۵ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۳۰
کد خبر: 83046748
T T
۰ نفر
هند قرار داد خرید سامانه موشكی اس 400 را تائید كرد

دهلی نو-ایرنا- هند به رغم تهدید تحریم مالی از سوی آمریكا كه هفته گذشته علیه چین وضع شد در نهایت آماده امضای قرارداد 5.43 میلیارد دلاری با روسیه برای خرید پنج سامانه موشكی اس 400 است.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از روزنامه 'تایمز او ایندیا' ، مقام های ارشد دولت دهلی نو اعلام كردند كابینه امنیتی هند به ریاست نارندرا مودی نخست وزیر این كشور روز گذشته با خرید این سامانه موشكی موافقت كرده است. این تصمیم كمتر از یك هفته مانده به سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دهلی نو گرفته می شود.
روزنامه هندی نوشت كه با این حال هنوز هیچ بیانیه رسمی از سوی دولت هند منتشر نشده است. مقام های هندی اعلام كردند كه دهلی نو در ابتدا باید تنها 15 درصد از هزینه این قرارداد را پرداخت كند و سایر هزینه ها در زمان تحویل تسویه می شود. قرار است هند 24 ماه پس از امضای این قرارداد نخستین سامانه موشكی اس 400 با تجهیزات كامل آن را دریافت كند.
تایمز او ایندیا یادآورشد كه آمریكا هفته گذشته ارتش چین را به دلیل خرید سامانه موشكی اس 400 و جنگنده های سوخوی 35 از روسیه تحریم كرد. این تحریم ها بر اساس قانون كاتسا آمریكا وضع شدند.
سال گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریكا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریكا از طریق تحریم' یا 'كاتسا' امضا كرد كه بر اساس آن روسیه، ایران و كره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند 231 قانون كاتسا كشور های دوم كه دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی دارند را واجد شرایط برای تحریم شدن از سوی آمریكا می كند.
همچنین دولت ترامپ ، هند را تهدید كرد كه اگر به برنامه خرید سامانه موشكی اس 400 از روسیه ادامه دهد با تحریم های واشنگتن روبه رو خواهد شد.
آمریكا اعلام كرد: همانطور كه هند برای خرید سامانه موشكی اس 400 از روسیه آماده می شود، دولت ترامپ نیز مصمم است این خرید تجهیزات بزرگ نظامی دهلی نو از مسكو كه یك رابطه تجاری بزرگ و مهم برای طرفین معامله محسوب می شود را به تحریم هند منجر كند.
هند قصد دارد تا سامانه موشكی اس 400 را برای نیروی هوایی خود از روسیه خریداری كند.
در طول مذاكرات اخیر دهلی نو و واشنگتن موسوم به '2+2' جمیز متیس وزیر دفاع آمریكا اعلام كرده بود كه با این تحریم ها قصد ندارند بر كشورهایی مانند هند تاثیر منفی بگذارند.
وی ادعا كرد آمریكا برای اعطای معافیت به همكار خود یعنی هند تلاش خواهد كرد.
شبد**آساق**267**1424 **1010