۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۵
کد خبر: 83054619
T T
۰ نفر
چاره ای جز تامین آب شیرین از محل دریا نداریم

تهران- ایرنا- معاون راهبری و نظارت بهره برداری شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور گفت: با وضعیت كنونی خشكسالی و تغییر اقلیم موجود، چاره ای جز رفتن به سمت تامین آب شیرین از محل آب دریا نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمك زدایی آب با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی در صنعت آب، روز پنجشنبه در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران برگزار شد.
حمیدرضا كشفی معاون راهبری و نظارت بهره برداری شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور در این نشست گفت: تا افق سال 1400 تامین 600 هزار مترمكعب آب در شبانه روز را در برنامه داریم.
وی ادامه داد: مطالعاتی كه وزارت نیرو و شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور در این زمینه انجام داده، به تصویب رسیده و ابلاغ شده این است كه در فاز اول، آب مورد نیاز حاشیه یكصد كیلومتری جنوب كشور در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر باید به طور كامل از آب دریا تامین شود و از آبهای درون سرزمینی رفع نیاز شود.
معاون راهبری و نظارت بهره برداری شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور با اشاره به اینكه طبق برنامه ریزی انجام شده می‌بایست در آینده 2 میلیون مترمكعب در شبانه روز آب‌شیرین كن داشته باشیم، اضافه كرد: هم اكنون 400 هزار مترمكعب آب شیرین كن درحال ساخت و بهره برداری داریم و درصددیم در 2 فاز با تامین 300 هزار متر مكعب آب در شبانه روز بتوانیم به اهداف مورداشاره دست یابیم.
كشفی خاطرنشان كرد: نقطه عطف ما این است كه دولت بتواند اعتبارات كافی را در ردیف خرید تضمینی آب و پساب در نظر بگیرد، تا سرمایه گذارانی كه به وزارت نیرو اعتماد كرده و در حال سرمایه گذاری هستند، بتوانند مطالباتشان را از محل خرید تضمین آب پساب دریافت كنند.

** تامین 30 درصد از آب مورد نیاز شهرهای ساحلی همجوار
احمد سیاحی، مدیركل دفتر تحقیقات، توسعه فن آوری و ارتباط با صنعت آبفای كشور نیز در این نشست گفت: بر اساس قانون وزارت نیرو باید 30 درصد از آب مورد نیاز شهرهای ساحلی همجوار با خلیج فارس و دریای عمان را از طریق آب شیرین‌كن تامین كند.
وی ادامه داد: بر اساس این قانون، باید حداقل 70 درصد تجهیزات آب شیرین‌كن‌ها و انتقال دانش و فناوری آن به شركت‌های داخلی انجام شود كه البته با وجود كارهای زیادی كه در این باره انجام شده كماكان از برنامه عقب هستیم.
سیاحی با بیان اینكه بیش از یك سال از اجرای برنامه ششم گذشته اما برنامه عملیاتی در این زمینه تدوین نشده است، ادامه داد: در نشست‌های گذشته نحوه تامین آب شرب و صنعت در عمق 100 كیلومتری دریای جنوب انجام شده است، در این نشست باید بتوانیم برنامه زمان‌بندی عملیاتی را داشته باشیم تا نقشه راه تدوین شود.
وی تصریح كرد: عزم دولت در این زمینه جدی است و با توجه به تخصیص عمده منابع برای این طرح و حمایت جدی از تولیدكنندگان تجهیزات و كالاها بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی در این طرح نهایت همكاری را داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب دیروز (چهارشنبه) با حضور «رضا اردكانیان» وزیر نیرو و مشاركت 244 شركت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بكار كرد.
در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب 244 شركت داخلی و خارجی حضور پیدا كرده‌اند كه از این تعداد 216 شركت از داخل كشور و 28 شركت خارجی هستند.
این رویداد بین‌المللی از امروز به مدت چهار روز در فضایی به وسعت 21 هزار مترمربع دایر خواهد بود كه در این دوره آخرین دستاوردهای صنعت آب و تاسیسات فاضلاب شامل لوله واتصالات، سامانه‌های تصفیه، فیلتراسیون و نمك‌زدایی آب، شیرآلات، سامانه‌های اتوماسیون، ابزارهای دقیق، سیستم اندازه‌گیری و تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات صنعتی در معرض دید صنعتگران و بازدیدكنندگان قرار خواهد گرفت.
نمایندگان 12 كشور خارجی شامل كشورهای ایتالیا، چین، آلمان، اتریش، تركیه، دانمارك، اسپانیا، هلند، انگلستان، یونان، آمریكا و فرانسه در این دوره از نمایشگاه حاضر هستند كه كشورهای آلمان، چین و تركیه به صورت ویژه (پاویون اختصاصی) در این دوره حضور دارند.
هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه، كاهش تصدی‌گری دولت و سپردن حوزه‌های تخصصی به بخش خصوصی ذكر شده است این امر در راستای توجه ویژه دولت تدبیر و امید به فعالان بخش خصوصی است.
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات و فاضلاب همه روزه از 9 صبح تا 17 عصر میزبان متخصصات صنعت آب و فاضلاب است.
اقتصام*9189*2025
۰ نفر