۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83061382
T T
۰ نفر
خاتمه جنگ كره، پايان حضور نظامي آمريكا در شبه جزيره

پكن- ايرنا- موضوع اعلام رسمي پايان جنگ كره (1950 تا 1953 ميلادي) اكنون به يكي از اصلي ترين اختلافات آمريكا، كره جنوبي و حتي كره شمالي تبديل شده است سئول و پيونگ يانگ خواهان اعلام پايان جنگ هستند اما واشنگتن در اين مسير سنگ اندازي مي كند.

به گزارش ايرنا كره شمالي خواستار آن است كه هر چه سريعتر كره جنوبي در اين باره تصميم بگيرد اما آمريكا تاكنون مانع آن شده است كه چنين اقدامي تحقق يابد.
'مون جايه اين'رييس جمهوري كره جنوبي كه در ماه گذشته ميلادي با 'كيم جونگ اون' رهبر كره شمالي در پيونگ يانگ ديدار و گفت و گو كرد، شخصا اعلام كرده كه مشتاق پايان رسمي دوران متاركه جنگ است.
اما در واشنگتن رهبران آمريكا بر اين باورند كه چنين اقدامي تا قبل از غيراتمي شدن كره شمالي نبايد صورت گيرد و آن را بنوعي تضعيف اتحاد نظامي آمريكا و كره جنوبي مي دانند.
'وان ير' سرهنگ كانادايي مي گويد كه اگر پايان رسمي دوران متاركه جنگ كره اعلام شود آن زمان پر واضح است كه مساله حضور نظامي آمريكا و ضرورت آن در شبه جزيره كره مورد سوال قرار مي گيرد.
اين كارشناس مسايل نظامي بر اين باور است كه اعلام اين برنامه يعني دو كره و شبه جزيره به سمت صلح دايمي مي روند و همزمان شكافي جدي ميان آمريكا و كره جنوبي شكل خواهد گرفت.
مقام كانادايي كه معاونت فرماندهي سازمان ملل در منطقه شبه جزيره كره را برعهده دارد، مي گويد كه حالا بايد آمريكا و كره شمالي بر سر اين موضوع وارد گفت و گو شوند.
موسسه كارنيه در واشنگتن هم اعلام كرده است كه تاكيد كره شمالي بر اينكه دوران متاركه جنگ بايد رسما پايان يابد، به اين معناست كه پيونگ يانگ به دنبال اختلاف افكني ميان كره جنوبي و آمريكا است.
سرهنگ كانادايي بر اين باور است كه كره شمالي استاد جدا كردن و اختلاف انداختن ميان متحدان است و مي داند كه اگر كشورها صلح دايمي در شبه جزيره كره مي خواهند پس بايد به متاركه جنگ و دوران شبه جنگي اين منطقه پايان دهند و براي امضاي رژيم دايمي صلح آماده باشند.
با اين حساب وقتي رسما و به شكل قانوني اين دوره پايان يافت، به همين طريق حقوقي هم مي توان تعريف جديدي از شرايط كرد مبني بر اينكه ديگر نيازي به حضور 28 هزار و 500 نظامي آمريكايي در كره جنوبي نيست.
حال بايد ديد سفر امروز 'مايك پمپئو' وزير امور خارجه آمريكا به كره شمالي در اين زمينه چه دستاوردي خواهد داشت، او قرار است امروز در مورد خلع سلاح هسته اي كره شمالي و همچنين جزييات دومين نشست سران آمريكا با كره شمالي با مقامات اين كشور مذاكره كند.
در جريان نشست اخير ميان سران دو كره، كره شمالي گفت آماده است تا در صورت اتخاذ اقدامات متقابل از جانب آمريكا، فعاليت تاسيسات هسته اي خود در 'نيونگ بيون' را متوقف كند.
واشنگتن از اين اقدام استقبال كرد، اما در عين حال براي غيرهسته اي سازي كامل كره شمالي و نه كمتر از آن، بر اين كشور فشار وارد مي كند.
به هر صورت آنچه دولت كره جنوبي و 'مون جائه اين' رييس جمهوري اين كشور مي خواهند اين است كه دوران متاركه جنگ به طور رسمي تا پايان سال جاري ميلادي خاتمه يابد و آنچه آمريكا مي گويد اينكه وقتي كره شمالي خلع سلاح هسته اي نشده است نبايد دست به چنين كاري زد.
آساق**231**1904**