به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال با استقرار كامل نظام جدید آموزشی 6-3-3، مقطع پیش دانشگاهی حذف و به جای آن پایه ابتدایی 6 ساله، متوسطه اول 3 ساله و متوسطه دوم نیز با استقرار پایه دوازدهم 3 ساله شد.
علاوه بر این در سطح هنرستان فنی و حرفه ای و كار دانش كه در گذشته فاقد پایه پیش دانشگاهی بود نیز پایه دوازدهم مستقر شده و به سه سال متوسطه تبدیل شده است.
از آنجا كه جا به جایی در شاخه های نظری فقط به انتقال از پایه پیش دانشگاهی به پایه دوازدهم خلاصه می شود، تغییر چندانی را شاهد نیستیم اما كمبود فضا در هنرستان ها كه پیش از این نیز با كمبود مواجه بودند و افزودن یك مقطع و چندین هزار دانش آموز نگرانی جدی تری شده است.
بر اساس آمار سازمان نوسازی، سرانه فضای دانش آموزی در كشور اكنون حدود پنج متر مربع است كه با استاندارد 9 متر مربعی فاصله زیادی دارد كه اگر بازنشستگی سالانه مدارس قدیمی را نیز در كنار این آمار قرار دهیم می توان نتیجه گرفت كه حال مدارس ما در حالت عادی نیز غیر عادی و خراب است.
حال استقرار نظام آموزشی جدید و افزایش مقاطع در برخی رشته ها، مدارس كشور از جمله مازندران را با چالش فضای آموزشی مواجه كرده كه پیش قراول آسیب این فشار هنرستان های استان است.
در سال تحصیلی جدید حدود 540 هزار دانش آموز در بیش از چهار هزار مدرسه از پیش دبستانی تا متوسطه دوم در مازندران تحصیل می كنند كه نسبت به سال گذشته افزایش حدود 2 درصدی دارد.
بر اساس آخرین آمار بیش از 16 هزار دانش آموز رشته های فنی به پایه دهم در هنرستان های فنی و حرفه ای و كار و دانش مازندران افزوده شده و تعداد 345 هنرستان مازندران در وضعیتی برای پذیرا شدن پایه دوازدهم و نظام آموزشی جدید به مهر ماه تحصیلی پاگذاشتند كه به گفته مدیران هنرستان ها و مسئولان این حوزه در استان، این مدارس با كمبود و مشكلات جدی رو به رو هستند.
** انباشت دانش آموز و افت تحصیلی
مهسا مرتضوی دانش آموز سال دوم متوسطه می گوید: به خاطر سنگینی فضای كلاس و شلوغی فشار زیادی از لحاظ درسی به بچه ها وارد می شود.
وی افزود: كمتر بودن تعداد كلاس ها از ظرفیت دانش آموزان باعث شده تعداد بیشتر از حد ظرفیت در كلاس ها باشند كه این مساله علاوه بر گرفتن آرامش از بچه ها باعث شده به معلمان هم فشار وارد شود و فرصت رسیدگی به وضغیت درسی همه بچه های كلاس را نداشته باشند و در این میان فشار بیشتری به بچه های درسخوان كلاس وارد می شود و كمبود انگیزه یا تشویق معلم برای آنها خیلی محسوس است.
این دانش آموز گفت: علاوه بر این استفاده از تجهیزات اندك هنرستان برای این حجم دانش آموز كفایت نمی كند و بچه ها با فاصله های زمانی بیشتری و دفعات و ساعات كمتری در هفته امكان استفاده از آزمایشگاه را دارند.
وی این رویه را برای دانش آموزان و روند تحصیلی آنها مضر دانست و افزود: این حجم دانش آموز در یك مدرسه در حالی است كه مدرسه ما فرسوده است و كلاس ها ظرفیت حد استاندارد دانش آموزان را هم ندارند و تمامی این مشكلات موجب افت تحصیلی بسیاری از بچه ها می شود.
** فشردگی فضای آموزشی و كاهش كیفیت آموزش
نرگس پاكزاد مدیر یكی از هنرستان های دخترانه شهرستان ساری هم به خبرنگار ایرنا گفت: فشردگی و كاهش فضای آموزشی برای دانش آموزان آن هم در رشته هایی مانند فنی و حرفه ای كه نیاز به فعالیت و جنب و جوش دارند ، كیفیت خروجی آموزش را كاهش می دهد.
وی هنرستان تحت مدیریت خود را مثال زد و بیان كرد: فلسفه توسعه هنرستان ها، هدایت تحصیلی بچه ها به سمت رشته های كاربردی و افزایش رشته های فنی حرفه ای مهارت آموزی و آموزش عملیاتی به آنان به منظور ورود حرفه ای به جامعه است.
پاكزاد افزود: اما تمامی این اهداف در گرو فراهم سازی زیرساخت های لازم برای این نوع آموزش كاربردی است كه مهم ترین آنها فضای كافی و محیط مناسب تحصیلی و تجهیزات عملی لازم است كه متاسفانه اینها در مازندران فراهم نیست.
این مدیر هنرستان گفت: با این شرایط عملا آموزش محصلان هنرستان به كارآمدی علوم و تربیت فارغ التحصیلانی كاربلد منجر نمی شود و بحث كارشناسی شده چندساله هدایت تحصیلی نیز عملا بی فایده و نتیجه به بن بست كشیده می شود.
** افزایش 35 درصدی دانش آموزان هنرستانها
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم گفت: امسال با استقرار پایه دوازدهم در هنرستانهای فنی و حرفه و كار و دانش، 35 درصد به جمعیت هنرستان های مازندران اضافه شد.
اسفندیار نظری افزود: امسال 45 هزار دانش آموز در سه سطح در هنرستان های مازندران ثبت نام كردند كه بیش از ظرفیت استاندارد این مدارس است.
وی بیان كرد: كمبود ظرفیت فضای آموزشی و تجهیزات در حال حاضر مهم ترین دغدغه هنرستان های مازندران و دانش آموزان در حال تحصیل است.
معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین به ثبت نام 42 درصد از كل دانش آموزان دوره متوسطه دوم در رشته های فنی و حرفه ای و كار و دانش اشاره كرد و گفت: این میزان نشان دهنده حركت بیشتر دانش آموزان به سوی رشته های مهارتی است كه به تبع نیاز به فضا و تجهیزات را الزامی می كند.
نظری اظهار داشت: اكنون به دلیل كمبود فضا در استقرار نظام آموزشی جدید، هنرستان ها با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستند كه منجر به كاهش كیفیت آموزشی می شود اما چاره ای برای آن وجود ندارد.
وی تنها راه حل برای جبران كمبود فضای آموزشی با توجه به شرایط كنونی اقتصادی كشور را پای كار آمدن خیرین دانست و افزود: خیرین در احداث و بازسازی مدارس می توانند نقش اساسی ایفا كنند.
معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین مدیریت صحیح و مناسب مدیران هنرستان ها و مدارس را برای استقرار نظام جدید آموزشی و بهره مندی از تمامی ظرفیت ها ضروری دانست.
توسعه هنرستان ها و تحول در نظام آموزشی كشور و پرورش دانش آموزانی كه علاوه بر فراگیری دروس و علوم نظری به صورت هدایت شده به فراگیری علوم كاربردی می پردازند و نیز تحولات دوره ها و مقاطع تحصیلی شاید بتواند به تحول مثبت نظام آموزشی منجر شود اما مهم ترین پیش نیاز آن شرایط فیزیكی است كه در حال حاضر مازندران هم چون بسیاری از نقاط كشور از كمبود در این زمینه رنج می برد.
آنچه مسلم است در شرایط كنونی و با پیاده سازی برنامه های فعلی آنكه جایش بر روی نیمكت كلاس درس تنگ تر می شود دانش آموزان هستند كه مهم ترین مهره های این برنامه ریزی ها محسوب می شوند.
7335/1654
ساری - ایرنا - كمبود فضای آموزشی در سراسر كشور از جمله مازندران دغدغه ای همیشگی بوده كه امسال با تحولات حوزه آموزشی از جمله استقرار كامل نظام جدید، فشار این كمبود بویژه و بیشتر روی دوش هنرستان ها سنگینی می كند.