به گزارش روز سهشنبه ايرنا، يوهان ون زيل گفت: اگر درزمينهٔ انتقال تجهيزات فني از اروپا به انگليس براثر برگزيت اختلالي به وجود آيد بايستي موقتاً كارخانه خود را تعطيل، تا براي آن تدبير كنيم.
وي هشدار داد كه هرگونه تغيير در فراينديهاي لجستيكي منجر به افزايش قيمتها، كاهش رقابتپذيري و شايد قطع همكاريهاي تجاري با انگليس شود.
پيشازاين شركت خودروسازي بي.ام.دبيلو نيز گفته بود كه از ترس سناريوي عدم دستيابي به توافق ميان انگليس و اتحاديه اروپا، تصميم گرفته است تا فعاليت يكي از كارخانههاي توليدي خود را در اين كشور به حالت تعليق درآورد.
بر اساس اعلام اين شركت، كارخانه توليد خودروي «بي ام دبليو ميني» در شهر آكسفورد قرار است از يكم آوريل سال آينده (12 فروردين 1398) يعني درست يك روز پس از خروج رسمي انگليس از اتحاديه اروپا دستكم يك ماه تعطيل شود.
سخنگوي شركت بي.ام.دبليو دراينباره اظهار داشت كه اين شركت برنامه تعميرات كارخانه آكسفورد را به ماه آوريل سال آينده موكول كرده تا در صورت عدم حصول توافق برگزيت، اختلال در فرايند توليد خودرو به حداقل برسد.
پيش از برگزاري همهپرسي برگزيت در سال 2016، شخصيتهاي برجسته طرفدار خروج انگليس اتحاديه اروپا با استناد به پشتوانه غولهاي خودروسازي در اين كشور ادعا ميكردند كه دستيابي به توافق با اتحاديه اروپا اجتنابناپذير است.
ديويد ديويس وزير پيشين برگزيت نيز گفته بود كه بازار انگليس براي اتحاديه اروپا جذابيت زيادي دارد. او پيش از برگزاري همهپرسي برگزيت در اظهارنظري گفته بود: تنها ظرف چند دقيقه از رأي مردم به خروج از اتحاديه اروپا، رئيسان شركتهاي بنز، بي.ام.دبليو، فولكسواگن و آئودي از آنگلا مركل صدراعظم آلمان تقاضا خواهند كرد كه موانع بر سر راه تجارت با انگليس را بردارد.
بااينحال، تصميم اخير «تويوتا» و «بي ام دبليو» نشان ميدهد كه تا چه اندازه پيامدهاي ناشي از عدم دستيابي به توافق برگزيت براي شركتهاي بزرگ خودروسازي در انگليس پرهزينه و نگرانكننده است.
پيشازاين مايكل هاوز رئيس اجرايي انجمن توليدكنندگان و معاملهكنندگان خودرو انگليس هشدار داده بود كه خروج اين كشور از اتحاديه اروپا سبب كاهش سرمايهگذاري در اين حوزه شده و زمان براي جبران آن در حال از دست رفتن است.
اين فعال تجاري عنوان كرد: خودروسازان به فرايند موسوم به 'تحويل بهموقع' وابسته هستند؛ اين امر بدين معناست كه قطعات توليد خودرو ظرف چند ساعت پيش از نياز خط توليد از اروپا حمل ميشوند. اما اكنون پيامهاي ضدونقيضي به گوش ميرسد كه برخلاف منافع صنعت خودروسازي به شمار ميرود.
هاوز به دولت انگليس هشدار داد: 'اگر نتوانيم از غبار ابهامات (برگزيت) بهسلامت عبور كنيم، تلفات زيادي ميدهيم.'
تازهترين گزارش انجمن توليدكنندگان و معاملهكنندگان خودرو انگليس نشان ميدهد در صورتي اين كشور با اتحاديه اروپا به توافق برگزيت نرسد، قيمتهاي خودرو در انگليس افزايش قابلملاحظه اي خواهد داشت.
رئيس صندوق بينالمللي پول (IMF) نيز در تازهترين گزارش خود تصوير نگرانكنندهاي از پيامدهاي منفي خروج انگليس از اتحاديه اروپا ارائه و هشدار داد كه برگزيت براي انگليس ازهرجهت پرهزينه است.
انگليس قصد دارد تا فروردين سال آينده از اتحاديه اروپا بهصورت رسمي خارج شود و فرصت زيادي براي دستيابي به توافق برگزيت و تصويب آن در پارلمان انگليس و اروپا نمانده است. بااينحال، مخالفت اتحاديه اروپا با طرح پيشنهادي دولت انگليس براي خروج از اين اتحاديه، مذاكرات برگزيت را به بنبست كشانده است.
اروپام ** هـ ن **1908
لندن – ايرنا – مدير اجرايي غول خودروسازي 'تويوتا' هشدار داد درصورتيكه انگليس و اتحاديه اروپا به توافق برگزيت دست پيدا نكنند، كارخانه اين شركت در انگليس واقع در منطقه دربي شاير با نزديك به 600 نيروي كار بهاجبار متوقف خواهد شد.