۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 83055701
T T
۰ نفر

مرمت برج و باروي شهر تاريخي توس آغاز شد

۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 83055701
مرمت برج و باروي شهر تاريخي توس آغاز شد

مشهد- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: عمليات مرمت برج و باروي شهر تاريخي توس در وسعت هفت هزار مترمربع آغاز شد.

ابوالفضل مكرمي فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ارتفاع برج اصلي شهر تاريخي توس را 9 متر و عرض آن را شش متر ذكر و بيان كرد: شهر تاريخي توس داراي 106 نيم برج، چهار دروازنه شامل رودبار، مرو، نيشابور و رزان و وسعت منطقه آن هفت هزار مترمربع است.
وي اعتبار در نظر گرفته شده براي مرحله نخست مرمت برج و باروي اين شهر تاريخي را 16 ميليارد ريال اعلام و بيان كرد: در سفر اخير رئيس جمهوري به خراسان رضوي 90 ميليارد ريال براي اجراي اين پروژه منظور شد. در اين چارچوب از امسال به مدت سه سال و هر سال 30 ميليارد ريال از اين حجم اعتبار اختصاص مي يابد و به فراخور تخصيص اعتبار عمليات مرمت انجام مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي افزود: اجراي اين پروژه با هدف بازگرداندن عظمت و شكوه شهر تاريخي توس و معرفي بيش از پيش آن به عنوان يك جاذبه معماري و فرهنگي مشهد صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: با برنامه ريزي صورت گرفته عمليات مرمت و احياي برج و باروي شهر تاريخي توس ظرف سه سال آينده طبق برنامه انجام مي شود و توقفي در پروژه رخ نخواهد داد.
شهر تاريخي توس با محوطه 360 هكتاري در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
منطقه توس در سده دوم هجري مجموعه‌ اي ‌از آباديهايي همچون نوقان، سناباد و توس بود كه اين آخري آبادترين آنها محسوب مي شد. امروز همه آن آباديها درون شهر مشهد قرار دارند. پس از شهادت امام رضا(ع) در خراسان تاريخدانان محل دفن پيكر مطهر و حرم ايشان را 'ارض توس' عنوان كردند.
توس در زمان حمله مغول ويران اما پس از مدتي تجديد عمارت و چند مرتبه مقر فرمانروايان مغول شد. بازسازي عمارت قلعه توس پس از فوت تيمور صورت گرفت. در دوره‌ هاي بعد نام توس را با نام مشهد يكجا مي‌ بردند اما مشهد به تدريج به واسطه اهميت مذهبي شهر توس را تحت‌ الشعاع خود قرار داد و پايتخت خراسان شناخته شد.
توس تا بهمن ۱۳۹۱ يكي از روستاهاي تابع مشهد شناخته مي ‌شد اما با تاييد شوراي عالي معماري و شهرسازي اين روستاي تاريخي كه مقبره حكيم ابوالقاسم فردوسي در جوار آن قرار دارد به عنوان يك محدوده منفصل شهري به شهرداري مشهد واگذار شد. هم اكنون توس زير نظر شهرداري منطقه دوازدهم مشهد اداره مي‌ شود.
خراسان رضوي هزار و 540 اثر، بنا، محوطه و تپه تاريخي و ميراث معنوي ثبت شده در فهرست آثار ملي ايران دارد.
7496/1858