به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش جمعیت دانش آموزی در شهرها و دوری مدارس از منازل و نحوه رفت و آمد دانش آموزان به مراكز آموزشی، سالیانی است پای مبحثی به نام سرویس مدرسه را به آموزش و پرورش باز كرده است.
تمركز آموزش و پرورش بر استقرار سرویس مدارس در حالی است كه بسیاری خانواده در شرایط پرترافیك امروز هنوز ترجیح می دهند فرزندان خود را با وسیله نقلیه خود و یا سرویس شخصی راهی مدرسه كنند كه این مساله علاوه بر افزودن به ازدحام شهری در ساعاتی از روز، باعث بدعادت شدن دانش آموزان و عدم استقلال آنان می شود.
بر اساس آمار آموزش و پرورش مازندران طی سال گذشته از 530 هزار دانش آموز تنها حدود 40 هزار نفر یعنی حدود 10 درصد مسیر خانه تا مدرسه را با سرویس های مجاز طی كردند.
نداشتن توان مالی برای سرویس گیری، نبود اعتماد به رانندگان سرویس ها، شلوغی این وسایل نقلیه و عدم استقبال رانندگان از پذیرش این شغل به خاطر به صرفه نبودن های اقتصادی از جمله مهم ترین دلایلی است كه موجب رونق نگرفتن بازار سرویس مدارس و ادامه تك سرنشینی دانش آموزان شده است.
مریم جباری مادر یك دانش آموز سوم ابتدایی است كه عدم اعتماد به سرویس های مدارس و بحث امنیتی را دلیل جا به جایی فرزندش به مدرسه عنوان كرد و افزود: به دلیل اتفاقاتی كه گاهی برای بچه ها در سرویس مدارس رخ می دهد ترجیح می دهم فرزندم را خودم یا همسرم به مدرسه برسانیم.
وی گفت: علاوه بر این سرویس مدارس اغلب از وسایل نقلیه ای استفاده می كنند كه بی كیفیت اند و سیستم گرمایشی یا سرمایشی سالمی ندارند و سلامت بچه ها در آنها مورد بی اهمیتی قرار می گیرد.
احمد توكلی پدر دانش آموز پنجم ابتدایی هم دلیل عدم استفاده از سرویس مدارس را شلوغی آنها و نارضایتی فرزندش عنوان كرد و گفت: یك سال تحصیلی فرزندم با سرویس مدرسه رفت و آمد می كرد اما به خاطر سواركردن بیش از حد ظرفیت از سوی راننده سرویس، آسیب می دید و گله داشت و این مساله باعث تنش بین او و هم سرویسی ها حتی در مدرسه و دعوا و افت تحصیلی اش می شد.
وی افزود: برای سال تحصیلی گذشته هم سرویس شخصی برای پسرم گرفتیم كه هزینه آن بسیار سنگین می شد و امسال هم ظرفیت سرویس ها زود پر و تكمیل شد، بنابراین ترجیح دادیم امسال خودم فرزندم را مدرسه برسانم.
**همیشه پای فرهنگ در میان است
صدیقه خسروانی كارشناس علوم تربیتی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شلوغی شهر از ماشین های تك سرنشینی به نام دانش آموز نه تنها موجب كلافگی دیگر شهروندان و اختلال در تردد وسایل نقلیه عمومی می شود كه وظیفه انتقال بسیاری از كارمندان و یا به عبارتی نیروی كار جامعه و دانش آموزان را برعهده دارند، بلكه باعث كلافگی خود دانش آموز و والدین نیز می شود.
وی افزود: به این ترتیب از اول صبح تحصیلی محصل روز خود را با اعصاب و روانی ناملایم آغاز می كند كه این مسلما در روند تحصیلی او و فراگیری درس موثر است.
خسروانی تاكید كرد: مهم ترین فاكتور در فراگیری بهینه دروس توسط دانش آموز مهیا و فراهم كردن موجبات آرامش روحی و روانی اوست كه شهری شلوغ و آلوده و پرترافیك بر این تحقق، خط بطلان می كشد.
وی افزود: بسیاری خانواده ها به خاطر مسائل امنیتی فرزندان خود را به سرویس نمی سپارند كه در این مورد نمی توان این نگرانی را بدون منطق برشمرد، اما استقرار یك سیستم گزینشی برای پذیرش رانندگانی كه از نظر صحت و سلامت اخلاقی مورد تاییدند به دلیل حساست های والدین می تواند راهكاری در جهت حل این مشكل باشد و در كنار این مطلب هم باید فرهنگ سازی برای والدین صورت گیرد.
این كارشناس تربیتی تاكید كرد: توجیه بسیاری از والدین هم در این ارتباط این است كه در مسیر محل كار خود فرزندشان را هم به مدرسه می رسانند كه در این مورد هم مساله استقلال یابی كودك مورد غفلت والدین قرار می گیرد.
**وابستگی عاطفی به خودروی شخصی
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مازندران هم گفت: یكی از اصلی ترین عوامل عدم استفاده از سرویس مدارس این است كه متاسفانه در كشور فرهنگ استفاده از خودرو شخصی در میان خانواده ها نهادینه شده است.
محسن یزدانیان ترافیك شدید شهرها در زمان آغاز مدرسه و تعطیلی مدرسه را حاصل همین موضوع دانست و اظهار داشت: افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز از دیگر پیامدهای آن است كه بر اساس تاكید روانشناسان تاثیر منفی بر سلامت و روان دانش آموز هم خواهد داشت.
وی افزود: بیشتر والدین فقط برای یك فرزند خود با خودروی شخصی وارد خیابان های شهر می شوند كه از نظر امنیت و اقتصادی نیز به صرفه نیست.
رئیس انجمن اولیا و مربیان مازندران اعتماد والدین به سرویس های ' آزادبر ' را دیگر عوامل فقدان استفاده از سرویس های مجاز دانست و گفت: به دلیل غیر قابل كنترل بودن این خودرو ها، آمار دقیقی از آنها وجود ندارد.
وی افزود: مدارس و آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در قبال سرویس های شخصی و آزادبر ندارد و تمامی مسئولیت متوجه خود والدین است در حالی كه سرویس های مجاز مدارس مورد تایید این نهاد هستند.
یزدانیان گفت: سرویس های مجاز مدارس از فیلتر ها و كلاس های توجیهی خاصی می گذرند كه متشكل از نیروهای انتظامی ، پلیس راه و انجمن اولیا و مربیان ،آموزش و پرورش و دیگر دستگاهها هستند.
او همچنین افزود: بر تمامی سرویس های مدارس مجاز نظارت مستمر و سخت گیرانه ای می شود كه این نظارت در سرویس های شخصی امكان ندارد .
رئیس اداره انجمن و اولیا استان مازندران اظهار داشت : سرویس های مجاز از ظرفیت سرنشین مشخص براساس تعداد صندلی و همچنین بیمه ماشین و دانش آموزان برخوردار هستند و در صورت تخلف از انتقال دانش آموزان منع خواهند شد .
وی افزود: متاسفانه برخی از خانواده ها به خاطر پرداخت مبلغ كمتر سرویس های آزادبر را انتخاب می كنند كه هیچ گونه استانداردی در آنها رعایت نمی شود و نظارتی هم بر آنها نیست .
این مسئول همچنین تاكید كرد: خانواده ها برای استفاده از سرویس های مجاز مدارس از طریق مدیر مدرسه و با ارسال نامه كتبی اقدام كنند و در مورد هر گونه قرارداد خارج از مدرسه مسئولیت با خانواده خواهد بود.
رئیس انجمن اولیای استان مازندران گفت: تمامی مدیران مدارس موظف هستند كه فرم درخواست و یا عدم درخواست سرویس مدرسه را به دانش آموز و والدین در زمان ثبت نام تحویل دهند.
یزدانیان با بیان اینكه سال تحصیلی گذشته 6 هزار و 800 دستگاه خودرو سرویس مجاز مدرسه از انواع اتوبوس ، مینی بوس ، ون و سواری برای جابه جایی دانش آموزان فراهم شد، گفت: برای تامین سرویس های مجاز مدرسه هیچگونه مشكلی وجود ندارد.
** مشكلی چند وجهی
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مازندران گفت: مساله استفاده نكردن والدین و دانش آموزان از سرویس مدارس چند وجهی بوده كه عمده آن دلیل فرهنگی و ساختاری است.
یزدانیان از عمده موارد فرهنگی به عدم اعتماد و راستی آزمایی خانواده ها نسبت به رانندگان و مجموعه مدیریتی و نظارتی سرویس مدارس اشاره كرد و افزود: با توجه به اینكه سال های اخیر فیلتر ها و پایش های مستمر و قوی برای نظارت بر عملكرد سرویس های مدارس و ایجاد فضای امن برای دانش آموزان شده است، اما هنوز والدین به این باور و اعتماد نرسیده اند.
وی علت این موضوع را در كم كاری مدارس و شهرداری ها و شركت های تامین كننده سرویس مدارس دانست كه اطلاعات كافی در اختیار خانواده ها قرار نداده اند تا خانواده ها به سطح قابل قبولی برای امنیت فرزندانشان در سرویس مدارس دست یابند.
یزدانیان به مشكلات ساختاری نیز اشاره كرد و گفت: قطع بودن سامانه های ثبت نام سرویس مدارس و كلافگی والدین از پیگیری، از جمله مشكلات ساختاری امتناع والدین از ثبت نام در سرویس مدارس است.
وی همچنین به كمبود خودرو در بسیاری از نقاط اشاره كرد و افزود: عمده دلیل این موضوع هزینه استهلاك بالای خودروها و درآمد پایین برای رانندگان از قبول سرویس مدارس است كه برای آنان نمی صرفد.
یزدانیان اظهار داشت: فقدان حضور یك شركت متمركز برای مدیریت و تامین خودروها از دیگر مشكلات ساختاری در این حوزه است.
وی سختگیری های مختلف را كه منجر به ریزش بیش از 50 درصد رانندگان در مراحل تعیین صلاحیت می شود، از دیگر مشكلات برشمرد كه آموزش و پرورش و مدارس را با كمبود سرویس مدارس مواتجه می كند .
تا كنون در استان مازندران تنها یك هزار و 291 دانش آموز پس از گذشت حدود یك هفته از آغاز ماه مهر برای سرویس مدارس ثبت نام كردند .
ظرفیت خودرویی تعیین شده نیز در حال حاضر یك هزار و 108خودرو شامل سواری ، ون و مینی بوس است كه ظرفیت حمل حدود پنج هزار دانش آموز را دارند كه به گفته یزدانیان با ثبت نام بیشتر دانش آموزان می توان این ظرفیت را تا حدودی افزایش داد.
كاهش تراكم خودروها و آلودگی هوا بویژه در محدوده مدارس، ضرورت استقلال شخصیت و بلوغ فكری كودكان با پیاده روی به مدرسه و همچنین لزوم افزایش تحرك فیزیكی و مقابله با چاقی كودكان و غیره از جمله عواملی هستند كه توجه به انتخاب شیوه سفرهای تحصیلی كودكان را اجتناب ناپذیر می سازد.
7335/1654
ساری - ایرنا - گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی در كنار شور و حال مضاعف اعطایی به جامعه؛ به واسطه جا به جایی دانش آموزان به مدرسه رهاوردی چون افزایش ازدحام خودروها در خیابان ها دارد كه نتیجه تك سرنشینی و لوكس سواری دانش آموزان و جا به جایی آنان توسط والدین است.