۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 83060987
T T
۰ نفر
اربعین حسینی، بازتاب شكوه و اقتدار تشیع در جهان

قزوین - ایرنا - پیاده روی اربعین حسینی بزرگترین اجتماع مذهبی دنیا، و بازتاب دهنده شكوه و اقتدار مكتب تشیع به شمار می رود، از این رو برنامه ریزی برای برگزاری با شكوه آن در دستور كار دستگاه های ذیربط قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی كربلا یكی از مهم ترین و گسترده‌ ترین مراسم عزاداری در سطح جهان است كه به معرفی قیام عاشورا برای جهانیان نیز می پردازد.
برخی شهروندان قزوینی نیز هرساله در كنار 25 میلیون زایر كربلای معلا خود را برای حضور عاشقانه با پای پیاده در حریم یار آماده می كنند تا شاید بتوانند در حرم امن سید و سالار شهیدان گرد و غبار عصیان و گناه را از چهره دل بزدایند ون قشی در نمایش عظمت مذهب تشیع داشته باشند.
استان قزوین كه سالهای گذشته تجربه خوبی در برگزاری برنامه های اربعین حسینی به دست آورد در سال جاری نیز با فعال سازی كمیته های دهگانه ستاد برگزاری اربعین برای كمك به اجرای این مراسم با شكوه تر از دوره های گذشته اقدام كرده است.

**امسال خدمات اربعین حسینی به صورت متمركز ارایه می شود
استاندار قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال برای جلوگیری از موازی كاری ها باید ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی به صورت یكچارچه و متمركز صورت گیرد.
عبدالمحمد زاهدی افزود: اربعین حسینی یك حركت نمادین و عظیم است كه سابقه طولانی و قدیمی داشته و متعلق به همه انسان های آزاده و همه ادیان است.
استاندار ادامه داد: امیدواریم با همراهی همه دستگاه های عضو ستاد برگزاری، مشكلات سالهای گذشته اربعین حل شود و شاهد برگزاری مراسمی باشكوه تر و بهتر از سالهای گذشته باشیم.
زاهدی با اشاره به برپایی موكب ها برای خدمات دهی به زائران گفت: بهتر است موكب های مستقر در مسیر به گونه ای برنامه ریزی شوند كه از امكانات همدیگر استفاده كنند تا از پراكنده كاری و كمبود منابع و اعتبار جلوگیری شود.
استاندار قزوین با تاكید بر اهمیت بهداشت و درمان زائران خاطر نشان ساخت: باید اهتمام ویژه ای دراین زمینه داشت تا از شیوع بیماری در میان زایران و جوسازی علیه حركت اربعین جلوگیری شود.
زاهدی با بیان اینكه باید ثبت نام زائران حسینی از مراجع قانونی صورت گیرد خاطر نشان ساخت: باید صدور ویزای تقلبی حتما مورد پیگیری قرار گیرد و نیروی انتظامی دفاتری را كه به صدور روادیدهای جعلی اقدام می كنند شناسایی كرده و مانع ادامه كار آنها شوند.
وی گفت: همه موكب ها و اعزام ها در سال جاری باید تحت پوشش شورای هماهنگی، برنامه ریزی و ساماندهی ستاد اربعین استان صورت گیرد چون استان هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعزام كاروان های شخصی و راه اندازی موكب های بیرون از پوشش این ستاد نخواهد داشت.

**زیرساخت های لازم برای برگزاری اربعین حسینی تامین می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این رابطه گفت: در حوزه تامین زیرساخت ها هماهنگی های لازم با دستگاه های مرتبط انجام شده و كارهای مناسبی در حوزه پشتیبانی اربعین حسینی صورت گرفته است.
علی فرخزاد خاطر نشان ساخت: با توجه به بازگشایی مرز خسروی در سالجاری از سوی ستاد اربعین حسینی هماهنگی های لازم با استان قزوین و گیلان صورت گرفته تا با كمترین مشكل شاهد برگزاری این رویداد فرهنگی باشیم.
وی افزود: در سال گذشته گروه های مستقل پشتیبانی و تدارك اربعین حسینی از سوی ادارات و دستگاه های مختلف حمایت می شدند كه امیدواریم در سالجاری تاكید لازم برای پیشتیبانی متمركز از سوی ستاد برای رفع مشكلات گذشته صورت گیرد.
رییس كمیته زیرساخت ستاد برنامه ریزی و هماهنگی اربعین حسینی استان گفت: هماهنگی ها برای تامین زیرساخت ها از قبیل داربست، چادر و... با شهرداری ها صورت گرفته است و باید امسال با مدیریت متمركز مشكلات سال گذشته رفع شود.

**شركت 14 هزار و 150 قزوینی در پیاده روی اربعین حسینی
مدیركل امنیتی و انتظامی استانداری قزوین نیز در این رابطه گفت: سال گذشته 14 هزار و 150 شهروند قزوینی در سامانه سماح برای اعزام به كربلا در قالب هشت هزار و 800 گروه ثبت نام شدند و در مجموع از خدمات ارائه شده رضایت داشتند.
محمد شفیعی افزود: سال گذشته چهار جلسه ستاد هماهنگی اربعین حسینی در استان برگزار شد و كمیته های مختلف این ستاد با برگزاری 25 جلسه 230 مصوبه در این زمینه داشتند.
وی افزود: حدود سه ماه قبل از فرارسیدن اربعین حسینی اولین جلسه ستاد ساماندهی برگزاری این رویداد مذهبی را به ریاست استاندار قزوین برگزار كردیم تا با همكاری دستگاه ها و متولیان شاهد برگزاری مراسمی با شكوه و كمترین مشكل باشیم.

**امسال جلوی صدور ویزاهای تقلبی اعزام به كربلا گرفته می شود
مدیر كل سازمان حج و زیارت استان قزوین نیز در این رابطه به ایرنا گفت: سال گذشته 2 هزار ویزای تقلبی توسط مراجع بدون مجوز صادر شده بود كه موجب شد زائران از مرزها بازگردانده شوند.
علیرضا كلانتری افزود: امیدواریم در سالجاری با همت نیروی انتظامی جلوی فعالیت دفاتر غیرقانونی برای صدور ویزا گرفته شود تا مردم بدون نگرانی و دغدغه به این سفر معنوی خود اقدام كنند.
وی خاطر نشان ساخت: رعایت مسائل بهداشتی و نكات ایمنی نیز در این سفر معنوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است كه امیدواریم كمیته های مرتبط به بهداشت و درمان مراسم اربعین حسینی با جدیت بیشتری در این زمینه ورود كنند.

**قزوین هزار دستگاه اتوبوس را برای اربعین حسینی مدیریت می كند
مدیر كل دفتر امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری قزوین نیز در این خصوص گفت: امسال چهار هزار دستگاه اتوبوس باید در این سو و آن سوی مرز به زائران حسینی خدمات ارایه كنند كه مدیریت هزار دستگاه آن برعهده استان قزوین نهاده شده است.
ایرج زاهدپور گفت: قزوین به دلیل خدمات مطلوب در زمینه حمل و نقل زائران حسینی در سال گذشته با استان های اصفهان، همدان و شیراز مقایسه شده و عملكرد استان با تهران همسنگ قرار داده شده است كه نشان دهنده جایگاه قزوین و مسئولیت پذیری مدیران حمل و نقل استان است.
وی خاطر نشان ساخت: امیدواریم با هماهنگی همه دستگاه ها بهترین نقش را در انجام تعهدات كمیته های زیر مجموعه خود داشته باشیم و همچون سالهای گذشته خدمات مطلوبی را به زائران ارایه كنیم.

**52 میلیارد ریال اعتبار برای اربعین حسینی امسال نیاز است
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قزوین نیز در این خصوص گفت: توزیع 556 هزار وعده غذایی ،اسكان 60 هزار زائر، اعزام 86 خادم به كربلای معلا و پخت 25 هزار قرص نان در سه نانوایی كربلا از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بوده است.
عباس خانبانی افزود: 25 میلیارد ریال سال گذشته از طریق نذورات مردمی برای اربعین حسینی هزینه شد و تنها یك میلیارد ریال توسط شهرداری قزوین با حمایت استانداری در این زمینه تخصیص یافت.
این مسئول گفت: امسال با نوسانات قیمت دینار و دلار به حداقل 52 میلیارد ریال اعتبار برای ارایه خدمات سال گذشته نیازمند هستیم كه امیدواریم با همكاری مردم و دستگاه ها برای تامین آن اقدام شود.
وی ادامه داد: سال گذشته 54 موكب در عراق و قزوین خدمات خود را به زایران ارائه كردند كه امیدواریم امسال با همكاری و همراهی دستگاه ها و مردم شاهد برگزاری اربعین حسینی با شكوه و با آرامش همچون سالهای گذشته باشیم.

**صدور مجوز برای 64 موكب اربعین در قزوین
دبیر ستاد مردمی اربعین استان نیز در این رابطه گفت: 64 موكب از قزوین برای ارایه خدمات به زوار در همایش پیاده روی حسینی مجوز دریافت كرده اند.
سعید خورشیدی افزود: اعزام تیم تجهیز موكب ها به كربلا آغاز شده تا هرچه سریعتر برای برپایی موكب ها اقدام شود.
این مسئول با بیان اینكه ستاد مردمی اربعین در سال سوم فعالیت خود است، ادامه داد: این ستاد در سال اول چهار موكب خدمات رسانی در داخل و خارج استان داشت اما در سال گذشته با شاكله بهتر و بهره گیری از ظرفیت شخصیت های استانی از جمله آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین توانست تعداد موكب های استان را به 54 مورد افزایش دهد.
خورشیدی خاطر نشان كرد: در سال گذشته 556 هزار وعده غذایی میان زائران حسینی توزیع شد و 60 هزار نفر اسكان داده شدند.
دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین گفت: پارسال در مجموع 25 میلیارد ریال از نذورات مردمی برای برپایی موكب ها و پذیرایی و اسكان زایران جمع آوری شد كه بخشی از این مبلغ از محل دستگاه های دولتی و شهرداری ها اختصاص یافته بود.
خورشیدی با بیان استكبار جهانی از اجتماع 25 میلیونی شیعیان در اربعین احساس خطر كرده است،افزود: اتاق فكر دشمنان برای جلوگیری از این اجتماع با شكوه با مطرح كردن شایبه های اقتصادی و اجتماعی قصد بی انگیزه كردن مردم را دارند كه باید رسانه ها در این زمینه ورود كرده و مانع تحقق اهداف دشمنان شوند.
6101*3013
۰ نفر