۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83063775
T T
۰ نفر

140 پروانه استاندارد در خراسان رضوی تعلیق شد

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83063775
140 پروانه استاندارد در خراسان رضوی تعلیق شد

مشهد- ایرنا- مدیركل استاندارد خراسان رضوی گفت: طی شش ماه نخست امسال 140 پروانه بهره برداری از علامت استاندارد در این استان تعلیق و یا ابطال شد.

علیرضا جمیع روز شنبه در آستانه فرارسیدن روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگاران افزود: طی این مدت 94 پروانه بهره برداری اجباری و 9 پروانه تشویقی نیز برای واحدهای تولید و صنعتی خراسان رضوی صادر شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال تغییری نداشت.
وی به تمدید 142 پروانه بهره برداری از علامت استاندارد در همین مدت اشاره و بیان كرد: هزار و 458 مورد نمونه برداری به منظور بررسی كیفیت استاندارد كالاها از مراكز توزیعی و تولیدی در خراسان رضوی صورت گرفته است.
مدیركل استاندارد خراسان رضوی به بازرسی از مراكز تولیدی نیز اشاره و بیان كرد: طی این مدت هشت هزار و 50 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و توزیعی و هزار و هشت مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی در سطح استان انجام شد.
وی به بازرسیهای پردامنه و بیش از شش ماهه از آسانسورهای مراكز دولتی و عمومی هم اشاره و بیان كرد: تاكنون از 309 دستگاه آسانسور در مراكز دولتی و عمومی بازرسی شده است. پس از صدور اخطار، پلمپ آسانسورهای فاقد استاندارد، ابلاغ بخشنامه های استانداری خراسان رضوی به دستگاههای دولتی برای استانداردسازی آسانسورها و صدور احكام دادستانی 105 مورد از این تعداد توانستند استاندارد مربوطه را كسب كنند.
جمیع افزود: 15 درصد از آسانسورهای دستگاههای دولتی و بخش عمومی شامل بیمارستانها، مراكز تجاری، پاركها و مراكز محل تردد عموم مردم دارای استانداردهای لازم بوده اند.
وی ادامه داد: بنا بر اعلام دادستانی خراسان رضوی در صورت وقوع حادثه به دلیل استاندارد نبودن آسانسورها در دستگاههای دولتی، مدیر دستگاه مربوطه مسئول بوده و باید نسبت به جبران خسارت اقدام كند.
مدیركل استاندارد خراسان رضوی دلیل اصلی مطرح شده از سوی مدیران دولتی را برای عدم استانداردسازی آسانسور 'فقدان بودجه و یا مشكلات ساختمانی و ساختاری بالابرها در ادارات دولتی' عنوان كرد.
وی گفت: اجرای استاندارد اجباری آسانسور به سال 1382 بر می گردد. بیشتر آسانسورهای ساخته شده در ادارات مربوط به پیش از آن سال هستند لذا بعضا ساختمانها و مشخصات فنی آسانسورهای ادارات با ضوابط استاندارد كنونی مطابقت ندارد و تغییر این ساختارها نیازمند صرف هزینه ای زیاد است.
جمیع همچنین از بازرسی 300 مهدكودك در سطح خراسان رضوی خبر داد و افزود: تجهیزات بازی هیچكدام از این مهدهای كودك دارای استاندارد مورد نظر نبوده اند. اما چون بر اساس ضوابط سایر دستگاهها همچون سازمان بهزیستی، این مراكز مشكلی ندارند، در مجموع اداره كل استاندارد نیز تایید می كند كه ضوابط ایمنی برای مهدهای كودك بسیار سختگیرانه است.
هزار و 700 واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی زیر نظر اداره كل استاندارد هستند. نیمی از آنان در حوزه صنایع غذایی فعالیت دارند. دو هزار و 350 پروانه اجباری و 300 پروانه تشویقی استاندارد برای محصولات این واحدها صادر شده است.
14 اكتبر برابر با 22 مهر 'روز جهانی استاندارد' نامگذاری شده است.
3221/1858