۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۶
کد خبر: 83053127
T T
۰ نفر
امكانات درماني لازم براي زائران اربعين فراهم شده است

قصرشيرين - ايرنا - رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه از آمادگي بخش هاي مختلف بهداشت و درمان استان براي ارائه خدمت به زائران اربعين حسيني خبر داد و گفت: امكانات بهداشتي و درماني لازم براي زائران اربعين فراهم شده است.

محمودرضا مرادي روز چهارشنبه در حاشيه برگزاري جلسه كميته بهداشت و درمان اربعين حسيني در قصرشيرين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: با توجه به در پيش بودن راهپيمايي بزرگ اربعين حسيني با هدف خدمت به زائراني كه از مرز خسروي و مسير كرمانشاه و قصرشيرين به عتبات عاليات تردد مي كنند تمام امكانات درماني مورد نياز پيش بيني شده است.
وي اظهار داشت: تمام نيازمندي ها و مقدمات كار در بخش هاي مختلف از جمله فوريت هاي پزشكي، بهداشت، درمان، نظارت بر غذا و پشتيباني هاي بيمارستاني با هدف ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعين بررسي و نياز سنجي شد تا در راستاي رفع مشكلات فراروي گام برداريم.
وي بيان كرد: در صورت بازگشايي مرز خسروي و تردد زائران از اين مرز، خدمات رساني مورد نياز متناسب با جمعيت انجام مي شود و پيش بيني هاي لازم در اين خصوص صورت گرفته است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه، كمبود منابع مالي را از جمله مشكلات فراروي حوزه بهداشت و درمان اعلام كرد و گفت: با برآورد صورت گرفته براي خدمت رساني به زائران حسيني، نيازمند 17 ميليارد تومان اعتبار هستيم كه فعلا آن را از منابع دانشگاه تامين كرده ايم و لازم است در اين زمينه كمك هاي بيشتري شود.
مرادي اضافه كرد كه در طول مسير تردد زائران از كنگاور تا خسروي، پيش بيني هاي لازم براي استقرار امكانات بهداشتي و درماني صورت گرفته و قرار است در اين مسير 100 دستگاه آمبولانس و تعدادي اتوبوس آمبولانس استقرار يابد و پايگاه هاي اورژانس نيز مستقر شوند كه جانمايي هاي لازم در اين زمينه نيز صورت گرفته است.
وي از استقرار سه بيمارستان صحرايي شامل 2 بيمارستان در خسروي و قصرشيرين و يك بيمارستان در سرپل ذهاب خبر داد و گفت: علاوه بر اين، بيمارستان هاي استان نيز در حالت آماده باش هستند و 40 درصد تخت هاي بيمارستاني براي ايام اربعين نيز خالي خواهند بود.
او در خصوص تامين نيروهاي درماني عنوان كرد كه از نيروهاي داخل استان و همچنين نيروهاي داوطلب با برنامه ريزي هاي لازم استفاده مي شود كه پيش بيني هاي لازم نيز در اين زمينه صورت گرفته تا مشكلي براي ارائه خدمت به زائران نداشته باشيم.
با توجه به حضور بيش از 2 ميليون زائر ايراني در مراسم اربعين، در صورت بازگشايي مرز خسروي پيش بيني مي شود بيش از 500 هزار زائر بتوانند از اين طريق اين مرز رسمي به عتبات عاليات سفر كنند.
شهرستان قصرشيرين داراي 14 واحد اقامتي شامل هتل و مهمانپذير درجه يك تا سه با 322 اتاق و يك هزار و 200 تخت است كه بيشتر اين اماكن در اوايل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عاليات در مسير تردد خود به عراق يك شب را در اين منطقه مرزي اقامت داشته باشد.
مرز خسروي نزديكترين نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمين و سامراست كه اين مرز رسمي تا بغداد پايتخت كشور عراق 190، نجف 380، كربلا 300، كاظمين 203 و تا سامرا 326 كيلومتر فاصله دارد.
عمليات ساخت پايانه بين المللي مرز خسروي از سال 77 در نقطه صفر مرزي آغاز شد و اين مجموعه در سال 81 با 75 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري رسيد.
قصرشيرين با 27 هزار تن جمعيت در غرب كرمانشاه، بيش از 186 كيلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد اين مرزهاي طولاني 2 مرز رسمي خسروي و پرويزخان قرار دارد كه اولي هم مرز با حوزه حكومت مركزي (بخش عربي) و دومي هم مرز با اقليم كردستان عراق است.
مرز خسروي در 20 كيلومتري شهر قصرشيرين واقع شده است.
طبق تقويم رسمي كشورمان، اربعين حسيني روز سه شنبه هشتم آبان مصادف با 20 صفر است.
7079/3012/3033