۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 83057843
T T
۰ نفر
سالانه 250 میلیون مترمكعب گل و لای وارد سدهای كشور می شود

بجنورد - ایرنا - مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه 250 میلیون مترمكعب رسوب بر اثر سیلاب وارد سدهای كشور می شود.

هوشنگ جزی روز یكشنبه در حاشیه نشست كمیته استانی مدیریت جامع حوزه آبخیز خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: رسوب گذاری سیلاب در مخزن سدها از دغدغه های این حوزه است كه اجرای طرح های آبخیزداری می تواند به كاهش این معضل بینجامد.
وی تصریح كرد: بر این اساس ضروری است به منظور جلوگیری از ورود رسوب رودها به مخازن سدها، اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست سدها شتاب گیرد.
وی خاطرنشان كرد: وارد شدن رسوب به مخزن سد و افزایش گل و لای، علاوه بر پایین آوردن كیفیت آب بخصوص برای مصارف شرب سبب كاهش عمر مفید سدها می شود.
جزی گفت: در این خصوص در سطح 42 میلیون هكتار طرح تعریف شده و مورد موافقت وزارت نیرو نیز قرار گرفته كه درصورت تخصیص اعتبارات لازم، اجرایی می شود.
به گزارش ایرنا، سد شیرین دره خراسان شمالی به لحاظ آورد رسوب و انباشت گل و لای، وضعیت نگران كننده ای در میان سدهای كشور دارد و كارشناسان از كاهش عمر مفید این سد ابراز نگرانی می كنند.

* فرسایش خاك ایران سه برابر میانگین جهانی
جزی گفت: فرسایش خاك در ایران به علت عواملی چون وضعیت اقلیم، استفاده نادرست از زمین و تغییر كاربری زمین، سه برابر متوسط جهانی است.
وی تصریح كرد: در كشور ما میزان فرسایش خاك سالانه، حدود 16.7 تن در هكتار است كه ضروری است در سال های پیش رو اعتبار بیشتری برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص یابد.
جزی با انتقاد از كمی اعتبارات آبخیزداری كشور گفت: نیاز است میان اعتبار بخش سدسازی و اعتبارات آبخیزداری، تعادل وجود داشته باشد.
وی تصریح كرد: البته قانون هم بر این امر تاكید دارد اما اكنون این تعادل وجود ندارد و اعتبارات سدسازی بیشتر از آبخیزداری است.
مدیركل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: انتظار می رود در حوزه سدسازی ها، تعادل لازم برای مدیریت آبخیزداری، اكوسیستم و حقابه ها رعایت شود.
7185/5132
۰ نفر