۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83042781
T T
۰ نفر
نوبخت: لایحه بودجه 98 با توجه به تحریم ها تدوین می شود

تهران - ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه 98 كشور با توجه به شرایط تحریم و مقابله با آثار آنها تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدباقر نوبخت» روز دوشنبه در نشستی با حضور رئیسان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی سراسر كشوردر سازمان برنامه و بودجه، گفت: آمریكا با خروج از برجام و اعمال تحریم های یكجانبه و تبلیغ علیه كشور به دنبال ایجاد اختلال و خدشه دار كردن چهره ایران در میان سایر كشورها بود اما در این كار موفق نشد و دنیا پیمان شكنی آمریكا و پایبندی ایران به تعهدات خود را دید.
وی ادامه داد: پس از خروج آمریكا از برجام، دولت در بخش اقتصادی تصمیم هایی را اتخاذ كرد و براین اساس بسته ای مشتمل بر 12 برنامه تهیه كردیم.
نوبخت توضیح داد: برای تدوین این بسته ها لازم بود ابتدا پیش بینی درستی از اینكه اگر تحریم ها بازگردد چه اتفاقی می افتد را تبیین و آثار آن را در دستگاه های مختلف ارزیابی كنیم و سپس اقداماتی كه باید دستگاه های اجرایی كشور انجام دهند را برنامه ریزی كردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: آثار بعدی تحریم روی بودجه است؛ بنابراین سناریوهای آثار تحریم ها بر میزان صادرات نفت و پیامدهای آن بر بودجه را در نظر گرفتیه و پیش بینی كردیم چه بودجه ای باید داشته باشیم تا آثار سو تحریم را كم كنیم.
نوبخت افزود: همچنین برای اتمام طرح های عمرانی، بسته ای تدوین و در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و برای اقتصادی كردن این پروژه ها برای جذب سرمایه گذاران، پیشنهادهایی را ارایه كردیم.
وی تاكید كرد: برای واگذاری طرح های عمرانی باید امتیازهایی قائل می شدیم كه البته شورا پیشنهادهای ما را تایید كرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تحریم بر تولید نیز اثر می گذارد؛ بنابراین براساس مصوبه های شورای هماهنگی سران سه قوه مقرر شد یك میلیارد دلار برای اشتغالزایی بخش تولید اختصاص یابد.
وی گفت: در شرایط تحریمی بسته ای برای تسریع در تكمیل طرح های ناتمام از طریق برخورداری از مشاركت بخش غیردولتی تدوین كردیم و انتظار داریم سازمان های مدیریت سراسر كشور پیگیر واگذاری یا مشاركت طرح ها باشند.
نوبخت تاكید كرد: باید آثار سو تحریم ها را از معیشت، زندگی و اقتصاد مردم دور كنیم یا به حداقل برسانیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در كنار بسته حمایت از تولید، بسته حمایت از پیمانكاران را نیز در نظر گرفتیم؛ ضمن آنكه بسته جبرانی برای آحاد مردم تعیین شده و علاوه بر آن بسته خاصی برای اقشار كم درآمد درنظر گرفتیم و منتظر بازگشت رئیس جمهوری از نیویورك هستیم.
به گزارش ایرنا، در نشست امروز رئیسان سازمان و مدیریت برنامه ریزی استانها با حضور محمدباقر نوبخت، عملكرد سازمان ها در استان ها و مشكلات آنها بحث و مورد بررسی قرار گرفت.
اقتصام** 9132**2078 ** 2023
۰ نفر