۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83056168
T T
۰ نفر
10 هزار فعال صنايع دستي در سيستان و بلوچستان شناسايي شدند

زاهدان - ايرنا - مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان گفت: تاكنون 10 هزار فعال حوزه صنايع دستي در اين استان شناسايي شده اند.

عليرضا جلالزايي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: براي نخستين بار طرح شناسايي و بيمه صنعتگران كشور به دستور معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به صورت پايلوت از شهريور ماه در سيستان و بلوچستان آغاز شده است.
وي افزود: با شناسنامه دار شدن فعالان حوزه صنايع دستي سيستان و بلوچستان ديگر محصولات دست ساخته اين افراد به قيمت ارزان به دست دلالان نمي رسد و آنان مي توانند در نمايشگاههاي مختلف داخلي و خارجي شركت و آثار خود را به نمايش بگذارند.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان سوزن دوزي، سكه دوزي و حصير بافي بلوچستان، سفال كلپورگان سراوان، سفال هلونچكان نيكشهر، سفال كوهميتك سرباز، خُلَك بافي، گليم بافي، سياه دوزي، صنايع دستي دريايي، پارچه بافي سنتي(جومه بافي)، كارت بافي(نوار بافي) تسبيح سازي، زيورآلات سنتي، خامه دوزي سيستان، لباس هاي محلي، يزدبافي و آهنگري را از جمله رشته هاي صنايع دستي استان ذكر كرد.
وي از برگزاري نهمين نمايشگاه صنايع دستي سيستان و بلوچستان در زاهدان خبر داد و افزود: اين نمايشگاه 28 آبان به مدت پنج روز در محل نمايشگاههاي بين المللي زاهدان گشايش مي يابد.
جلالزايي اضافه كرد: امسال 160 غرفه براي عرضه محصولات حوزه صنايع دستي سيستان و بلوچستان و حدود 6 سياه چادر در اين نمايشگاه پيش بيني شده است.
به گزارش ايرنا صنايع دستي يا صنعت دست در زمره خلاقيت و هنر قرار دارد و آنچنان كه گفته شده ربط دادن كار ذهن به امور دستي نوعي بي مهري محسوب مي شود زيرا فعاليت صنايع دستي در هر ديار نشاندهنده خلاقيت و هنر ذهني مردم آن منطقه است.
صنايع دستي نمودي از نوع زندگي و فرهنگ هر جامعه است كه عموما بسياري از اين نوع فعاليت ها دست به دست از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته است.
از آنجاييكه صنايع دستي در نگاهي اساسي رنگ و بويي قومي و منطقه اي دارد، مواد اوليه ساخت آن نيز بيشتر مواد موجود در طبيعت اطراف است.
سيستان و بلوچستان با تنوع جغرافيايي خاص و كثرت اقوام و مذاهب، نمود زيبايي از گنج هاي صنايع دستي است به طوري كه شمال آن با آب و هواي گرم و خشك، مركز با كوهستاني بودن و مناطق جنوبي استان با توجه به گرما و شرجي هوا هر يك صنايع دستي مخصوص خود را دارند.
7316**3213