۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83041277
T T
۰ نفر
شكایت از «ایران اینترنشنال» از طریق آفكام بهترین گزینه است

لندن – ایرنا – وزارت خارجه انگلیس، طرح شكایت تهران از شبكه ایران اینترنشنال از مسیر نهاد ناظر بر فعالیت های رسانه ها در انگلیس موسوم به آفكام را بهترین گزینه اعلام كرد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در باره موضع این كشور در قبال اقدام شبكه تلویزیونی ایران اینترنشنال به پخش مصاحبه با سخنگوی گروهك تروریستی الاحوازی كه مسئولیت حادثه مرگبار روزگذشته اهواز را برعهده‌گرفته است اعلام كرد كه وزارت امور خارجه ایران روز گذشته مراتب نگرانی خود را نسبت به اقدام این شبكه به اطلاع كاردار سفارت انگلیس در تهران رسانده است.
وی همچنین با اشاره به پیام توییتری حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس مبنی بر تصمیم ایران برای شكایت از ایران اینترنشنال از طریق آفكام تصریح كرد كه این بهترین مسیر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، افرادی مسلح كه وابسته به گروهك تجزیه‌ طلب «الاحوازی» بودند، صبح شنبه در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، با پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به مردم و جایگاه مسئولان، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله كردند.
درجریان این حمله تروریستی 25 تن به شهادت رسیدند و 60 تن دیگر زخمی شدند كه درمیان قربانیان تعدادی كودك وغیرنظامی نیزدیده می شود.
دقایقی پس از وقوع این حادثه، شبكه تلویزیونی ایران اینترنشنال كه گفته می‌شود از سوی برخی كشورهای منطقه حمایت مالی می‌شود، مصاحبه با سخنگوی این گروهك تروریستی را پخش كرد.
بعیدی نژاد در واكنش به این اقدام، در توییتر نوشت كه این شبكه، در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی كه امروز افراد زیادی را به خاك و خون كشید، پخش كرد.
وی افزود:سفارت ایران درلندن ضمن محكومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی درانگلیس(آفكام)با این اقدام به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری خواهد كرد.
در واكنش به انتقاد بعیدی نژاد، حساب توییتری شبكه ایران اینترنشنال اقدام خود را این‌گونه توجیه كرد: آقای بعیدی نژاد، ایران اینترنشنال مصاحبه با سخنگوی«جنبش الاحواز» را پس‌ازآن انجام داد كه رسانه‌های ایران این اقدام را به این گروه نسبت دادند. هدف ما ایفای مسئولیت حرفه‌ای و كسب واكنش رسمی این گروه بوده و مجری شبكه، سخنگوی این گروه را درباره این اقدام به چالش كشید.
بعیدی نژاد در پاسخ به توییت این شبكه نوشت: پس با آگاهی كامل این مصاحبه شرم‌آور را با نماینده این گروه تروریستی انجام دادید و برای آن‌ها در توجیه رفتار وحشیانه خود تریبون و فرصت كافی فراهم كردید. ما حتماً این نقض صریح قانون را به‌عنوان اقدامی در حمایت از تروریسم و خشونت با دولت انگلیس و آفكام پیگیری خواهیم كرد.
سفیر كشورمان همچنین درگفت وگو با ایرناابرازخوش بینی كرد كه طرح شكایت از این شبكه به نتیجه برسد و گفت:پیگیری‌های حقوقی وسیاسی با یك اقدام و یك نتیجه تمام نمی‌شود بلكه بایستی استمرار داشته باشد و قطعاً این استمرار و مستندسازی و تلاش همه‌جانبه بی‌نتیجه نخواهد بود.
وی با اشاره به مستندانی كه به‌طور روشن در این رابطه وجود دارد، تصریح كرد: اگر در كوتاه‌مدت نتیجه كمی داشته باشد قطعاً در میان‌مدت و درازمدت نتایج مهمی خواهد داشت.
افزون بر این، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره احضار كاردار موقت سفارت انگلیس درتهران گفت:تأكیدگردید از نظر جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست كه سخنگوی گروهك مزدور الاحوازی اجازه یابد مسوولیت این اقدام تروریستی را از طریق یك شبكه تلویزیونی مستقر در لندن اعلام كند.
بر اساس این گزارش، دیپلمات انگلیسی ضمن ابراز تأسف از این حادثه و محكوم كردن آن، گفت كه سفیر انگلیس در تهران (كه در لندن به سر می برد) به محض آگاهی از این حادثه در پیامی آن را محكوم كرده و مقامات وزارت خارجه آن كشور نیز بلافاصله اقدام به اتخاذ موضع كرده اند.
وی ادامه داد كه این حملات در هر مكانی كه اتفاق بیافتد، مهم است و باید با آن برخورد شود؛ چرا كه تروریسم مرز نمی شناسد. كاردار انگلیس تأكید كرد كه اعتراض تهران را فوراً به لندن منعكس می‌كند.
در همین پیوند، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در لندن نیز تائید كرد كه تاكنون راب ماكر سفیر انگلیس در تهران، الیستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس و كاردار سفارت انگلیس در تهران مراتب تسلیت خود را در رابطه با حادثه دیروز ابلاغ كرده اند.
ایران اینترنشنال یك شبكهٔ تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌ زبان با تمركز بر برنامه‌های سیاسی و اجتماعی است كه مركز آن در لندن قرار دارد.
این شبكه از روز پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه 1396پخش برنامه‌های خود را آغاز كرد.
ایران اینترنشنال همچنین پخش مستقیم نشست گروهك منافقین را در كارنامه خود دارد.
اروپام ** هـ ن **1590