رسوب سد شیرین دره مزه آب آشامیدنی بجنورد را تغییر داده است

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: عمق دریاچه سد شیرین دره موجب رسوبگذاری زیاد در این سد شده که این وضعیت مزه آب آشامیدنی شهروندان بجنوردی را تغییر داده است.

غلامحسن ساقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  افزایش رسوبگذاری و تخلیه کم آن موجب وارونگی آب در این سد شده  که بوی بد آب مصرفی شهروندان هم به همین علت است.

وی گفت: معمولا تامین آب آشامیدنی و بهداشت با استفاده از آب های سطحی و یا منابع زیرزمینی تامین می شود  که در صورت استفاده از منابع زیرزمینی این آب  ها از یک فیلتر طبیعی عبور می کنند و کمتر تحت تاثیر عوامل بیرونی نیز قرار می گیرند.

وی با بیان این که آب آشامیدنی شهرهای بجنوردٰ شیروان و اسفراین از سدهای استان و آب های سطحی تامین می شود افزود: آب های سطحی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند و ممکن است بو و مزه آن ها تغییر کند.

وی از آب های سطحی به عنوان ظرفتیی یاد کرد که باید از آن ها بیشتر استفاده شود و گفت: استفاده از آب های سطحی مورد تاکید است و برای همین از آب سد ها برای تامین آب شرب استفاده می شود.

ساقی خاطرنشان کرد: وارونگی در دو مقطع زمانی که فصل گرم و سرد تغییر می کند اتفاق می افتد  و در دریاچه سدها لبه های حرارتی شکل می گیرد که آب دریافتی از سد را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب بالا آمدن رسوب می شود و در سد شیرین دره این موضوع نسبت به دو سد بارزو و بیدواز حادتر است.

وی اظهار داشت: شاید دلیل این موضوع به عمق دریاچه مربوط شود و این که میزان تخلیه رسوب به اندازه ای نیست که لایه های بی هوازی را که در کف دریاچه شکل گرفته از  محیط خارج کند و بر همین اساس طعم و بو را که از عوامل مطلوبیت است آب تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان این که تصفیه خانه ها نمی توانند طعم و بو را حذف کنند افزود: این کار با تزریق  کربن فعال و یا داشتن لایه های کربن فعال ممکن می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطر نشان کرد: بر همین اساس هم اکنون نیز برای رفع بوی بد آبٰ، شرکت آب و فاضلاب با تزریق کربن فعال، شست و شوی خطوط در ته خط لوله ها، کاهش زمان مصرف در مخازن آب و مدیریت زمان باقی ماندن آب در مخازن برای رفع بوی بد آب اقدام کرده است.

ساقی افزود: درست است گه آب بجنورد مطلوبیت ندارد امابه لحاظ استاندارد ها مشکل خاصی ندارد و مردم از آب بدون دغدغه استفاده کنند.  

وی گفت: حسن استفاده از آب سد شیرین دره این است که هم اکنون به لحاظ کمیت مشکل خاصی در تامین آب نداریم و بخش عمده ای از شهر بجنورد توسط آب سد شیرین دره مشروب می شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.  

شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی با دارا بودن ۲۲۸ هزار و ۹۳۱ نفر جمعیت در شمالشرق کشور قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha