۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 83065003
T T
۰ نفر
بقعه شیخ جبرییل به پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین ملحق می شود

اردبیل - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: بقعه شیخ جبرییل به پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی ملحق می شود.

به گزارش ایرنا، نادر فلاح روز یكشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از روند مرمت بقعه شیخ جبرییل افزود: مستند سازی های لازم در این زمینه خصوص انجام شده و مدارك لازم برای الحاق این مجموعه به بقعه شیخ صفی الدین در اختیار یونسكو قرار می گیرد.
وی بیان كرد: بقعه شیخ جبرییل به عنوان باغ مزار به ثبت ملی رسیده و تلاش می شود تا در قالب بقعه شیخ صفی الدین به ثبت جهانی نیز برسد.
وی گفت: با الحاق این بنای تاریخی به بقعه شیخ صفی الدین و یكی شدن پرونده 2 مجموعه تاریخی علاوه بر افزایش بازدید گردشگران، اعتبارات عمرانی و مرمت این بنای تاریخی نیز تامین خواهد شد.
فلاح همچنین از آغاز عملیات عمرانی در محوطه بقعه شیخ جبرائیل خبر داد و گفت: محوطه این بقعه چند سال بود كه به حال خود رها شده بود و با اجرای فضای سبز ، چراغانی و نورپردازی و همچنین ایجاد رواق های جدید در یكی از دیوارهای خروجی تلاش می شود، بقعه احیا شود.
مدیركل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین افزود: این بنا مورد علاقه علویان تركیه و اروپا بوده و هر ساله تعداد زیادی از این افراد برای زیارت به این بقعه به اردبیل سفر می كنند.
بقعه شیخ جبرییل در 2 كیلومتری شهر اردبیل در روستای شیخ كلخوران واقع شده است.
بر اساس ذكر منابع تاریخی، زمانی كه بقعه معروف 'الله الله' بر روی مقبره شیخ صفی‌ الدین اردبیلی احداث می‌شد؛ مقبره مشابهی برای پدر شیخ صفی‌ الدین در سه كیلومتری اردبیل در روستایی به نام كلخوران كه هم اكنون به یكی از محله های این شهر تبدیل گشته، احداث شده است.
مقبره شیخ جبرییل در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده ، این بنا در محوطه مشجری به ابعاد 150 در 200 متر قرار دارد كه مقبره سید امین‌ الدین جبراییل به صورت یك هشت ضلعی در وسط باغ قرار گرفته‌ است.
بنای این مقبره از قسمت‌ های حیاط بقعه، ایوان جلو بنا، رواق، حجرات و غرفه‌ ها تشكیل شده است.
حیاط مقبره چهار ضلعی، به شكل مستطیل كه دارای 2 در (ورودی و خروجی) بوده و در وسط آن بقعه شیخ قرار دارد كه دارای خیابان‌ هایی سنگفرش شده و موازی دیوارها بوده كه برای عبور و مرور كشیده شده و دارای باغچه‌ های متعددی است.
در گذشته درهای حیاط دارای سردرهای كاشی كاری شده بود، ولی بر اثر مرور زمان از بین رفته و هم اكنون قسمتی جزیی از كاشی كاری های نفیس این سردرها كه به‌ صورت طاق‌ ها و مقرنس‌ های گچی دیده می‌شود، باقی مانده‌ اند.
در انتهای محوطه باغ شیخ، یعنی در محل درب خروجی، حجره ها و ساختمانی آجری طاق بندی شده وجود دارند، هر یك از این ساختمان‌ ها 2 طبقه بوده و دارای اتاق های كوچك با پله های مار پیچی است كه اصول ساختمانی قدیم در آن رعایت شده است.
بر اساس ذكر برخی منابع تاریخی، علاوه بر قبر سه تن از اجداد شیخ صفی از جمله شیخ جبرییل پدر شیخ صفی، شیخ قطب‌الدین جد او و صلاح ‌الدین جد شیخ جبرییل در این بقعه، 2 تن از برادران تنی امام رضا (ع)‌ به نام‌ های سیدحمزه و صدرالدین نیز در این مكان دفن شده‌ اند كه قبر آنها نیز وضعیت مطلوبی ندارد.
3006/6016