۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 83057407
T T
۰ نفر
سیستان و بلوچستان توانایی تامین گوشت مورد نیاز كشور را دارد

زاهدان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی توانایی تامین گوشت قرمز مورد نیاز كشور را دارد به طوری كه هیچ استانی از این ظرفیت برخوردار نیست.

به گزارش ایرنا آیت الله عباسعلی سلیمانی روز یكشنبه در دیدار با مدیر كل و كاركنان دامپزشكی سیستان و بلوچستان با تبریك هفته دامپزشكی اظهار داشت: می توان از ظرفیت این استان مرزی كه رهبر معظم انقلاب نیز بر توانمندی آن در تامین گوشت مورد نیاز كشور تاكید فرمودند به نفع منافع ملی بهره گرفت به طوری كه دیگر نیازی به واردات گوشت از برزیل نیست.
امام جمعه زاهدان با بیان اینكه سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در واردات دام و قرنطینه و كشتار آنها در كشتارگاههای موجود دارد افزود: متاسفانه به دلیل عدم بكاری گیری برخی از ظرفیت های استان در زمینه گوشت بسیاری از كشتارگاهها با برخورداری از مدرن ترین امكانات تعطیل یا با ظرفیت اندك مشغول فعالیت هستند.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: وظیفه مسئولان استانی است كه با توافق مسئولان كشوری بسیاری از قابلیت های این نقطه از ایران اسلامی را در این زمینه احیا كنند تا شاهد تحول در عرصه رونق منطقه و تامین نیاز كشور باشیم.
آیت الله سلیمانی تصریح كرد: توسعه سیستان و بلوچستان و بهره برداری از توانمندی ها و ظرفیت های فراوان آن نیازمند حركت جدی و برداشتن گام های بلند است.
امام جمعه زاهدان با قدردانی از دامپزشكان سیستان و بلوچستان گفت: دامپزشكی در جامعه از اهمیت بالایی برخوردارند به طوری كه با تامین سلامت دام و تولیدات دامی امنیت غذایی سالم را برای افراد به ارمغان می آورند.
مدیر كل دامپزشكی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست از دامپزشكان به عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی جامعه نام برد و افزود: دامپزشكی كار بسیار مهمی است كه با سلامت و امنیت غذایی عموم جامعه ارتباط دارد.
دكتر مهدی حسینی افزود: تامین سلامت و بهداشت دام از طریق اجرای برنامه های پیشگیری و مبارزه علیه بیماری های دامی، انجام اقدامات لازم در راستای پیشگیری از احتمال سرایت و نفوذ بیماری های واگیر دامی، اجرای برنامه پیشگیری و كنترل بیماری هیا واگیر غیر بومی دامی شایع در استان و كشور های همجوار، شناسایی مناطق آلوده و كانون ها بیماری ها از جمله مهمترین وظایف حوزه دامپزشكی است.
وی با بیان اینكه بارزترین نوع مخاطراتی كه دامپزشكان، كارشناسان و كاردانان این حوزه با آن رو به رو هستند ابتلا به بیماری بروسلوز یا تب مالت است گفت: فعالان این عرصه با وجود شناخت از مشكلات و احتمال ابتلا به بیماری های مشترك، همواره با شوق و اشتیاق سعی در انجام رسالت خطیر خویش در پیشگیری از بیماری ها دارند.
مدیر كل دامپزشكی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به وجود افزون بر 800 عامل بیماری زا مشترك بین انسان و دام مدنظر قرار دادن استراتژیك و برنامه های منظم بهترین و كم هزینه ترین راه حل برای برون رفت از مشكلات احتمالی است.
حسینی با بیان اینكه سیستان و بلوچستان ظرفیت بالایی در تامین گوشت كشور دارد گفت: این نهاد با توجه به ظرفیت های موجود پیگیر اخذ مجوز واردات شتر و شیر آن و دام از طریق دریاست.
معاون و جانشین دادستان عمومی و انقلاب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مقوله های مرز و مسائل عرفی كار دامپزشكی را در این استان با چالش هایی روبه كرده است.
علی‌اكبر صفرزاده از تلاش های دامپزشكی سیستان و بلوچستان در تامین سلامت فرآورده های خام دامی تقدیر كرد.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط اقلیمی و قرار گرفتن در همسایگی افغانستان و پاكستان ظرفیت و توانمندی زیادی در تامین گوشت مورد نیاز كشور را دارد.
7316**3213