۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 83062663
T T
۰ نفر

«نحوست ماه صفر»، واقعيت يا خرافه؟ -هادي سروش

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 83062663
«نحوست ماه صفر»، واقعيت يا خرافه؟ -هادي سروش

تهران- ايرناپلاس- ماه 'صفرالخير' از راه رسيد . ورود اين ماه و خروجش همواره با برخي از اوهام و تخيلات بنام 'نحس بودن' آميخته شده تا جايي كه عده اي از ماه صفر در وحشت قرار ميگيرند و عده اي ديگر در شب آخر ماه درب مساجد را ميكوبند يا شمع روشن ميكنند و....

جا دارد در اين عصر كه عصر دانش و توجه به واقعيات است ، خود را از زنجير اين 'توهمات' خَلاص نماييم .

كلمه 'صفر' ، داراي يك پسوند است و آن كلمه 'خير' است كه به او متصل شده و اين اتصال دلالت از 'خير بودن' اين ماه دارد.

باري؛ اگر در ماه صفر رحلت پيامبر اسلام(ص) را داريم ، از طرفي ولادت امام باقر(ع) را هم داريم . و يا پيروزي غيرقابل توصيف حضرت امير (ع) بر خوارج خشك و مقدس و منحرف را هم، داريم .

سخن مرحوم عارف بالله ملكي تبريزي در كتاب المراقبات چنين است :
'ماه صفر ، كه معروف گشته به «نحوست» ... در اين باره روايت مخصوصي از ائمه دين(ع) نرسيده و فلسفه آن دقيقاً براي ما روشن نيست' .
 
احاديثي كه ما را بر دعا و پرداخت صدقه در اين ماه رهنمون ميفرمايند را هم ، كه ميدانيد اختصاص به ماه صفرالخير ، ندارد .
در همه ماه ها دعا و صدقه از سنت نبوي (ص) و اهلبيت (ع) بشمار ميرود. و در بعض اوقات دعا خاص هم وارد شده ، مانند اين دعا كه فيض كاشاني براي روزهاي ماه صفر نقل نموده است :
《يَا شَدِيدَ الْقُوَي وَ يَا شَدِيدَ الْمِحَالِ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِي شَرَّ خَلْقِكَ يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ وَ صَلَّي اللَّهُ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ 》

اتفاقا طبق تجربه ؛ بيشترين آسيب را در اين طور روزها كه به غلط ، مشهورِ به 'نحس' بودن ميشود را ، افرادي ميخورند كه اين اوهام را از روي تقليد ، به خود تلقين كرده اند!

به نظرم درباره 'نحوست' ، بهترين سخن را از مفسر و فيلسوف بزرگ قرن حاضر بايد بشنويم و بر اساس آن قالب فكري خود را پي ريزي كنيم.

'علامه طباطبايي' ميفرمايد :

از نظر عقلي نمي‌توان دليلي اقامه كرد كه فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزاي زمان مثل هم هستند و ما هم كه بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمي نداريم تا بگوييم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه ديگر سعد.
امّا از نظر شرعي دو آيه در قرآن داريم كه ظاهرش بر اين است كه ايامي خاص (هفت شبانه روز) كه عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهاي نحسي بوده‌اند.
ولي اين آيه ؛ ديگر نمي‌رساند كه حتي‌ همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و ... ايام نحس هستند.
چون اگر تمام آن ايام نحس باشند در تمام سال، لازمه‌اش اين است كه تمام زمان‌ها نحس باشند .
روايات هم نتيجه‌اش اين است كه نحس بودن ايام به خاطر كارهاي زشتي است كه در آن واقع شده است و سعد بودن ايام به خاطر كارهاي نيك ديني ويا عرفي است، امّا اينكه قطعه‌اي از زمان خاصيت تكويني سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نيست. (الميزان جلد19ذيل آيه 19 قمر)

*اداره كل اخبار چندرسانه اي*ايرناپلاس*