۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83043837
T T
۰ نفر
فناوري زنجيره بلوكي؛ از بليت فروشي تا پرداخت دستمزد بازيكنان

تهران - ايرنا - پس از مشاهده قابليت هاي فناوري زنجيره بلوكي، باشگاه هاي فوتبال رفته رفته در حال روي آوردن به اين فناوري به عنوان روشي خلاقانه و پيشرو در جهت حل معضلات بلندمدتي از جمله بازار سياه بليت، مشاركت دادن هواداران در تصميم هاي باشگاه و پرداخت دستمزد بازيكنان، هستند.

به گزارش ايرنا، خبرگزاري فرانسه روز سه شنبه نوشت: زنجيره بلوكي يا بلاك چين كه به زعم بسياري، انقلابي شبيه ظهور اينترنت است، پايگاه وسيعي از داده ها را شامل شده كه مابين صدها شبكه رايانه اي به اشتراك گذاشته مي شود. زماني كه داده اي به اين پايگاه افزوده شود، دستكاري كردن آن به فرايندي بسيار دشوار بدل خواهد شد، اين در حالي است كه سيستم امنيتي اين پايگاه به منظور حصول اطمينان نسبت به عدم تناقض تمام كپي هاي موجود، به صورت دائمي داده ها را بررسي و كنترل مي كند.
اين فناوري پيشتر و به صورت عمده به عنوان ابزاري براي هماهنگ كردن ساز و كار رمزارزها (كريپتوكارنسي) مورد استفاده قرار مي گرفت، اما رفته رفته قابليت هاي آن در سيستم بانكداري و سپس حوزه ورزش پديدار شد.
پس از اينكه تيم فوتبال پاري سن ژرمن اوايل ماه جاري و بدنبال اعلام همكاري با شركت رايانه اي سوشوز (Socios) واقع در جمهوري مالت كه با استفاده از فناوري زنجيره بلوكي در زمينه امنيت داده فعاليت مي كند، به نخستين تيم داراي رمزارز اختصاصي تبديل شد، تيم يوونتوس نيز روز گذشته (دوشنبه) از انجام اقدامي مشابه خبر داد.
براين اساس، هواداران اين دو باشگاه قادر خواهند بود تا محصولات توليد شده با برند تيم محبوبشان را خريداري كرده، در تصميم گيري هاي باشگاه سهيم شده و از جوايز و تسهيلات انحصاري فراهم شده برايشان استفاده كنند.

**قابليت هاي نامحدود
تيم فوتبال آرسنال در ماه ژانويه اعلام كرد كه براساس قراردادي كه با يك شركت كاليفرنيايي منعقد كرده است، قصد دارد تا رمزارز انحصاري خود را به منظور شرط بندي در بازي ها، توليد كند.
اين فناوري تاثيرات قابل توجهي را در عرصه بليت فروشي ايجاد خواهد كرد.
اتحاديه فوتبال اروپا (يوفا) با استفاده از فناوري زنجيره بلوي تمام بليت هاي بازي سوپر كاپ اسپانيا را كه اوت گذشته ما بين رئال مادريد و اتلتيكو مادريد در شهر تالين برگزار شد، از طريق گوشي تلفن همراه به فروش رساند، اقدامي كه از كپي برداري بليت هاي فروخته شده و در نتيجه تقلب در اين حيطه، جلوگيري كرد.
علاوه بر اين، «مايكل اوون» بازيكن اسبق تيم ليورپول و تيم ملي انگليس نيز اوايل سال جاري از سرمايه گذاري در يك شركت زنجيره بلوكي هنگ كنگي كه در زمينه توليد كارت هاي رمزگذاري شده يا اصطلاحا «توكن» هاي انحصاري براي افراد مشهور فعاليت مي كند، خبر داد.

** شفاف سازي ناشي از فناوري زنجيره بلوكي
اگرچه فناوري در حوزه پرداخت دستمزد بازيكنان كمي كندتر در حال فراگير شدن است، اما نكته قابل توجه اين است كه بسياري از تيم ها در حال سبك سنگين كردن معايب و محاسن آن هستند؛ فناوري كه به زعم بسياري از افراد موجب ريشه كن شدن فساد در فوتبال خواهد شد.
يك باشگاه نيمه حرفه اي در جبل الطارق هم اخيرا در اقدامي پيشرو اعلام كرد كه قصد دارد با پرداخت دستمزد بازيكنان خود از طريق رمز ارز به نخستين باشگاه فوتبال از اين حيث تبديل شود.
علاوه بر اين، گزارش ها حاكي از آن است كه فوتباليست هاي پر آوازه اي همچون «ليونل مسي»، «روبرتو كارلوس» و «لوييس فيگو» هم در سال هاي اخير براي همكاري با شركت هاي فعال در حوزه بلاك چين توافق كرده اند.
ارز ديجيتال يا «بيت كوين» در سال 2008 ميلادي تولد يافت؛ مبدع آن كه با نام مستعار «ساتوشي ناكوموتو» معرفي مي شود، با گذشت نزديك به يك دهه از آغاز فعاليت اين نوع ارزها هنوز ناشناخته مانده است.
مزيت اين ارز اين است كه تابع قوانين و استانداردهاي بانك مركزي هيچ كشوري نيست؛ هر چند همچون ارزهاي كاغذي با نوسان قيمتي همراه است.
به طور كلي ارزهاي ديجيتال بر بستر شبكه جهاني اينترنت بين اشخاص مبادله مي شود و هيچ بانك يا دولتي بر آن نظارت نمي كند.
از آنجا كه حساب ها شفاف و تراكنش ها قابل مشاهده و تاييد ديگران است، امكان تقلب ندارد، اما معامله گران ارز ديجيتال ناشناس باقي مي مانند و همين مزيت سبب شده است بسياري از دولت ها درصدد ممنوعيت آن برآيند.
ورزشي**3991**1584