۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 83064902
T T
۰ نفر

بینای دل

۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 83064902
بینای دل

خمین - ایرنا - با چشم سر نمی بیند اما قلب زندگی را درون خود دارد او با وجود تاریكی در برابر دیدگان، دلش روشن است و با انگیزه و عشق به نقش بودنش را بر لوح روزگار حك می كند.

پانزدهم اكتبر (23 مهر) به عنوان روز جهانی عصای سفید نام گذاری شده و مجالی است تا یك روز با روشندلان در چالش ها و خواسته ها مرور شود و تصمیم سازان را برآن دارد تا تلاش مضاعفی را برای پوشاندن ضعف های رفاهی، اشتغالزایی و خدمات بهینه به نابینایان به كار گیرند.
هر چند كاربرد عصا به عنوان وسیله‌ كمكی در رفت و آمد نابینایان از سده ها پیش متداول بوده ولی به كار گیری عصای سفید به شكل امروزی و به عنوان نماد بعد از جنگ جهانی اول رایج شد و در سال 1921میلادی «جیمز بیگز» عكاس انگلیسی كه در سانحه‌ای بینایی خود را از دست داده‌ بود برای در امان ماندن از تصادف حین رفت و آمد در خیابان‌های اطراف محل زندگی خود ابتكار استفاده از عصای سفید را به كار برد.
دو پژوهشگر آمریكایی نیز قانون عصای سفید را نوشتند و 15 اكتبر به عنوان روز جهانی نابینایان تعیین شد، روزی كه باید حقوق این قشر برجسته مطرح شود و فرصت های برابر برای حضور این افراد با وجود محدودیت ها در جامعه فراهم آید.
عمده درخواست نابینایان و كم بینایان با وجود محدودیت فیزیكی این است كه نگاه ترحم آمیز جامعه از آنان گرفته شود و با فرصت سازی و مهارت های هدفمند شرایطی فراهم آید تا این قشر بتوانند مثل سایر افراد شغلی داشته باشند و زندگیشان را بدون حمایت های افراطی دیگران به پیش ببرند و نمونه های متعددی از روشندلان موفق درجامعه وجود دارند كه مصداق بارزی برای این مدعا هستند.
عملی شدن قوانین و اصلاح موانع شهری و نواقص موجود در ساختار تاسیسات خدماتی از دیگر خواسته های روشندلان است چرا كه آنان را در آمد شد و انجام امور روزمره با مشكلات جدی مواجه می كند و تصمیم سازان و مجریان امور عمرانی و اجرایی باید این مسایل را سرلوحه كار قرار دهند.
جمعی از نابینایان خمین در گفت وگو با ایرنا رعایت نشدن قانون 3 درصد در ایجاد فرصت شغلی را از دیگر مشكلاتشان دانستند و خواستار حمایت های اصولی و اجرای موثر قانون از سوی مسئولان برای این قشر از جامعه شدند.
آنان افزودند: نداشتن درآمد روشندلان را به قشری سربار تبدیل می كند درحالیكه آنان توان زیادی در باروری استعدادهایشان دارند و اگر فرصت های موثر ایجاد شود بسیاری از چالش ها و مشكلات از مسر زندگی آنان محو می شود و می توانند به عنوان شهروند مولد و مفید در خدمت جامعه باشند.
آنان می گویند: انتظار است كه مسئولان از حیطه شعار به عمل آمده و موانع معماری شهری را كه روشندلان و سایر معلولان را رنج می دهد برطرف كنند و فضایی ایمن و مناسب را برای استقلال و فعالیت این قشر در جامعه آماده كنند.
یكی از نابینای خمین گفت: با وجود محدودیت در بینایی توانستم معلم شوم و از سال 88 به عنوان مدرس فعالیت خود را در مدارس عادی آغاز كردم كه این خود گواهی از توان روشندلان برای انجام امور است اگر كارآفرینان و مسئولان آنان را باور كنند.
«مریم مجدی» افزود: اما نگاه ترحم آمیز و خودكم بین جامعه در شرایط كاری من نیز خود را نشان داد به طوریكه تقریبا كاری به من سپرده نمی شد و باور لازم از اینكه یك روشندل نیز می تواند مدرس خوبی باشد نداشتند.
این معلم نابینا ادامه داد: امكانات رایانه گویا كه از امكانات لازم برای معلم نابینا است برای من وجود نداشت و متاسفانه والدین دانش آموزان از اینكه از سرویس مدرسه برای رفت و آمدم استفاده كنم گلایه می‌كردند.
مجدی ادامه داد: نابینایان توقعی از مسئولان ندارند فقط می خواهند حداقل ها در اصلاح نواقص معابر عمومی، مراكز آموزشی، دانشگاه ها و مراكز تفریحی رعایت شود و با درك شرایط یك فرد معلول به نابینایان نیز اجازه دهند كه زندگی روزمره خود را با دردسرهای كمتری سپری كنند.
این شاعر غزل سرا تاكید كرد: افراد نابینا احساسات قوی دارند و برخلاف انسان های عادی دنیای پیرامون خود را بهتر درك می كنند.
یكی دیگر از كم بینایان خمین كه حافظ كل قرآن است، گفت: با تلاش در دوران تحصیل برنده مسابقه حفظ سوره نباء شدم كه هدیه این پیروزی سفر مكه بود و پس از آن نیز كل كتاب وحی را حفظ كردم كه سعادتی بزرگ برای من است.
«پوریا نادری» افزود: دوران ابتدایی را در مدرسه استثنایی گذرانده و در دوره راهنمایی وارد مدرسه نمونه شدم و دبیرستان را در مدرسه تیزهوشان آغاز كردم اما به علت اینكه این مدرسه رشته علوم انسانی نداشت مجبور شدم در دبیرستان نمونه ادامه تحصیل دهم.
وی ادامه داد: در مدت یك سال و دو ماه قرآن را با استفاده از خط بریل و گوش دادن به لوح فشرده قرآنی حفظ كردم ودر زمره 35 نخبه قرآنی كشور شناخته شده و در 16 سالگی عضو بنیاد ملی نخبگان شدم.
این حافظ روشندل قرآن كریم ادامه داد: با اینكه امكانات آموزشی و نرم افزارهای مناسب در این شهرستان برای نابینایان و كم بینایان وجود ندارد كوشیدم كه در تحصیلات همواره برتر باشم چرا كه می خواهم به افراد عادی بگویم محرومیت از دیدن به معنای محدودیت نیست و باید نگاه ها به معلولان تغییر كند.
نادری اظهار داشت: در آزمون سراسری امسال موفق به قبولی در دانشگاه فرهنگیان و رشته حقوق دانشگاه تهران شدم و تحصیل در رشته حقوق را انتخاب كردم.
وی تاكید كرد: تسهیل حضور این قشر در جامعه و استفاده از امكانات شهر مساوی با سایر شهروندان خواسته تمام افراد نابینا است.
نادری تاكید كرد: امكانات آموزشی، فرهنگی و تفریحی باید برای تمام شهروندان جامعه برابر باشد و هیچكس به دلیل معلولیت جسمی نباید خانه نشین شود.
وی گفت: مسئولان به نابینایان اعتماد ندارند و این نهایت كم لطفی است درحالیكه بسیاری از روشندلان در تعهد و دقت در كار حتی بهتر از افراد معمولی هستند و باید فرصت ها برای بروز خلاقیت و استعدادهای این قشر فراهم شود.
یكی دیگر از نابینایان خمین گفت: آموزش، تردد و اشتغال از عمده ترین مشكلات نابینایان است.
«میثم رمضانی » افزود: بالا بودن هزینه تهیه وسایل كمك آموزشی و در نظر نگرفتن فضای مناسب ویژه نابینایان در دانشگاه باعث شده برخی از نابینایان نتوانند وارد دانشگاه شوند.
وی ادامه داد: مناسب نبودن وسایل نقلیه عمومی و معابر شهری برای تردد نابینایان، نصب نشدن چراغ راهنمایی ویژه عابران نابینا، كمبود مسیرهای برجسته در پیاده روها، اختلاف سطح بسیاری از پیاده روها و اجرای حفاریهای بسیار توسط شركتهای خدمات رسان مهمترین مشكلات روشندلان در تردد در سطح شهر است.
رمضانی گفت: سهمیه استخدام سه درصدی معلولان در ادارات دولتی در این شهرستان اجرایی نمی شود و این موضوعی است كه مسئولان باید در قبال آن به جامعه روشندلان پاسخگو باشند.
وی اظهار داشت: توجیه نبودن كارفرمایان به توانایی های نابینایان و كم بینایان و اجراییی نشدن آیین نامه ها و بخش نامه های موجود در خصوص به كارگیری 60 درصد اپراتورهای تلفن از میان نابینایان مندرج در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از مشكلات دیگر نابینایان است.
شهردار خمین با اشاره به مناسب سازی معابر شهری، افزود: اصلاح نواقص معماری و محیط شهری برای استفاده معلولان در دستور كاراست.
«ابوالفضل مرتضییان» اظهار داشت: بر این اساس مسیر ویژه نابینایان در گلزار شهدا، بلوار شهید بهشتی و بلوار منتظری جنوبی و پازل سكه ای تی شكل در ابتدا و انتهای مسیر و بر سر تقاطع ها به منظور استفاده نابینایان ایجاد شده است.
وی،ایجاد رمپ ویژه عبور صندلی چرخدار و كالسكه كودكان در محل هایی كه اختلاف ارتفاع دارد، اجرای راه بند ویژه عبور صندلی چرخدار در مسیرهای رمپ به منظور جلوگیری از ورود موتورسیكلت و ساخت راه بند ترافیكی در محل تقاطع با خیابان ها و محل پل هارا از اقدامات مناسب سازی شهری در سال جاری عنوان كرد.
رئیس بهزیستی خمین گفت: پرداخت كمك هزینه های درمانی، تحصیلی و اعطای وسایل مخصوص نابینایان مانند عصای سفید از جمله حمایت های این نهاد از افراد نابینا است.
«اسماعیل خانجانی » ادامه داد: به منظور مناسب سازی معابر برای این افراد نشست های متعددی در شهرستان برگزار می شود و شهرداری در بازسازی معابر عمومی مسیر ویژه نابینایان را اجرا می كند.
رئیس بهزیستی خمین تاكید كرد: توانمندسازی نابینایان با شناخت استعدادها به منظور استقلال این افراد رویكرد این نهاد حمایتی است.
2 هزارو 421 معلول تحت پوشش نهاد حمایتی بهزیستی است كه 242 نفراز آنان نابینا، كم بینا و نیمه بینا هستند.
7277/6013/