۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 83044866
T T
۰ نفر

رویارویی جهانی وقار ایران و انزوای آمریكا

۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹
کد خبر: 83044866
رویارویی جهانی وقار ایران و انزوای آمریكا

تهران - ایرنا - مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته صحنه رویارویی جهانی عزت، منطق و وقار برآمده از فرهنگ غنی ایرانی در قالب سخنرانی رییس جمهوری اسلامی و ناله انزوای آمریكا در صحنه بین الملل از زبان ترامپ بود.

سخنرانی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا در سازمان ملل كه بخشی از آن مورد تمسخر مقامات شركت كننده قرار گرفت، بیشتر به ناله ای از روی انزوا و با هدف تاثیرگذاری بر جامعه بین الملل شباهت داشت تا سخنرانی رییس یك كشور مدعی قدرت و تاثیر جهانی.
رییس جمهوری آمریكا در سخنرانی خود از مسایل متعددی سخن گفت، موضوعات بی ربط با دولت آمریكا در سخنرانی وی، آن را به پراكنده گویی مبدل ساخت و ادعایش در آغاز مبنی بر اینكه دولت او در 2 سال گذشته موفق تر از همه دولت های پیشین آمریكا بوده نیز واكنش استهزا آمیز مقامات جهان را به دنبال داشت.
ترامپ رییس جمهوری آمریكا تلاش كرد تا با تكرار ادعاهایش درباره جمهوری اسلامی ایران ناكامی های خود در همراه كردن جامعه جهانی برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی را جبران كرده و بر مقامات كشورها به ویژه كشورهای اروپایی كه اكنون در مقابل واشنگتن صف آرایی كرده اند، اثر بگذارد.
ترامپ آنچنان سخن گفت كه شبكه تلویزیونی سی ان ان پس از پایان این سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به تحلیل آن پرداخت و گفت سخنان ترامپ درباره ایران تماما در تناقض است.
جیم شوتو خبرنگار بخش امنیت ملی سی ان ان در این باره گفت: آنچه كه ساعاتی پیش در توئیت ترامپ درباره ایران می بینیم كه در آن رئیس جمهوری ایران را فردی دوست داشتنی می خواند و سپس در بدو ورود به سازمان ملل هرگونه دیدار با طرف ایران را منتفی می داند و سپس در پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل لحن خود را تغییر داده و دولت ایران را مستبد می خواند، تمامی گفتارهایی است كه درباره ایران در تضاد است.
شبكه اسكای نیوز با اشاره به اینكه اظهارات رئیس‌جمهوری آمریكا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصرف داخلی داشت، تصریح كرد با اقدامات ترامپ آمریكا منزوی خواهد شد. سخنان رئیس‌جمهوری آمریكا هیچ ارتباطی با تحولات دنیا و جایگاه سازمان ملل به‌ عنوان نهادی كه محافظ نظم جهانی به شمار می‌رود، نداشت.
تصمیم نابخردانه رییس جمهوری آمریكا در خروج از برجام باعث تعمیق انزوای واشنگتن در جامعه جهانی شده و اكنون ترامپ برای دستیابی به اهداف خود در این خصوص به زیرپا گذاشتن قوانین بین المللی و فشار بر كشورها برای همراه كردن آنان در این عرصه دل بسته است، گرچه همپیمانان سابق آمریكا نیز در تكاپو هستند تا یافتن شیوه ای مستقل برای تداوم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، مسئولان خشمگین آمریكا را مهار كنند.
رییس جمهوری آمریكا كه ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفته با برگزاری نشستی درباره ایران، تلاش دیگری را برای متقاعد كردن جامعه جهانی برای فشار بیشتر بر ایران انجام می دهد و به تعبیر دكتر حسن روحانی رییس جمهوری تشكیل نشست غیر معمول شورای امنیت، نمایش‌ مضحكی برای جذب آرای مردم است.
رییس جمهوری اسلامی ایران به آمریكایی ها گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ورق پاره نیست. از شما دعوت می‌كنیم كه به قطعنامه ۲۲۳۱ و میز مذاكره ای كه بر هم زدید بازگردید.
در مقابل سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران كه برآمده از عزت و قدرت، آرامش و وقار موجود در فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی بود، بیش از پیش مضحك بودن سخنرانی ترامپ و انزوای آمریكا را به نمایش گذاشت، به گونه ای كه حتی تحلیلگران غربی نیز نتوانستند این واقعیت را كتمان كنند.
جیمز روبین دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریكا در دوران ریاست جمهوری بیل كلینتون در تحلیلی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سازمان ملل به سی ان ان،گفت: روحانی در سخنانش نشان داد كه آمریكا از متحدان اروپایی خود منزوی شده است.
روبین در مورد اظهارات امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: مكرون رییس جمهوری فرانسه و بسیاری از كشورها درحقیقت خشمگین است، از اینكه آمریكا بطور یكجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شده و اینك فرانسه، انگلیس و آلمان باید پیامدهای آن را پاسخ دهند و این شركت های فرانسوی هستند كه بنابر تحمیل سیاست ها آمریكا درخصوص ایران باید جریمه شوند.
رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با طعنه به سیاست‌های دولت آمریكا در قبال ایران، گفت: وظیفه ما دامن زدن به تنش‌ها نیست، بلكه باید برنامه گسترده‌تری را سرلوحه قرار دهیم تا نگرانی‌های جامع‌تری را پوشش دهد.
امانوئل مكرون با انتقاد تلویحی از یك جانبه ‌گرایی آمریكا و پیگیری سیاست فشار گفت كه جهان در موضوع ایران نیازمند گفت و گو و چند جانبه‌ گرایی است.
بسیاری از تحلیلگران غربی تاكید دارند كه سخنان ترامپ برای دیپلمات‌ها و سران كشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل خوشایند نبوده و سران بسیاری از كشورهای همپیمان آمریكا مانند ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مكرون رئیس‌جمهوری فرانسه بر لزوم پایبندی به رویكرد چندجانبه گرایی تأكید دارند.
سیام**1535
۰ نفر