۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83053228
T T
۰ نفر

تغيير طعم آب شرب بجنورد و گلايه مندي شهروندان

۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83053228
تغيير طعم آب شرب بجنورد و گلايه مندي شهروندان

بجنورد- ايرنا- تغيير كيفيت آب آشاميدني در بجنورد همانند سال 95، سبب گلايه شهروندان شده و اين وضعيت چند وقتي است كه نگراني مردم برخي مناطق اين شهر 210 هزار نفري را در پي داشته است.

به گزارش ايرنا، شهروندان بجنورد مي گويند كه تغيير مزه و بوي آب، آنان را عاصي كرده است و در اين مدت مجبور به خريد آب معدني و يا آب تصفيه شده هستند.
يك شهروند بجنوردي كيفيت پايين آب را غيرقابل تحمل عنوان كرد و گفت: 2 سال قبل هم در فصل پاييز، مزه و بوي آب تغيير پيدا كرد و اكنون نيز همان مشكل تكرار شده است.
جواد روحاني افزود: آب، بوي فاضلاب مي دهد، ما مجبور شديم از آب بسته بندي استفاده كنيم.
يك شهروند ديگر كه در شهرك شاهد سكونت دارد بشدت از پايين آمدن كيفيت آب انتقاد كرد و گفت: از دو هفته گذشته، آب شهر لاي و بي كيفيت شده است و نمي توان براي آشاميدن و يا پخت و پز از آن استفاده كرد.
سيف الله درخشان اظهار داشت: بعضا از بش قارداش آب آشاميدني را تامين مي كنم اما اين اقدام براي ما هر روز ميسر نيست، تا كي مردم بجنورد بايد متحمل اين وضعيت باشند، و كيفيت پايين آب را تحمل كنند.
يك شهروند ديگر نيز در اين باره گفت: آب شير را كه باز مي كني، بوي فاضلاب مي دهد، لاي و بي كيفت است، به هيچ عنوان قابل آشاميدن نيست و نمي توان حتي جرعه اي از آن را استفاده كرد.
زهرا محمدي اظهار داشت: چند وقتي است كه آب بسته بندي و يا آب تصفيه شده خريداري مي كنم.
وي با بيان اينكه اين روزها بو و طعم آب به حدي نامطبوع است كه مجبور به تهيه آب تصفيه شده و يا آب معدني هستيم افزود: بو و طعم نامطبوع آب در طول سال وجود دارد اما اين روزها بيشتر شده است.
اين شهروند گفت: اين مشكل بعضا حتي پس از جوشيدن و در چايي هم محسوس است و هميشه مورد انتقاد ميهماناني است كه از ساير شهرها داريم.

* مشكل از تغيير دماي هوا است
مدير عامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالي در اين زمينه با بيان اينكه علت اصلي تغيير كيفيت آب شهر بجنورد، سرد شدن هوا و تغيير دماي آب سد شيرين دره است گفت: با سرد شدن هوا، شاهد پديده وارونگي در مخزن سد هستيم و در اين پديده به علت جريان همرفتي، آب از لايه هاي پايين مخزن به سمت سطح جريان پيدا مي كند.
غلامحسين ساقي اظهار داشت: سد شيرين دره در ابتدا با رويكرد تامين آب كشاورزي اجرا شد اما بعدها، تامين آب آشاميدن شهر بجنورد از اين سد در دستور كار قرار گرفت و به اين شهر منتقل شد.
وي با بيان اينكه محل برداشت آب از سد شيرين دره در سطح پايين مخزن قرار دارد افزود: در سال هاي ابتدايي، كيفيت آب سد مشكلي نداشت اما با مرور زمان كه با ورود سيلاب، رسوب گذاري در مخزن سد زياد شده، سطح گل و لاي در اين درياچه بالا آمده و سطح برداشت آب به گل و لاي نزديك تر شده و مشكل تغيير كيفيت آب رخ داده است.
وي در باره پديده وارونگي در مخزن سد تصريح كرد: در فصل پاييز و با سرد شدن هوا، جريان همرفتي در مخزن سد ايجاد و اين امر سبب مي شود آب سطح پايين كه به گل و لاي نزديك تر است به بالا جريان پيدا كند، علاوه بر اين، آبي كه در سطح پايين مخزن سد قرار دارد، اكسيژن كمتري دارد و از اين رو كيفيت آن براي آشاميدن كمتر بوده و ممكن است خوشايند ذائقه شهروندان نباشد.
ساقي گفت: در اين باره شركت آب منطقه اي استان تلاش دارد تا با ايجاد آبگير سطحي در سد شيرين دره، آب مورد نياز شهروندان از سطح سد كه كيفيت بهتري دارد برداشت شود.

* آب بي كيفيت در مدار نيست
مدير عامل شركت آب وفاضلاب خراسان شمالي گفت: مشكل كيفيت آب آشاميدني در هيچ كدام از شهرهاي استان وجود ندارد و آب با كيفيت مطلوب وارد مدار مشتركان مي شود.
ساقي اظهار داشت: كرد: ما ادعا نداريم كه تمام آبي كه به مشتركان تحويل داده مي شود داراي طعم و گوارايي يكساني است اما آبي كه در شبكه هاي شهرهاي استان جاري است، كيفيت مطلوبي دارد و سالم است.

*فرسودگي شبكه يك علت كاهش كيفيت آب
مديرعامل شركت آب وفاضلاب خراسان شمالي با اشاره به اينكه فرسودگي شبكه ها هم مي تواند سبب تغيير كيفيت آب شود گفت: زنگ زدگي لوله هاي گالوانيزه سبب مي شود تا مواد حاصل از زنگ زدگي وارد آب شبكه شود و كيفيت آب را تحت شعاع قرار دهد.

* پول باشد، آبگير امسال بهره برداري مي شود
معاون طرح و توسعه شركت آب منطقه اي خراسان شمالي در باره اجراي آبگير شناور در سد شيرين دره گفت: تكميل اين طرح 25 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه در صورت تخصيص اين ميزان اعتبار، امسال آماده بهره برداري مي شود.
سيدعقيل مرتضوي اظهار داشت: اجراي خط انتقال اين طرح اكنون حدود 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي افزود: اجراي طرح آبگير سطحي 350 ميليارد ريال اعتبار دارد.
شهر بجنورد، مركز خراسان شمالي 210 هزار نفر جمعيت دارد كه تمام مناطق آن، جز منطقه شمال، تحت پوشش طرح آبرساني آب سد شيرين دره هستند.
رينگ شمالي بجنورد براي تكميل انتقال آب سد شيرين دره به بجنورد توسط شركت آب منطقه اي استان در حال اجرا است.
7185/ 6042