۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 83058286
T T
۰ نفر
ظرفيت دانش آموزان استعدادهاي درخشان بايد مورد توجه قرار گيرد

قزوين - ايرنا - رييس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان كشور با تاكيد بر استفاده از ظرفيت دانش آموزان استعدادهاي درخشان، گفت: بايد با برنامه ريزي درست و بسترهاي لازم براي اشتغال اين افراد در داخل، از خروج آنها از كشور جلوگيري شود.

به گزارش ايرنا، فاطمه مهاجراني روز دوشنبه در جلسه شوراي معاونان آموزش و پرورش استان قزوين، افزود: مجموعه سمپاد در سال 89 با باشگاه دانش پژوهان جوان ادغام و با تنزل يافتن به مركز، متاسفانه استقلال مالي خود را نيز از دست داد.
وي اضافه كرد: اين موضوع حتي در تعداد مدارس استعدادهاي درخشان نيز تاثير گذاشت تا جايي كه تعداد اين مدارس از 360 مدرسه در سال 88 با رشد 100 درصدي به 700 مدرسه در سال 92 افزايش يافت.
مهاجراني ادامه داد: البته در سال 97 دوباره شاهد سازمان استعدادهاي درخشان با هدف تربيت انسان هاي دوستدار كشور براي آينده مملكت خواهيم بود.
اين مسئول يادآور شد: به منظور رسيدن به اين هدف، برنامه مهارت هاي زندگي در 2 سطح متوسطه اول با تاكيد بر مهارت هاي دست آموزي، هنرهاي دستي، توجه به خود و محيط زيست و در متوسطه دوم نيز با تاكيد بر مهارت هاي همدلي، تربيت انسان هاي سالم و عاشق به كشور اجرا مي شود.
به گفته وي، در قالب اردوهاي جهادي و تاكيد بر شب ماني ها تلاش داريم به استقلال اين دانش آموزان كمك كنيم.
مهاجراني با بيان اينكه در مجموعه كنوني مركز مدارس استعدادهاي درخشان تاكيد بر كيفيت گرايي مدارس شده و به هيچ عنوان مسابقه اي براي مدال آوردن نداريم، خاطرنشان كرد: البته در اين راه بايد به دنبال تقويت كارهاي گروهي در مدارس باشيم.
وي با بيان اينكه در اين زمينه ها كم كاري شده، تاكيد كرد: با احياي سازمان و چارت جديد اميدواريم اين مسايل نيز حل شود.
اين مسئول آموزشي در ادامه به طرح شهاب به عنوان طرح مكمل استعدادهاي درخشان و نه جايگزين آن اشاره و اظهار داشت: اين طرح در هشت محور به كشف و شناسايي استعدادهاي برتر مي پردازد.
مهاجراني در ادامه با اشاره به نقايص و ايرادات آزمون پايه هفتم مدارس سمپاد، افزود: در اين آزمون اگرچه ايرادات واضحي وجود داشت اما در اينكه وجود اين مراكز و مدارس الزامي است شكي نيست و تنها بايد بخشي از آن اصلاح شود.
وي با بيان اينكه برتري علمي ما در جهان نبايد مورد غفلت قرار گيرد، يادآور شد: تاكنون 700 مدال جهاني طلا، نقره و برنز توسط دانش آموزان ايراني كسب شده و اين امتياز كمي نيست.
مهاجراني با اشاره به اينكه نظام نخبگاني جزيي از نظام حاكميتي بوده و به طور حتم بايد در رفع ايرادهاي آن تلاش كرد، گفت: طرح خوارزمي نيز از دستاوردهاي ارزشمند نظام آموزشي بود كه در سال 89 بودجه آن در جاي ديگري راكد ماند اما طرح در جاي ديگري اجرا شد.
مهاجراني در پايان تصريح كرد: در مرحله اول اين مسابقات حدود 90 هزار دانش آموز مدارس كشور شركت كرده و در مرحله دوم 9 هزار و در مرحله بعد نيز از هر رشته 40 نفر انتخاب و به دوره تابستاني مي روند و مدال هاي كشوري هم در همين دوره هاي تابستاني به دست مي آيند.
در ادامه اين نشست از محمد ابراهيم كاتبي و آبتين قاسم پور، 2 دانش آموز قزويني كه به ترتيب موفق به كسب مدال طلاي زيست شناسي و سلول هاي بنيادي در المپياد كشوري شده بودند با حضور خانواده آنها تقدير به عمل آمد.
7388/8054