به گزارش گروه دانشگاه ايرنا، دانشگاه تربيت مدرس جزو آن دسته مراكز علمي و آموزش عالي كشور به شمار مي رود كه به رغم عمر كوتاه خود در مقايسه با برخي دانشگاه هاي كشور جايگاه هاي برتر علمي و پژوهشي را به خود اختصاص داده است.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1360 با عنوان مدرسه تربيت مدرس تاسيس شد و يك سال پس از آن در برخي رشته هاي علوم انساني دانشجو پذيرفت. مدرسه تربيت مدرس در سال 1365 به دانشگاه تربيت مدرس ارتقا يافت و تغيير نام داد.
در اساسنامه دانشگاه تربيت مدرس، اين دانشگاه به عنوان دانشگاهي پيشرو در آموزش و پژوهش با هدف توليد علم نافع و گسترش مرزهاي دانش و فناوري با مرجعيت علمي و هويت اسلامي و انقلابي معرفي شده است.
تربيت اعضاي هيات علمي و محققان در رشته هاي علمي مورد نياز دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و تحقيقاتي، گسترش تحصيلات عالي، تحول اساسي در آموزش عالي كشور، توسعه و تقويت نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري، افزايش سهم توليدات علمي، توسعه علوم انساني با تأكيد بر مباني اسلامي و نيازهاي ملي و فناوري هاي نوين و كاربردي با تعامل مراكز علمي، منطقه اي و بين المللي از جمله اهداف تعريف شده دانشگاه تربيت مدرس است.
دانشگاه تربيت مدرس با شعار و هدف كيفيت آموزش، كيفيت پژوهش و كيفيت امور دانشجويي و فرهنگي و ارتباطات علمي بين المللي، توانسته رتبه دوم را از نظر توليد علم در ميان دانشگاه هاي كشور از آن خود سازد.
در حال حاضر فعاليت هاي علمي اين دانشگاه با طيفي گسترده از حوزه هاي علوم مختلف در 169 رشته كارشناسي ارشد و 129 رشته دكتري، در قالب 16 دانشكده صورت مي گيرد.
افزون بر اين، دانشگاه تربيت مدرس در راستاي برنامه چشم انداز 20 ساله و ايجاد زيرساخت هاي توسعه علمي و ارتقاي دانشگاه، مجوزهاي لازم براي تأسيس دانشكده هاي جديد و مورد نياز كشور را دريافت كرده است.
دانشگاه تربيت مدرس با حدود 10 هزار دانشجو، داراي 727 عضو هيأت علمي است كه حدود 60 درصد آنها از مرتبه علمي دانشياري و استادي برخوردارند.
دانشگاه تربيت مدرس تاكنون 32 هزار دانش آموخته به جامعه علمي و نيروي انساني كشور تقديم كرده و در حال حاضر نيز 9 هزار و 848 دانشجو در اين دانشگاه تحصيل مي كنند. تربيت مدرس تاكنون 32 هزار و 437 مقاله توليد كرده است.
**جايگاه دانشگاه در كشور
بر اساس تازه ترين آمار نظام رتبه بندي ملي در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه تربيت مدرس پس از دانشگاه تهران رتبه دوم را ميان دانشگاه هاي جامع كشور به خود اختصاص داده است. تربيت مدرس در ميان دانشگاه هاي جامع در زمينه ديپلماسي علمي در رتبه سوم، در خصوص توليد علم فناورانه و نوآورانه در رتبه چهارم، در زمينه كميت توليد علم و نيز كيفيت محتوايي علم در رتبه دوم و در زمينه كيفيت توليد علم در رتبه سوم قرار دارد.
همچنين بر پايه آخرين آمار رتبه بندي دانشگاه هاي كشور در توليد علم در پايگاه ISI كه از طرف پايگاه اسنادي علوم جهان اسلام منتشر شده است، دانشگاه تربيت مدرس رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
همچنين بر پايه گزارش مركز رتبه بندي دانشگاه هاي جهان، دانشگاه تربيت مدرس با 4.71 امتياز رتبه هفتم ملي و رتبه 756 جهاني را ميان دانشگاه هاي جهان كسب كرده است.
** مديريت دانشگاه
دانشگاه تربيت مدرس از زمان تاسيس تاكنون رياست 10 رئيس را در تاريخ فعاليت خود تجربه كرده است. ابراهيم ثنايي نخستين رئيس دانشكده در سال 61 بود كه به مدت يك سال بر صندلي رياست اين دانشگاه تكيه زد.
نجفقلي حبيبي نيز رئيس بعدي دانشگاه تربيت مدرس از سال 62 تا سال 66 بود. خطيب الاسلام صدر نژاد پس از وي يك سال بر صندلي دانشگاه تربيت مدرس نشست تا اينكه در تيرماه 67 مرحوم سيداحمد افتخار حسيني تا آبان 70 رياست دانشگاه را برعهده گرفت.
ميرمهدي سيداصفهاني، عباسعلي تسنيمي، سعيد سمنانيان، فرهاد دانشجو و بيژن رنجبر نيز به ترتيب تا تيرماه 93 رئيس دانشگاه تربيت مدرس بودند.
در حال حاضر محمدتقي احمدي رياست دانشگاه تربيت مدرس را برعهده دارد. احمدي دوره دكتري مهندسي سازه را در دانشگاه توهوكو ژاپن گذراند. او از سال ۱۳۷۴ تا اوايل سال ۱۳۷۷ رياست مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي را بر عهده داشت و از تير ماه ۱۳۹۳ رياست دانشگاه تربيت مدرس را بر عهده دارد.
در بخشي از پيام وي در باره دانشگاه مي خوانيم: دانشگاه تربيت مدرس تنها دانشگاه جامع تحصيلات تكميلي كشور است كه به عنوان دانشگاه پيشرو در آموزش و ترويج علم، دانش پژوهي، و گسترش مرزهاي دانش، و زايش فناوري در مقياس جهاني، سهم روزافزوني را در سطح ملي نصيب خود كرده است.
** جاذبه هاي دانشگاه
كتابخانه مركزي دانشگاه تربيت مدرس در رديف سه كتابخانه برگزيده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هدف اجراي طرح ملي تأمين مدرك قرار دارد. اين دانشگاه همچنين 22 خوابگاه براي اسكان دانشجويان خود درنظر گرفته است.
پرديس دانشگاهي تربيت مدرس نيز در مقطع كارشناسي در رشته هايي چون شيمي، شهرسازي، حقوق بين الملل، پژوهش و تاريخ هنر، مهندسي برق و مهندسي كامپيوتر دانشجو مي پذيرد.
دانشگاه تربيت مدرس همچنين با برگزاري انجمن هاي علمي دانشجويي به دنبال ترغيب و تشويق دانشجويان ممتاز است تا با فراهم آوردن زمينه هاي مناسب فعاليت هاي جمعي علمي، به سوي بومي و اسلامي سازي علوم مختلف دانشگاهي حركت كرده و دانشجويان را براي ورود هر چه بهتر به جامعه و حوزه كاري مربوط به تخصص پس از دانش آموختگي آماده سازد.
از ميان مهمترين حوزه هاي فعاليت در انجمن هاي علمي دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس مي توان به برگزاري نشست هاي تخصصي و كرسي هاي آزاد انديشي در مسائل علمي و تخصصي، برگزاري دوره هاي آموزشي تكميلي و تقويتي و تشكيل كارگاه هاي تخصصي، برگزاري و همكاري در اجراي سمينارها، جشنواره ها، همايش ها، سخنراني هاي علمي و مسابقات علمي، توليد و انتشار نشريه علمي، برنامه ريزي و اجراي بازديدهاي علمي از مراكز علمي، صنعتي و فناوري و سفرهاي تحقيقاتي اشاره كرد.
** افتخارات دانشگاه
21 چهره ماندگار و برتر علمي و همچنين بسياري از افراد برجسته در عرصه هاي سياست، اقتصاد، فرهنگ و هنر كشور جزو دانش آموختگان دانشگاه تربيت مدرس بوده اند. از ميان دانش آموختگان اين دانشگاه مي توان به محمدرضا حافظ نيا نخستين دانش آموخته اين دانشگاه، سيدهاشم آقاجري، معصومه ابتكار، محمدحسين پاپلي يزدي، عماد افروغ، حسين شكوئي، يحيي صفوي، حاتم قادري، پيروز مجتهدزاده، مرتضي شهبازي نيا و غلامحسين الهام اشاره كرد.
دانشكده هنر و معماري اين دانشگاه نيز چهره هايي چون اصغر فرهادي، محمدرضا حافظي طراح برج ميلاد تهران، خشايار مصطفوي كارگردان، علي مسرور كارگردان و محمد بحراني بازيگر و صدا پيشه به جامعه فرهنگي و هنري كشور تقديم كرده است.
همچنين، محمدباقر قاليباف، محمود صادقي، علي اصغر فاني، جعفر توفيقي، محمدمهدي زاهدي، مسعود ميركاظمي، عبدالرضا رحماني فضلي و سيد يحيي رحيم صفوي ديگر دانش آموختگان دانشگاه تربيت مدرس هستند.
دريافت جايزه بين الملي از دانشكده پزشكي هاروارد توسط دانش آموخته دكتري برنامه ريزي درسي دانشگاه تربيت مدرس از تازه ترين افتخارات ثبت شده در كارنامه اين دانشگاه است.
** مراكز پژوهشي و تحقيقاتي
دانشگاه تربيت مدرس با دارا بودن بيش از 5 هزار آزمايشگاه و كارگاه و ثبت حدود 4 هزار اختراع سهم چشم گيري در توليدات علمي و فناوري هاي نوين و كاربردي را در سطح ملي به خود اختصاص داده است.
توليد علم و گسترش مرزهاي دانش و فناوري هدف غايي و وجودي دانشگاه ها به شمار مي رود از اين رو دانشگاه تربيت مدرس با 16 پژوهشكده و مركز تحقيقاتي توانسته سهم گسترده اي در حوزه علم و فناوري دارد.
مركز ملي مطالعات و برنامه ريزي شبكه هاي قدرت، مركز تحقيقات مديريت و نگهداري روسازي، مركز مطالعات مديريت و بهره وري ايران، مركز تحقيقات و توسعه زيست فناوري، پژوهشكده اقتصاد، مركز مطالعات فرهنگ و انديشه ديني، پژوهشكده فناوري اطلاعات، پژوهشكده مهندسي آب، مركز مطالعات آفريقا، پژوهشكده محيط زيست، مركز مطالعات حقوقي، مركز مطالعات مديريت، مركز مطالعات راهبردي انقلاب اسلامي، مركز مطالعات و سياستگذاري علوم زيستي، مركز تحقيقات چابهار، مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي و همچنين پارك علم و فناوري دانشگاه، واحد بين الملل نور و دانشگاه ايراني- سوري فارابي (در حال راه اندازي در كشور سوريه) از جمله مراكز علمي و پژوهشي دانشگاه تربيت مدرس است.
** دانشگاه در زمان حاضر
دانشگاه تربيت مدرس در حال حاضر داراي 17 دانشكده حقوق، علوم انساني، علوم پايه، علوم پزشكي، علوم رياضي، علوم زيستي، علوم و فناوري هاي بين رشته اي، مواد و معدن، كشاورزي، مديريت و اقتصاد، منابع طبيعي و علوم دريايي، مهندسي برق و كامپيوتر، مهندسي شيمي، مهندسي صنايع و سيستمها، مهندسي عمران و محيط زيست، مهندسي مكانيك و هنر و معماري است.
دانشگاه تربيت مدرس دانشگاهي با برقراري تعاملي پويا و سازنده با مراكز علمي و فرهنگي بين المللي درصدد پاسخگويي به نيازهاي علمي جامعه و محيط بين المللي است.
بازنگري و بهبود نظام جامع پژوهشي دانشگاه، بهبود و توسعه نظام نيروي انساني، افزايش توليدات علمي دانشگاه، توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه، مراكز، دستگاه ها و نهادهاي تصميم ساز و تصميم گير در حوزههاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و صنعتي، توليد و ارائه فناوري هاي متناسب با نياز جامعه، بهبود و توسعه روابط و تعاملات بين المللي دانشگاه و تجهيز دانشگاه به فناوري هاي نوين از سياست و برنامه هاي در دستور كار دانشگاه تربيت مدرس است.
دانشگاه تربيت مدرس همزمان با آغاز سال تحصيل نشان خود را كه بر گرفته از سه شاخصه اصلي سرو، است، تغيير داد. در نشان جديد دانشگاه تربيت مدرس نشان سرو، سه بار تكرار شده كه يادآور سه عنصر اصلي خرد، دانش و راستي در شعار دانشگاه تربيت مدرس (خرد بايد و دانش و راستي) است.
** 9283**1601**
تهران- ايرنا- آموزش عالي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي چنان در مسير رشد و پيشرفت قرار گرفت كه برخي دانشگاه هاي جوان نيز جايگاه چشم گيري در رتبه بندي هاي دانشگاهي و علمي در سطح ملي و بين المللي كسب كرده اند.