۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 83044951
T T
۰ نفر
نمایشگاه دائمی آثار 'استاد رحمان زاده' در بوكان گشایش یافت

مهاباد- ایرنا- نمایشگاه دائمی آثار مردم ‌شناسی 'استاد عثمان رحمان زاده' با یكهزار و 500 اثر چوبی در روستای 'ناچیت' بوكان از توابع بخش سیمینه این شهرستان گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، فرماندار بوكان روز چهارشنبه در این مراسم كه با حضور مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی و شماری از مسوولان محلی و هنرمندان برگزار شد، گفت: جای بسی خوشحالی است كه با همت جمعی، توانستیم به چهار دهه خانه به دوشی موزه مردم شناسی استاد رحمن زاده 'ملقب به 'پدر ژپتوی ایران' پایان دهیم.
جمال خسروی گفت: استاد رحمان زاده در گوشه ای ناب و سرشار از سوژه های دست نخورده از نظر آداب و رسوم و در دل فرهنگ دیرینه مردم در روستای ناچیت در منطقه موكریان توانسته است با جان بخشیدن به رفتارها، باورها و شخصیت مردم در قالب مجسمه های چوبی، لذت نابی را به بازدید كنندگان ببخشد.
وی ادامه داد: موزه مردم شناسی این هنرمند بوكانی، توان نگریستن به باورها و رفتارهای متفاوت و متنوع مردمان این دیار از ایران زمین را به مخاطبان خود هدیه می كند.
خسروی اضافه كرد: این آثار به ما می آموزد كه جهان انسان ها با تنوع و تفاوت ها زیباست و حذف تفاوت های فرهنگی و زبانی، چیزی جز كسالت و تكرار و حذف زندگی و نشاط نیست.
این هنرمند پیكر تراش بوكانی نیز گفت: امروز موفق شدم كه حاصل 35 سال عمر و تلاش خود را با دست خود در یك مكان و فضای ثابت به نمایش بگذارم و به آرزوی چندین ساله خود دست پیدا كنم.
عثمان رحمان زاده گفت: با گشایش این مكان، حاصل عمر من به ثمر نشست و آثار و كارهایم برای آیندگان ماندگار شد و توانستم آداب و سنن هزاران ساله مناطق كردنشین را جاودانه كنم.
به گزارش ایرنا این نمایشگاه در قالب یكهزار و 500 اثر چوبی مربوط به آداب و رسوم منطقه كردستان و آذربایجان، رسوم كشاورزی، آداب لباس پوشیدن و آیین های دینی و مذهبی و برگزاری مراسم های عروسی به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه دائمی كه در زمین شخصی این هنرمند دایر شد، در شناساندن آداب و رسوم منطقه، جذب گردشگر و ایجاد همبستگی بین مردم، اقوام و مذاهب مختلف تاثیر فراوانی خواهد داشت؛ در این نمایشگاه علاوه بر آثار چوبی این هنرمند، پیكرهای بزرگ سیمانی نیز به نمایش گذاشته شده است.
روستای ناچیت در پنج كیلومتری شهر بوكان و در مسیر جاده بوكان - میاندوآب واقع است؛ در این مراسم از محمد ادیب خبرنگار ایرنا در بوكان به عنوان رسانه فعال عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز شماری از فعالان این عرصه با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
شهرستان بوكان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
7510/6185/3072