۲۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83063143
T T
۰ نفر

آرتروز در كمین افراد چاق

۲۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83063143
آرتروز در كمین افراد چاق

زنجان - ایرنا - بر اساس آمارهای ارائه شده هم اكنون در حدود سه چهارم افراد دنیا دچار دردهای ناشی از آرتروز هستند كه در این میان اضافه وزن بروز این بیماری را در بزرگسالان و جوانان تشدید كرده است.

به گزارش ایرنا، روز بیستم مهرماه برابر با دوازدهم اكتبر به ‌عنوان 'روز جهانی آرتروز' نام‌گذاری شده است، آرتروز یا استئوآتریت (Osteoarthritis) شایع‌ترین نوع آرتریت یا التهاب مفصلی است كه در آن غضروف مفصلی دچار آسیب و تخریب می‌شود و بتدریج بی‌تحركی و ضعف قدرت عضلانی را به دنبال می‌آورد.
به طور كلی هرگونه اختلال در مفصل كه باعث كم‌كاری یا بی‌تحركی و یا ایجاد درد در آن شود به ‌عنوان اختلال مفصل یا آرتروز نامیده می‌شود.
بر اساس آمارهای ارائه شده هم اكنون بیشتر افراد در دنیا دچار دردهای ناشی از آرتروز هستند و چاقی و اضافه وزن بروز این بیماری را در بزرگسالان و جوانان بیش از گذشته مضاعف كرده است.
این در حالی است در بیماران مبتلا به آرتروز وقتی كه مفاصل آنها به‌ مدت طولانی بی‌حركت مانده باشد و پس از مدتی بخواهند فعالیت داشته باشند، دچار درد می شوند یا به سختی راه می روند.
طبق آخرین اعلام دكتر محسن سروش دبیر انجمن روماتولوژی ایران درخصوص شیوع بیماری آرتریت روماتوئید به عنوان یكی دیگر از انواع بیماری روماتیسم اظهار كرده بود: شیوع بیماری آرتریت روماتوئید در ایران حدود چهار درصد جمعیت كشور است؛ این بیماری شیوع زیادی ندارد اما بسیار ناتوان كننده است.
یك جراح و متخصص ارتوپدی مركز اموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: شایع ترین بیماری مفصلی كه بسیاری از افراد را به خود گرفتار می كند، آرتروز زانو نام دارد كه این عارضه یكی از علل شایع درد زانو در سالمندان بوده كه علاوه بر درد ، موجب اختلال در راه رفتن آنان می شود.
دكتر ابوالفضل نوری افزود: بیشتر افراد بالای 50 سال به آرتروز زانو مبتلا می شوند كه به لحاظ جنسیتی نیز در زنان بیش از مردان مشاهده می شود.
وی اظهار داشت: این نوع بیماری اغلب هر 2 زانو را گرفتار می كند و بیشتر قسمت داخل زانو سریع تر و شدید تر دچار تخریب می شود.

**چاقی و ضربات از علل تسریع كننده آرتروز
وی با اشاره به عوامل ایجاد كننده آرتروز زانو در گروههای هدف ادامه داد: ضربات مختلفی كه موجب شكستگی و یا در رفتگی و یا پارگی منیسك در زانو می شود در صورتی كه به موقع و مناسب درمان نشود دیر با زود به آرتروز منجر خواهد شد.
نوری افزود: فشار بیش از حد و نامتعادل روی زانو در مواردی كه كه پای پرانتزی یا انحراف زانو باشد، درد این بیماری بیش از گذشته تشدید می شود.
وی اضافه كرد: چاقی، درگیری های غضروف مفصل به دلیل اختلالات روماتولوژیك یا عفونت و غیره ، سائیدگی های شدید غضروف كشكك، در رفتگی های مكرر كشكك، فعالیت های ورزشی حرفه ای بخصوص فوتبال، والیبال، بسكتبال، كوهنوردی و عوامل ارثی از عوامل ایجاد كننده ارتروز است.
این جراح و متخصص ارتوپدی مركز اموزشی درمانی و تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد آرتروز بین كشكك و استخوان ران شیوع بیشتری دارد كه این مساله به دلیل نوع زندگی و عادات زندگی از قبیل موقع نشستن و غذا خوردن روی زمین بصورت 2 زانو ، چهار زانو رخ می دهد.

**علائم آتروز را بشناسید
وی بیان كرد: درد یكی از علائم مهم و برجسته است كه با پیشرفت آرتروز شدید تر می شود بطوری كه كه در مراحل آخر فرد مبتلا نمی تواند چند قدم راه برود و در اغلب به عضلات و ساق ران نیز گسترش پیدا می كند.
نوری افزود: محل درد در موارد آرتروز مفصل كشكك و استخوان ران در جلوی زانو و اغلب پس ازبلند شدن از توالت و یا در موقع بلند شدن پس از مدت طولانی نشستن است ولی در ارتروز كلاسیك (بین مفصل ران و استخوان درشت نی )بیشتر در كناره داخلی و یا خارجی زانو رخ می دهد.
وی یادآوری كرد: محدودیت حركت مفصل و خشكی مفصل و صدای زانو حین حركت كردن،تغییر شكل زانو كه اغلب بصورت پرانتزی شدن از دیگر علائم آتروز است كه باید به ان توجه كرد.

** راههای پیشگیری از بیماری آرتروز
این جراح ادامه داد: تغییر سبك زندگی ، كاهش وزن، خودداری از 2 زانو و چهار زانو نشستن، استفاده از توالت فرنگی، استفاده كمتر از پله ها،عدم در معرض سرما قرار دادن زانوها از جمله راههای پیشگیری است كه به درمان های غیر جراحی اطلاق می شود.
وی اضافه كرد: مصرف مسكن ها، تزریق كورتون در داخل مفصل،فیزیو تراپی، استفاده از زانو بند و عصا از جمله درمان های غیر جراحی محسوب می شود و در این میان عموم به این موضوع توجه داشته باشند كه درمان های غیر جراحی نوظهور مانند تزریق سلول های بنیادی یا (prp و یا تزریق اوزون مطرح شده كه هزینه ای بالایی دارد كه چندان به لحاظ علمی ثابت نشده است.

** تعویض مفصل در موارد پیشرفته انجام می گیرد
به گفته نوری ،درمان های جراحی ( به جز تعویض مفصل) در مواقعی انجام می گیرد كه انحرافات زانو شدید بوده ، بیمار درد شدید دارد و آرتروز در عكس رادیو گرافی چندان پیشرفته نیست و بیمار سن حدود 40 تا 50 سال دارد كه جراحی استئوتومی اطلاق می شود.
وی بیان كرد: بر این اساس توصیه علمی و حتی بزرگان چراحی تعویض مفصل زانوی ایران بر این است كه كه تا 60 سالگی تعویض مفضل زانو انجام نشود، گرچه انتخاب جراحی تعویض مفصل امری خوب تلقی می شود اما مخاطرات خاص مانند عفونت را دارد و باید این كار به دقت انجام بگیرد.
9646/8068

سرخط اخبار استان‌ها