۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83065491
T T
۰ نفر
طرح هاي تدبير و تعالي براي اجراي سند تحول در دبستان و متوسطه

تهران- ايرنا- مشاور وزير آموزش و پرورش در اجراي سند تحول بنيادين گفت: طرح تدبير در دوره ابتدايي و طرح تعالي در دوره متوسطه، چارچوب اجرايي كردن سند تحول در مدارس است.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضا مددي در ادامه سلسله برنامه هاي پاسخگويي استوديو الفبا با اشاره به آثار و فوايد تصويب سند تحول بنيادين در نظام تعليم و تربيت، اظهار داشت: از زماني كه سند تحول در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد و مبناي عمل قرار گرفت، تصوير گويايي از تعليم و تربيت در ايران ارائه داد، آموزش و پرورش صاحب و باني فلسفه تعليم و تربيت شد و كمبود و كاستي آموزش وپرورش در اين بخش رفع شد.
وي افزود: سند تحول، سندي راهبردي است و مسير تحولي و اقدامات آموزش و پرورش را از 1390تا 1404 ترسيم كرده است كه آموزش و پرورش بايد آن را طي سه برنامه پنجم، ششم و هفتم توسعه اجرا كند. سند تحول در بخش هاي مختلف تعليم و تربيت برنامه هاي مشخص دارد، علاوه بر تعريف تعليم و تربيت اسلامي چرخه هاي تحول آفرين را مشخص و اهداف و چشم انداز و ماموريت هاي آموزش و پرورش تا 1404را بيان كرده است.
مشاور وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه سند تحول از 131راهكار تشكيل شده است، گفت: آموزش و پرورش مسئول اجراي راهكارهاي سند بوده و راهكارها در شش ساحت تنظيم شده است، زيرنظام هايي كه در سند تحول آمده شامل زيرنظام برنامه درس ملي، فضا، تجهيزات و فناوري، راهبردي و مديريت، تربيت معلم و منابع انساني، تامين منابع مالي و پژوهش وارزشيابي است.
وي ادامه داد: در آموزش و پرورش هر اقدامي كه بخواهد انجام شود بايد ذيل اين زيرنظام ها صورت بگيرد و با تصويب سند تحول بلاتكليفي و فقدان فلسفه برطرف و نقشه راه در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته و در آن مشخص شده چه نوع آموزش و پرورش و مدارسي مي خواهيم.
مشاور وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري در سياست هاي ابلاغي برنامه ششم توسعه در بند 75، اجراي سند تحول را به آموزش و پرورش تاكيد كرده اند، گفت: با تصويب سند تحول، مسير سياستگذاري در آموزش وپرورش مشخص شده و با آمد و رفت وزيران و مديران ارشد مسير اصلي آموزش و پرورش تغيير نمي كند هرچند ممكن است شيوه اجرايي مديران در اجراي سند تحول تفاوت داشته باشد.
مددي با بيان مهمترين اقدامات آموزش وپرورش از زمان تصويب سند تاكنون عنوان كرد: از سال 1390كه سند تحول بنيادين در شوراي عالي تصويب شد، به موازات آن برنامه درسي ملي هم مصوب شد و آموزش و پرورش با برنامه درسي ملي اقدام به اجراي سند تحول كرد و با شروع اجراي سند تحول تغيير ساختار نظام آموزشي اتفاق افتاد و اين تغيير ساختار، تمام بخش هاي آموزش و پرورش؛ از جمله تاليف كتاب هاي درسي را تحت تاثير خود قرار داد و امسال با استقرار پايه دوازدهم مرحله تغيير ساختار به پايان رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: تاليف كتاب هاي درسي براي پايه هاي جديد و برگزاري دوره هاي آموزشي متعدد براي معلمان و ديگر ذي نفعان از جمله مواردي است كه با تغيير ساختار نظام آموزشي انجام شده و البته اين نقد وجود دارد كه شروع تغيير ساختار نظام آموزشي بهتر بود با بسترسازي زيرساختار شروع مي شد.
وي افزود: پيگيري اجراي سند تحول از سال تحصيلي گذشته با شتاب بيشتري پيش مي رود و مصداق آن راه اندازي سامانه پايش و رصد سند تحول است كه دبيرخانه شوراي هماهنگي و اجرايي سند تحول با همكاري معاونت ها ميزان پيشرفت برنامه را رصد مي كند تا نقاط قوت و ضعف مشخص شود، براي اينكه مديريت تحول از انسجام برخوردار باشد، شوراي هماهنگي و اجرايي در نظر گرفته شده كه موظف است كليه مصوبات را پيگيري و نظارت بر روند اجرا داشته باشد و تا كنون 7 جلسه تشكيل شده است.
مددي با اشاره به نتايج حاصله از نشست هاي شوراي هماهنگي و اجرايي سند تحول، اظهار كرد: برنامه اجرايي سند تحول در طول برنامه ششم توسعه ابلاغ شده كه نشان مي دهد در هر زير نظام چه كاري انجام مي گيرد و براي هر راهكار چه بايد كرد و نزديك 340برنامه براي اين 131راهكار قرار است انجام شود و براي هر برنامه كدام واحد مسئول است و البته واحدهاي همكار هم تعيين شده و به تناسب ماموريت واحدهاي همكار مشخص شده و اين اسناد چارچوب تفصيلي دارند كه شاخص هاي ارزيابي و استلزامات در آن مشخص شده است.
مشاور وزير تصريح كرد: بخشي از برنامه هاي سند تحول نياز به منابع مالي دارد و برخي هم با همان منابع قبلي قابل اجرا است و بودجه سال 98براساس اجراي سند تحول برنامه ريزي خواهدشد. برنامه به استان ها ابلاغ شده و كنار اين برنامه اقدامات ترويجي و گفتمان سازي انجام خواهد شد. تاكنون كارگاه هاي آموزشي مختلفي هم برگزارشده و مجموعه حوزه ستادي آموزش و پروش و استان ها مسير پيش روي را مي دانند. مهمترين بحث اين است كه چگونه برنامه ها را در مدرسه اجرايي كنيم.
مددي اظهار داشت: راهكارهاي سند تحول مستقيما توسط مدير مدرسه قابل اجراست و بررسي انجام شده نشان مي دهد 50 راهكار توسط مدارس قابل اجراست، اخيرا هم آموزش و پرورش 2 ساعت از برنامه رسمي را در اختيار مدير مدرسه قرار داده، فرصت خوبي است كه مديران براي انعطاف در برنامه درسي از آن استفاده كنند.

***دو طرح براي اجراي سند تحول در مدارس
مشاور وزير آموزش و پرورش با اشاره به سياست اين وزارتخانه در اجراي سند تحول خاطرنشان كرد: طرح تدبير در دوره ابتدايي و طرح تعالي در دوره متوسطه، چارچوب اجرايي كردن سند تحول در مدارس است؛ زيرا ظرفيت پياده سازي را دارند و سال تحصيلي جاري برنامه تدبير با اصلاحاتي كه در آن انجام شده با سند تطبيق پيداكرده، به مدارس ابلاغ شده است و شش ساحت تربيتي، اهداف دوره تحصيلي و راهكارهاي سند تحول، مبناي تغيير در طرح هاي تدبير و تعالي هستند و هر مدرسه مي تواند فراخور شرايط بومي و امكاناتش برنامه سالانه خودرا تنظيم كند و اين دو برنامه فقط قالب و چارچوب است.
مددي با بيان نقش خانواده ها، مدارس و دانش آموزان در اجراي سند تحول گفت: اجراي سند تحول به تنهايي از عهده دولت خارج است و حتما به همكاري و مشاركت مدارس، والدين و دانش آموزان بستگي دارد و از طريق اجراي سند، تغيير و تحول مدرسه ها را خواهيم داشت، بدون كمك ذي نفعان اين امكان صورت نمي گيرد. بنابراين سياست سال جاري اين است كه اوليا با پيامدهاي تحولي آشنا شوند و با كمك واحد انجمن اوليا و مربيان مدرسان آموزش خانواده براي اين امر آموزش ديده اند و در دو سرفصل مهم خانواده ها با حقوق و وظايف خود در برنامه رسمي تعليم و تربيت و تربيت متوازن فرزندان در شش ساحت تربيتي آشنا مي شوند.
وي در پايان گفت: مدرسه در سند تحول بنيادين كانون اصلي تعليم و تربيت است و شان ويژه اي پيدا كرده، ماموريت مدرسه براساس سند تغيير كرده تا كانون تربيتي محله باشد و با محيط پيرامون خود ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.
علمي**9157*2017
۰ نفر