توانمندی مشخص شده است و این دانشگاه ها با كار ویژه مجزا در یك موضوع تعیین شده فعالیت دارند.
وی اظهار داشت: فعالیت دانشگاه اراك در این پروتكل در حوزه مشاوره روانشناسی است و هرگونه فعالیت در این مقوله با رئیس دانشگاه اراك است كه حكم آن نیز توسط استاندار مركزی صادر شده است.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: دانشگاه جامع علمی و كاربردی، مسئول رصد آسیب های اجتماعی استان شناخته شده است كه با سیاست های اعمال شده در این حوزه، همكاری مطلوبی در حال انجام است و جهت دادن پایان نامه های دانشجویی به سمت آسیب های اجتماعی بخشی از فعالیت این مجموعه دانشگاهی بشمار می رود.
فتح آبادی افزود: مطالعات پیرامون موضوع خانواده به عنوان بخشی از پروتكل به عهده دانشگاه آزاد اسلامی استان مركزی گذاشته شده و در این راستا پژوهشكده خانواده نیز كلید زده شده است.
وی اظهار داشت: جهت دانشگاه ها باید به سمت رصد تحولات اجتماعی و قبول مسئولیت اجتماعی شكل گیرد و براساس این مبنا مركز دیده بان اجتماعی در استان فعالیت خود را آغاز كرده است و با رصد تحولات اجتماعی نتایج آن را در اختیار مدیران قرار داده می شود تا بتوان پیش یابی اجتماعی لازم در برابر پیش ران اجتماعی داشته باشند.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: مركز توجه آموزش عالی در دنیا به طرف دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه كارآفرین است كه با داشتن چهار مقیاس در جایگاه جهانی شناخته می شوند اما كشور ما در این رنكینگ ها جایگاه مطلوبی ندارد.
وی اظهار داشت: جذب دانشجوی خارجی یكی از شاخص های رنكینگ به شمار می رود شاخصه ای كه مراكز آموزش عالی توفیقی دراین زمینه نداشته اند اما در سایر كشورها 21درصد پذیرفته شدگان را دانشجویان خارجی شامل می شود.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مركزی گفت: جذب هیات علمی بین المللی از دیگر شاخص های رنكینگ است كه در دانشگاه های خارجی تا 31 درصد از دانش علمی استادان خارجی بهره گرفته می شود.
فتح آبادی افزود: منابع مالی و اتكا به اعتبارات دولتی از دیگر شاخص هایی به شمار می رود كه در كشور ما وجود ندارد و در این مقوله استقلال مالی و حركت به سمت منابع مالی جدید كار ویژه ای است كه از آن غفلت شده است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مركزی نیز در این میزگرد افزود: توجه به تحقیق، پژوهش و آشنایی كودكان و نوجوانان با این مولفه ها عامل اصلی تربیت نیروی انسانی خلاق، مبتكر و تحلیل گر در جامعه بوده و تربیت نیروی انسانی خلاق و مبتكر كلید توسعه و پیشرفت كشور در حوزه های مختلف علمی، اقتصادی و رفع مشكلات و معضلات اجتماعی است.
« علی اكبر ملكی راد» افزود: پرورش نیروی خلاق و پژوهشگر نیازمند برنامه ریزی بلند مدت 20 تا 30 ساله است و باید در سنین كودكی نحوه برخورد، آموزش روحیه پژوهشگری، استقلال، مسئولیت پذیری و تعهد به كودكان به خانواده ها آموزش داده شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مركزی افزود: همچنین نیاز است از مدیران، معلمان و كارگزارانی كه آموزش های لازم را در این حوزه فراگرفته اند برای تعلیم و تربیت دانش آموزان خلاق بهره گیری شود.
ملكی راد گفت: نا امیدی به بازار كار در جامعه امروزه از دانشگاه ها به مدارس و دانش آموزان در پایه های ابتدایی منتقل شده است و كودكان و نوجوانان در مدارس كشور امیدی به آینده شغلی خود نداشته و نیاز است برای رفع این مشكل برنامه ریزی های دقیق و صحیح از سنین پایین برای كودكی و نوجوانی انجام شود.
وی ادامه داد: برای رفع این مشكلات در گام نخست مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی باید برنامه ریزی مناسب برای چگونگی تربیت افراد داشته باشند و هدایت تحصیلی دانش آموزان بر اساس علایق و استعدادهای آنان انجام شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مركزی گفت: انتخاب رشته اكنون در كشور بر اساس مولفه های نظری انجام می شود و ظرفیت مغز و حاقظه دانش آموزان برای انتخاب رشته مورد سنجش قرار نگرفته است.
ملكی راد، خارج كردن دانشگاه ها از بنگاه اقتصادی را یكی از راهكارهای تربیت نیروی انسانی خلاق دانست و افزود: با تامین نیاز اقتصادی دانشگاه ها توسط دولت این مراكز می توانند به جایگاه اصلی خود بازگشته و در كنار آموزش برای مقابله با آسیب های اجتماعی به فعالیت های فرهنگی نیز توجه ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: ارتباط خروجی دانشگاه ها با بازار كار و انطباق ظرفیت ذهنی و فكری دانشجویان ورودی دانشگاه ها با ویژگی رشته ها از دیگر راهكارهای موفقیت مراكز عالی در جامعه است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان مركزی، پذیرش اشتباه ها را از دیگر راهكارهای رفع مشكلات مراكز آموزش عالی دانست و گفت: دانشگاه ها اكنون در برخی حوزه های موفق عمل نكرده اند و نخستین راهكار رفع مشكلات مراكز آموزش عالی پذیرش و عدم مقاومت در برابر این اشتباه ها است.
ملكی راد خاطر نشان كرد: سنجش ظرفیت افراد با انتظاراتی كه از آنان وجود دارد از دیگر راهكارهای رفع معضلات اجتماعی است.
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان مركزی نیز گفت: اكنون به دلیل كاهش سطح علمی دانشگاه ها همه افراد با سطح علمی متفاوت می توانند در مراكز علمی كشور حضور یابند كه این مهم یكی از مهمترین آسیب های این مراكز به شمار می رود.
« عبدالمجید یوسفی نكو » افزود: مقابله با آسیب های اجتماعی باید از سنین پایین تر به ویژه در مراكز آموزشی پیش از دانشگاه مورد توجه ویژه قرار گیرد و در این راستا نیز باید از برنامه های رصد اجتماعی بهره گرفت.
كارشناس آسیب های اجتماعی بهزیستی استان مركزی نیز افزود: تا كنون جامعه پذیرش مناسبی از آسیب های اجتماعی نداشته و این مهم موجب شده نتواند راهكار مناسب برای رفع آنها ارائه كند.
«میلاد مشایخی» افزود: پذیرش واقعیت های اجتماعی جامعه به عنوان یكی از مهمترین راهبردهای مقابله با تهدید های فرهنگی و اجتماعی است كه با درك صحیح آن می توان برنامه پیشگیرانه تدوین كرد.
وی ادامه داد: پاسخگو و حساس شدن اساتید و كاركنان به مسایل دانشجویان در این رابطه میتواند ضمن ایجاد پیوندهای عاطفی، از گرایش آنان به برخی آسیبهای اجتماعی جلوگیری كند.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مركزی نیز گفت: 150 دانشجو سال 1355 در این استان به تحصیل اشتغال داشتند كه با 29 برابر شدن جمعیت دانشجویی به همین میزان، كمبودهایی در حوزه آموزشی، استاد، دانشجو جدید، پژوهش و زیربنای علمی به وجود آمد.
« مسعود شهرجردی» افزود: تمامی كمبود و نواقص تاثیرات خود را گذاشته و افزایش تعداد دانشجویان با زیرساخت ها متناسب نسبت هرچند صندلی دانشجویی افزایش یافته اما اعضای هیات علمی رشد مطلوبی پیدا نكرده است.
وی اظهار داشت: گشودن راهی برای حل آسیبهای اجتماعی در فضای دانشگاه منوط به مشاركت تشكلها، نهادها، كانونهای هنری و فرهنگی و انجمنهای علمی است از این رو بخشی از فعالیتها باید متمركز بر جلب مشاركتهای دانشجویان و زمینه سازی برای فعالیت مؤثر آنها باشد.
شهرجردی، با یادآوری عوامل بی انگیزه شدن دانشجویان، افزود: دانشگاه ها باز تولید مدرسه هستند و دانشجویان از دورنمای بازار كار گلایه دارند و جایگاه شغلی مناسبی به آنان بعد از دانش آموختگی داده نمی شود.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مركزی گفت: دانشجویان معتقدند دیگر دانشگاه ها مكانی برای پژوهش و كارهای علمی و تحقیقاتی نیست و جوانانی كه به این مراكز پا می گذارند، داشته های قبلی را تكرارمی كنند.
شهرجردی افزود: سخت گیری برخی استادان، تكراری بودن مطالب درسی و بی ارتباط بودن محتوا درسی از دیگر عوامل بی انگیزه شدن دانشجویان از تحصیل در مراكز آموزش عالی است.
وی اظهار داشت: بیكاری دانش آموختگان چالش جدی است كه ایجاد فرصت شغلی برای این طیف جامعه، نیازمند اراده جمعی است كه ضرروی است تا طرح ملی كارورزی در دانشگاه ها با قوت ادامه پیدا كند.
سرپرست جهاد دانشگاهی استان مركزی گفت: كیفیت پایین تحصیلی دانشگاه ها، گسترش كمی مراكز آموزش عالی و تفاوت میان دانشگاه های مركز استان ها با شهرستان های پیرامون از دیگر عوامل بی انگیزه بودن دانشجویان از تحصیل است.
شهرجردی افزود: انجمن های علمی و فرهنگی در بخشی از عمر دانشگاه ها فعالیت های خوبی داشته اند اما در سال های اخیر، فعالیت این انجمن ها ضعیف شده است.
وی اظهار داشت: كرسیها امكانی برای رشد عقلانیت ارتباطی و گفتوگوهای انتقادی و سازنده هستند از این رو باید آستانه تحمل و مدارای دانشجویان را بالا برده و در محیط دانشگاهی فضای پرامید و بانشاط ایجاد كرد.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان مركزی نیز گفت: بین سه ضلع آموزش و پرورش، آموزش عالی و بازار كار گسستگی وجود دارد كه باید برای ارتباط بین این اضلاع با هدف كاهش آسیب ها تلاش شود.
«مجتبی حیدری» افزود: رتبه پذیرش استان در مراكز آموزش عالی 12 است ولی رتبه میانگین علمی كشور 9 است و رشته ریاضیات با رتبه علمی هفت نشان می دهد دانشگاه ها در ایجاد و حذف رشته ها، شرایط ورودی ها را لحاظ نمی كنند.
معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان مركزی گفت: باید نگاه آموزش عالی به سمت و سوی آموزش و پرورش باشد تا شاهد جهت گیری در توسعه متوالی باشیم.
حیدری افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه سهم فنی و حرفه ای در هدایت تحصیلی 48 و 26 صدم درصد در نظر گرفته شده است در حالی كه این میزان در كشور 38 درصد و در استان مركزی 42 درصد است.
6991/1955/3075/
اراك - ایرنا - دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی به عنوان موتور محرك تولید اندیشه محسوب می شوند كه برای كنترل و مهار آسیب های اجتماعی در این محیط های علمی باید از مهندسی فرهنگی كمك گرفت.