۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۷
کد خبر: 83065553
T T
۰ نفر
رقابت قصه‌ گويان در بيست و يكمين جشنواره بين المللي قصه گويي

تهران- ايرنا- رقابت‌هاي پرشور قصه‌ گوياني در بيست و يكمين جشنواره بين المللي قصه گويي در 16 استان كشور طي هفته جاري فشرده برگزار مي شود.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، بيست‌ و يكمين جشنواره بين ‌المللي قصه ‌گويي با شعار «خوب زندگي كردن تمرين مي‌ خواهد»، در سه بخش عمومي، تخصصي و مقاله علمي برگزار مي شود؛ در بخش تخصصي 14 تا 18 ساله ها، 18 سال به بالا و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها مي توانند شركت كنند. در بخش عمومي يا همان «قصه زندگي من» همه مردم مي توانند شركت كنند و بايد در مدت 90 ثانيه داستاني روايت شود.
آيين اختتاميه بيست و يكمين جشنواره بين ‌المللي قصه‌ گويي كانون امسال همزمان با شب يلدا برگزار مي‌ شود.
در حالي كه رقابت‌هاي استاني در آذربايجان شرقي، چهار محال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد،‌ گيلان، مازندران، همدان، فارس، يزد و قزوين پيشتر به پايان رسيده و برگزيدگان آن معرفي شده‌اند از روز شنبه 21 مهر 1397، رقابت قصه‌گويان استان‌هاي آذربايجان غربي و كرمانشاه آغاز و يكشنبه 22 مهر، با پايان مسابقه استاني، افراد برتر اين دو استان مشخص خواهند شد.
در اين ميان شلوغ‌ترين روز بيست‌ويكمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي در بخش استاني مربوط به روز يكشنبه، 22 مهر است كه طي آن، رقابت در استان‌هاي اصفهان، ايلام، بوشهر، تهران، كردستان و هرمزگان آغاز شده است در حالي كه علاوه بر پايان مسابقه استان‌هاي آذربايجان غربي و كرمانشاه، نفرات برتر استان‌هاي بوشهر و هرمزگان معرفي مي‌شوند.
در ادامه مسابقه‌هاي استاني قصه‌گويي در روز دوشنبه 23 مهر، رقابت قصه‌گويان استان خراسان شمالي و البرز آغاز مي‌شود و رقابت قصه‌گويان استان‌هاي اصفهان و تهران ادامه مي‌يابد، تكليف برگزيدگان استان‌هاي ايلام، كردستان و خراسان شمالي نيز روشن مي‌شود.
بر همين اساس دختران و پسران 14 تا 18 سال سه‌شنبه 24 مهر، مردان و زنان بالاي 18 سال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاي استان‌هاي اردبيل، زنجان و سمنان در بخش تخصصي جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي به رقابت خواهند پرداخت و سه‌شنبه آخرين روز رقابت‌هاي استان‌هاي تهران، البرز، اصفهان و سمنان خواهد بود.
بر اساس اين گزارش، شركت‌كنندگان بخش قصه‌گويي تخصصي در استان‌هاي خوزستان، خراسان جنوبي و مركزي در روز چهارشنبه 25 مهر رقابت خود را آغاز خواهند كرد، مسابقه‌هاي استاني در استان‌هاي اردبيل و زنجان به پايان مي‌رسد و برگزيدگان اين دو استان مشخص مي‌شوند.
علاوه بر آغاز جشنواره قصه‌گويي پنجشنبه 26 مهر در استان سيستان و بلوچستان، استان‌هاي خراسان جنوبي، خوزستان و مركزي، نيز شاهد پايان جشنواره قصه‌گويي خواهند بود و با پايان يافتن رقابت قصه‌گويان در استان سيستان و بلوچستان جمعه 27 مهر، رقابت‌هاي اين هفته از مرحله استاني بيست‌ويكمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي به پايان خواهد رسيد.
بر اين اساس هريك از اين جشنواره‌ها 5 شركت‌كننده برگزيده را در بخش «مردان و زنان بالاي 18 سال» به مرحله منطقه‌اي و 3 شركت‌كننده را به‌صورت جداگانه در هر يك از بخش‌هاي «دختران و پسران 14 تا 18 سال» و «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» به مرحله كشوري معرفي مي‌كنند.
پايگاه اطلاع‌رساني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به نشاني www.kanoonnews.ir و جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي به نشاني www.kanoonfest.ir نشاني محل برگزاري اين جشنواره‌ها را در استان‌هاي مختلف اعلام كرده است كه به غير از شهر اصفهان كه جشنواره در مجتمع كانون پل فلزي و تهران كه در سالن غدير مركز آفرينش‌هاي كانون در خيابان حجاب برگزار مي‌شود، مكان برگزاري ديگر جشنواره‌هاي استاني سالن اجتماعات اداره‌هاي كل كانون آن استان‌ها اعلام شده است.

***مذاكره كانون در فرانكفورت براي خريد و فروش حق نشر كتاب‌
نماينده كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در هفتادمين نمايشگاه كتاب فرانكفورت از برپايي بيش از 20 نشست كاري با ناشران خارجي براي خريد و فروش حق نشر (كپي‌رايت) كتاب‌ خبر داد.
سعيده ارگاني با اعلام اين خبر گفت: تا روز دوم 21 جلسه‌ كاري با نمايندگاني از كشورهاي آلمان، فرانسه، انگليس، كره جنوبي، بنگلادش، ايتاليا، مالزي، كانادا و... برگزار و درباره‌ خريد و فروش كپي‌رايت مذاكراتي انجام شد.
كارشناس مسوول حوزه كتاب امور بين‌الملل كانون اضافه كرد: برخي ديدارها مربوط به تامين كتاب‌هاي مورد نياز كتاب‌خانه‌ مرجع كانون بود.
ارگاني با اشاره به نشست اعلام نامزدهاي دريافت جايزه آستريدليندگرن يادآور شد: از ايران هفت نامزد معرفي شده‌اند كه در ميان ‌آنها هوشنگ مرادي‌كرماني و كتاب‌خانه‌هاي سيار نامزدهاي كانون براي دريافت اين جايزه هستند.
وي ادامه داد: امسال براي اولين بار در حاشيه‌ نمايشگاه كتاب فرانكفورت نمايشگاهي اختصاصي براي ناشران كودك در نظر گرفته شده كه به پيشنهاد خانم بيرجيت فريك از مسئولان نمايشگاه كتاب فرانكفورت، دو كتاب كانون با عنوان «پسرك پرنده قطار» و «ماه بود و روباه» كه پيش از اين به زبان انگليسي منتشر شده در اين بخش به نمايش در آمده است.
هفتادمين نمايشگاه كتاب فرانكفورت 18 تا 22 مهر 1397 (10تا 14 اكتبر 2018) در آلمان برپا شده و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين دوره كتاب‌هاي صوتي و تصويري، كتاب‌هاي انگليسي، مجموعه‌ نياكان ما و برگزيده‌ ‌آثاري كه تاكنون حق نشر آن‌ها را از ناشران خارجي خريداري كرده به نمايش گذاشته است.

***«اصطلاح‌نامه كودك و نوجوان» موضوع هفتادمين نشست كتاب‌خانه مرجع كانون
هفتادمين نشست توسعه و ترويج فرهنگ كتاب‌خواني با موضوع «اصطلاح‌نامه كودك و نوجوان» 30 مهر در كتاب‌خانه‌ي مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود.
در اين نشست فريبرز خسروي داراي مدرك دكتري كتاب‌داري و اطلاع‌رساني به همراه ملوك‌السادات حسيني بهشتي دكتري زبان‌شناسي همگاني در مورد موضوع مطرح شده سخن مي گويند.
مجموعه نشست‌هاي «ترويج خواندن» دوشنبه‌ي آخر هر ماه با حضور صاحب‌نظران عرصه‌ هنر و ادبيات كودك و نوجوان در محل اين كتاب‌خانه برگزار مي‌شود و حضور علاقه‌مندان به حوزه ادبيات كودك و نوجوان در اين نشست‌ها بدون مانع است.
به شركت كنندگان در اين نشست‌ها گواهي آموزشي به مدت دو ساعت از سوي اداره‌كل آموزش و پژوهش كانون اعطا مي‌شود. بر اساس اين خبر علاقمندان مي‌توانند از ساعت 14 تا 16 روز 30 مهر به كتاب‌خانه مرجع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان شهيد بهشتي خيابان خالداسلامبولي (وزراء) ساختمان شهيد ملك‌شامران پلاك 24، مراجعه كنند.
علمي**9157**1440
۰ نفر